AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Dere som har Toller, hvordan ser deres aktivitetsuke ut? I hverdagen og i helgene? Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg hund, og da Toller. Alt ligger til rette for et godt hundeliv. Men det som bekymrer meg er at jeg er enslig, og vil ha alt ansvaret alene. Vil jeg klare det? Jeg er normalt aktiv. Gå tur, jogge, fjelltur, ski, alt dette kan hunden være med på. Jeg er heller ikke spesielt sosial, så jeg vil ikke måtte gi slipp på noe sånn sett. Men min hovedbekymring er da om det er slitsomt å ha en Toller alene. Noen dager orker man kanskje ikke å ta den løpeturen. Og da har jeg ingen annen til å ta ansvaret. Og hjernetrimmen rasen behøver, hvor mye er det snakk om? Er man nødt til å delta på aktiviteter som rallylydighet, agility ol? Jeg trives ikke på sånne arenaer (tror jeg). Tenkte det var greit å lufte noen tanker, og høre deres erfaringer Anonymkode: f360d...fda
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 Vi har en toller på 17 mnd. Vi har også en eurasier. Tolleren krever MYE mer enn eurasieren (som vi jo hadde regnet med, men ikke helt hvor mye!). Han er avlet på brukslinjer, så han er mer aktiv enn en som er avlet på utstillingslinjer, vil jeg anta. Likevel er det nok dessverre mange som skaffer seg toller fordi de er pene og en litt lettere versjon av en golden retriever, tenker de. (Sier ikke du tenker det, du har jo tenkt gjennom dette!) Først, jeg er veldig glad for at vi hadde hund fra før og erfaring før vi skaffet ham. Vi trener kun positivt, og hadde mange løsnigner på valpe- og tenåringstrøbbel inne allerede. Har han ikke noe å gjøre, finner han på noe å gjøre. Og han gjør mye. Samboer trener ham i lydighet og rallylydighet (samt litt tollerjakt fordi han syns det er ufattelig moro å hente ting), de er på 1-3 fellestreninger eller kurs per uke. Pluss at de trener hjemme i stua hver eneste dag. Han lærer fort, og de driver med shaping og klikkertrening. Han øver på ting, tilbyr atferd og vil gjøre noe. Å ha en rolig dag går fint an, men da er det likevel inn og ut av hagen hundre ganger samt 2-3 lange turer. Å gi aktivitet i form av et søk eller en kong med fryst leverpostei funker fint det også, jeg gjorde det førstnenvte da samboer var bortreist, men de trenger virkelig å bruke hodet. Når det er sagt, man MÅ ikke gå på aktiviteter, men det er en brukshundrase. Mao bør de få bruke både kropp og hode. Og rally og agility er veldig moro, man trenger jo ikke å konkurrere heller, bare ha det gøy med hunden. Jeg håper å drive med agility med ham etter hvert når han blir eldre. Men bare på tur merker vi hvor mye tolleren trenger, før det ble båndtvang løp han i svære sirkler rundt oss og bak oss og foran oss og overalt, mens den andre hunden tusla i nærheten. Nå må vi gå to turer fordi hundene har så ulike behov. Vi har kjøpt kickbike nå for å kunne gi ham nok morsjon fram til båndtvangen opphører igjen til høsten. Han trenger å løpe. Vi har også slitt overraskende mye med vokting, da det går mye folk forbi huset, og han bjeffer mye. Vi jobber med å kalle inn og belønne heftig, samt å belønne for "ikke bjeff". Han er i aktivitet nesten hele tiden, og må ofte plassbegrenses (grind på tvers av stua, trekke for gardinene) ved at det blir så kjedelig rundt ham at han slapper av. Men å gå kurs (et postivit, oppdatert kurs hos gode instruktører) føler jeg er et must. Det er så mye å lære hele tiden. Jeg tror nok mange tollere lever i familie- eller singelhussettinger og har det helt fint, og det høres jo ut som du skal på mye bra turer og har tenkt på at de har behov for aktivitet, men mange er nok også mye passive uten at de egentlig nødvendigvis trives med det. Men at du har tenkt på mye aktivitet er bra, og de dør ikke av å ha en uke uten så mye som skjer. Så om ditt generelle aktivitetsnivå er ganske høyt vil det nok gå fint! Det er også mange som avler rart. De du finner på Finn som fortsatt har valper ledige etter de er født er ikke de du først og fremst bør gå for. Undersøk helsetilstand tli foreldrene, google erfaringer med oppdrettere, vi var på venteliste ca 1 år hos noen veldig anerkjente oppdrettere (og det er ikke en kronologisk liste, men en sånn der du må legge fram hva du kan tilby hunden og bli vurdert). Så en god og frisk hund må man vente på. For å sette det litt på spissen: Hvis ikke samboer hadde vært godt over gjennomsnittet interessert i hundetrening og jeg selv hadde vært singel og på jakt etter hund til det livet jeg lever utenom hunder og samboer, og samtidig visst det jeg vet i dag om hvor aktiv han er og hvor mye han krever, så hadde jeg nok valgt en annen rase. Jeg er kjempeglad i ham og vil bidra til å gi ham et så fantastisk liv som mulig, men jeg ser at behovet han har for å bruke både hode og kropp veldig mye er stort. Du spurte hvordan våre hverdager er: Jeg går morgentur med hundene før de er alene hele arbeidsdagen. Men 1 dag i uka har en av oss hjemmekontor, og 1 dag er han med samboer på jobb. Etter jobb går vi tur enten sammen eller hver for oss slik at hundene får gjort det de ønsker. Før båndtvangen gikk vi en times tid i skogen et par dager i uka. Mens middag lages, før kvelds, og her og der ila ettermiddagen trener samboer tolleren i ulike øvelser. På kveldstid er de på kurs eller fellestreninger, som nevnt mellom 1 og 3 dager i uka. I helgene er det gjerne en langtur i skogen + trening på kvelden hjemme. Pluss at vi har inngjerdet hage, så han løper mye ut og inn. Hundene får også gjerne et søk daglig, ute eller inne, samt noe å gnage på for å roe seg litt, men det prøver han som oftet bare å grave ned i sofaen! Går kveldstur med begge sammen, så da er det bare for å få tissa. Har også hatt mye mas om å få komme ut om natta helt fram til nå i det siste, så har blitt noen urolige netter innimellom her. Han er selvsagt verdens beste supervofs, og han blir nok en fantastisk konkurransehund, men slitsomt, ja, det er det! Anonymkode: 6f7b8...242 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #3 Skrevet 5. april 2019 Tusen takk for kjempefint svar! Dette hørtes faktisk utrolig slitsomt ut😅 spesielt når jeg er alene. Det var egentlig sånn jeg tenkte at det kunne være, men greit å få det bekreftet. Det varierer sikkert en del mellom individene, men man jo ikke vite hva man får. Tror rett og slett det blir for mye for meg alene. Men det hadde vært fint med en bestevenn! TS Anonymkode: f360d...fda
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #4 Skrevet 5. april 2019 Foreldrene mine hadde toller, den krevde tur på minimum 1 1/2 time på dagen og 1/2 time kveld i tillegg til hjernetrim daglig, hvis ikke ble den rastløs og destruktiv inne. Det er en kjempefin rase, men den krever etter min erfaring mye aktivisering, mye mer enn jeg hadde hatt tid og ork til selv. Kjedelig å ende opp med en hund man må omplassere fordi man ikke har tid til den. Anonymkode: 43ad2...dc8
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 På 5.4.2019 den 16.20, AnonymBruker skrev: Tusen takk for kjempefint svar! Dette hørtes faktisk utrolig slitsomt ut😅 spesielt når jeg er alene. Det var egentlig sånn jeg tenkte at det kunne være, men greit å få det bekreftet. Det varierer sikkert en del mellom individene, men man jo ikke vite hva man får. Tror rett og slett det blir for mye for meg alene. Men det hadde vært fint med en bestevenn! TS Anonymkode: f360d...fda Hehe, ja, det er veldig slitsomt! Men det er veldig koselig også, altså. Han er jo veldig søt og flink og god, og kan være med på omtrent alt! Vet bare ikke om jeg hadde orka det alene. Nå er han ikke halvannet år engang, da, så nå er det jobben hans å være hormonell og koko. Så det blir jo bedre, om et års tid eller noe! I tilegg har samboer fortalt meg at han faktisk er rolig mentalt sammenligna med mange av tollerne de går på kurs sammen med - og det sier liitt! Man kan jo få en som er veldig "flink" til å roe seg og som ikke krever så mye, men man kan også få en som har veldig mye behov for aktivisering. Anonymkode: 6f7b8...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå