Gå til innhold

Lar dere barn på under 3 år se TV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her hvor folk foreslår TV som aktivitet til en 1,5 åring. Lar dere så små barn se på TV? Hvorfor det? Vet dere at det ikke er anbefalt? 

Har intrykk av at flere innbiller seg at barn «roer seg ned» med TV, men det er jo det motsatte som skjer inni dem. De får inntrykk de ikke greier å fordøye og blir fysisk passivisert men mentalt overstimulert. 

Anonymkode: 55609...505

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hun på 11 mnd settes innimellom foran TV hvis alt annet ikke funker og vi må gjøre noe. Men det er som regel 10-15 min. 

Anonymkode: fe832...807

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke som om de får adhd etter to minutter med peppa gris... 

Vi lar ettåringen vår se en videosnutt eller to på puddingtv sånn dann og vann. Det blir kanskje 5 min med dette hver dag. Helt uten at det er noen som helst form for krise. 

Anonymkode: 531a5...24a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er en bred enighet at barn under 2 ikke skal se på skjerm, mens det skal begrenses når de er under 3 år. Jeg syns det er trist at barn under 2 år får skjerm som "barnevakt", men jeg vil tro at folk flest gjør sitt beste. Det er nok ikke mange som er klar over at skjerm kan være skadelig for utviklingen. 

Anonymkode: 0c06f...f14

• Liker 3
Skrevet

Ingen av mine viste noe interesse for TV før de var over to. Men fra to til tre fikk de se litt. 

AnonymBruker
Skrevet

min sønn fikk ikke se på tv før han fyllte 2 år, og helst ikke da heller. Han så kanskje 10-20 min på tv i måneden.  Nå er han 2,10 år og ser på tv av og til. Ikke hver dag, og ikke hver uke. Det kan gå flere uker uten tv, mens andre ganger ser han på tv to dager på rad. Jeg tyr til tv når jeg absolutt må gjøre noe, og ikke vil forstyrres. Jeg er fullt klar over at tv ikke er bra, og unngår det så godt jeg kan, men noen ganger blir det litt som å velge pest eller kolera. Jeg må si at jeg aldri setter sønnen min foran tv`n for hans del, det er alltid for min egen del, selv om han synes det er veldig gøy. Jeg skulle ønske vi kunne unngått det helt, men jeg får det ikke til, slik er det bare. Jeg kan fullt forstå hvorfor foreldre setter ungene foran tv`n innimellom, men jeg kan ikke forstå at de ikke tørr å innrømme at det ikke er bra for ungen. Det blir jo ikke noe mindre "farlig" av å ikke tørre å innrømme det. 

Anonymkode: 58e70...732

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mini på 2.5 ser litt TV mens han spiser kvelds og i helgene ligger vi litt på sofaen på morgenen og ser TV. 

Anonymkode: 16b25...af4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vi har ikke tv i dagligstuen uansett, og jeg ser ikke behovet. Barn trenger fysiske leker for å lære, og utvikle seg, når de er så liten. Regner med vi innfører barnetv når han er rundt 3-4, hvis han viser interesse for det da. Men hjernen til en i den alderen og én på 1,5 år er vidt forskjellig. 

Anonymkode: cf12e...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Hun danser etter filmer, og viser stor glede ovenfor enkelte barnetv karakterer. Hermer, hopper, snakker og synger. 

Aldri som barnevakt. De sier det kan svegge kognitiv utvikling og gjøre at man ikke har en like god språkutvikling, men hittil har kun det morsatte skjedd her. 

På grunn av barnetv kan hun telle til fem på fire ulike språk, lærer seg koreografi, er blitt mye flinkere på form og farge. 

Ved å spille spill har hun også fått en bedre forståelse for tall og alfabet. 

Vi følger opp, og ser som oftest med henne. 

Studiene, selv om de sier det er godt dokumentert, er sprikende, og består av masse kan og bør. 

Jeg tenker man heller må se på sitt barn og hvordan de reagerer på skjermbrul og selvfølgelig aldri bruke skjerm som substitutt for fysisk interaksjon. 

Anonymkode: 139b5...553

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nå har mannen 2 voksne barn, som har sett mye på TV, fra de var helt liten. MYE mer enn anbefalt, da de var hos mor. Hva er ekspertene redde for? Våre barn har også sett mye TV. Ene er nesten voksen, andre skal begynne på ungdomsskolen. Alle har vært "foran" de andre elevene hele veien, og får gode resultater på skolen. De er mestere i legobygging og handy, fordi de hjelper fsr mye ute (bor på gård). De er gode idrett, selv om de spiller altfor mye data. Det er vel helheten som teller? At barn ser litt TV når de er liten, er vel ikke det samme som at de aldri får leke fysisk, eller ikke får utviklet seg? Må folk slå av TV når dere besøker dem? Får ingen eldre barn se TV når minste er i samme rom? Dette grenser i mine øyne nesten til hysteri. 

Anonymkode: 7dcfc...8b2

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Her brukes TV som avslapping. Etter en lang og aktiv dag i bhg får minste på to år se litt TV mens de eldste gjør leksene sine og vi lager middag. Etter middag er det full fart igjen, og vi er ute på aktiviteter, ute med hunden og leker. Det hender hun får 15-20min med TV før kveldsmat eller etter. Ser ikke på det som ille, det er så lite om gangen.  

Anonymkode: 69734...300

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en bred enighet at barn under 2 ikke skal se på skjerm, mens det skal begrenses når de er under 3 år. Jeg syns det er trist at barn under 2 år får skjerm som "barnevakt", men jeg vil tro at folk flest gjør sitt beste. Det er nok ikke mange som er klar over at skjerm kan være skadelig for utviklingen. 

Anonymkode: 0c06f...f14

Tror at utviklingen har mer med hvordan mor og far er, enn at de ser noen min på TV. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har mannen 2 voksne barn, som har sett mye på TV, fra de var helt liten. MYE mer enn anbefalt, da de var hos mor. Hva er ekspertene redde for? Våre barn har også sett mye TV. Ene er nesten voksen, andre skal begynne på ungdomsskolen. Alle har vært "foran" de andre elevene hele veien, og får gode resultater på skolen. De er mestere i legobygging og handy, fordi de hjelper fsr mye ute (bor på gård). De er gode idrett, selv om de spiller altfor mye data. Det er vel helheten som teller? At barn ser litt TV når de er liten, er vel ikke det samme som at de aldri får leke fysisk, eller ikke får utviklet seg? Må folk slå av TV når dere besøker dem? Får ingen eldre barn se TV når minste er i samme rom? Dette grenser i mine øyne nesten til hysteri. 

Spørsmålet er vel heller hvordan ville de vært uten så mye tv? Ville de vært enda mer kreative f.eks? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. 

Hun danser etter filmer, og viser stor glede ovenfor enkelte barnetv karakterer. Hermer, hopper, snakker og synger. 

Aldri som barnevakt. De sier det kan svegge kognitiv utvikling og gjøre at man ikke har en like god språkutvikling, men hittil har kun det morsatte skjedd her. 

På grunn av barnetv kan hun telle til fem på fire ulike språk, lærer seg koreografi, er blitt mye flinkere på form og farge. 

Ved å spille spill har hun også fått en bedre forståelse for tall og alfabet. 

Vi følger opp, og ser som oftest med henne. 

Studiene, selv om de sier det er godt dokumentert, er sprikende, og består av masse kan og bør. 

Jeg tenker man heller må se på sitt barn og hvordan de reagerer på skjermbrul og selvfølgelig aldri bruke skjerm som substitutt for fysisk interaksjon. 

Anonymkode: 139b5...553

Det å kunne telle på flere forskjellige språk er ikke noe å juble over. Det kan da de fleste barn lære. Det er å etterligne. Problemet  med TV er vel at det påvirker kreativiteten,, å tenke selv, tenke anderledes osv... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel heller hvordan ville de vært uten så mye tv? Ville de vært enda mer kreative f.eks? 

Eller ville de vært enda mindre kreative, siden de ikke hadde fått inspirasjon til ting via tv'en? 

Det er umulig å vite hva hvisomattedersomatte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ja. Min 2 åring så på tv i 1,5 time på morgen i dag. Det er fordi hun og broren på 5 gikk i stua og slå på tv uten å vekke oss foreldre, før kl 6. 😴 De er dessverre ikke helt ferdig med å bytte klokkeslett men jeg er for trøtt til å stå opp kl halv 6.

Anonymkode: 4f346...5ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg. 

Jeg gjør det mye av samme grunn som at vi ikke går tur i all slags vær, selv om vi har yttertøy til det men i stedet blir inne og drikker kakao. Samme grunn som at de får is og godterier. 

De skal vokse opp i dette hjemmet, i denne tiden og denne kulturen og da er det naturlig for meg å "utsette" dem for musikk i bilen, tv i stua samt at toåringen for tiden har dilla på å tegne på pappas nettbrett. 

Jeg tror ja takk, med måte = bedre enn total avhold. Når det gjelder alt og alle aldre (seff ikke når det gjelder nøtter til en allergiker eller vin før man skal kjøre bil osv. Jeg vet KG elsker å arrestere folk på detaljer.)

Anonymkode: 459a1...971

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

men apropos skjerm, begge mine spiller både ipad, og sånn barnepc-leke (denne, linken fra letgo men fant ikke annen - https://no.letgo.com/nb/i/barne-pc_189e3ffc-32cc-46a4-867b-69e2b3abb451 ) Det er kjempe! Det finnes mange puslespill, tegnespill, lære bokstaver, tall, farger, og alt mulig - spill for barn ned til 2 års alder. Jeg ser at de er veldig bra for barn, barna lærer masse uten å presses til det. 

Anonymkode: 4f346...5ad

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller ville de vært enda mindre kreative, siden de ikke hadde fått inspirasjon til ting via tv'en? 

Det er umulig å vite hva hvisomattedersomatte. 

Ja, og det er derfor jeg sier at argumentet om at det gikk bra med dine barn, absolutt ikke er noe argument. Det forteller nettopp ingenting om  Tv er skadelig eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp med TV som stod på hele dagen. Jeg kan ikke akkurat si at det har gått dårlig med meg. Heller tvert imot. Selvfølgelig ikke pga tv’n. 

I barnehagen til barnet mitt, har de kinodag en gang i uka. Burde jeg som forelder ta ut barnet mitt av barnehagen? Dette må jo være forferdelig for barnet mitt:sarkasme:

Anonymkode: 7bf7d...126

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...