AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Hei. Nå har jeg ikke hatt en sjanse å få eid eget sted før og vet ikke når det lar seg gjøre. Men hvor mye taper jeg ved å leie vs å eie? jeg betaler omkring 11000 i mnd ved å leie 25 kvm. Er det andre områder jeg også taper ved å bo i en 25 kvm leilighet. Forslag? jeg er en ung mann. Anonymkode: b3ee5...012
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 Husk at du ikke bare betaler for å kjøpe, men at det kommer omkostninger, fellesgjeld osv også. Hvis du har råd til å kjøpe nå og de andre utgiftene blir det samme som du leier for eller du klarer å leve med det så vil du ikke tape på å eie. Anonymkode: 29d8d...863 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #3 Skrevet 5. april 2019 Et sted å bo må du ha, skal du kjøpe må du se noen år fremover. Det er mye frihet i å leie, mye mer styr å kjøpe/selge bolig. Blir mer låst i livet. Anonymkode: c736e...abc 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #4 Skrevet 5. april 2019 Når man leier går man glipp av en evt verdistigning. Om man eier en bolig i mer enn 3-4 år, får man som regel en viss verdistigning. Merk: det er ikke garantert at man får det, men det er mer vanlig at man får det enn ikke. Jeg kjøpte en leilighet for 1,7 mill i 2007, og solgte den for 2,5 i 2018. Samboeren min kjøpte leiligheten sin tre år seinere enn meg, og da han solgte samtidig som meg, fikk han bare akkurat det han hadde betalt for den. Men han hadde likevel tjent på å eie, ettersom det å leie tilsvarende leilighet kostet mer enn hva han betalte i renter, fellesutgifter, osv. Anonymkode: 3d2ae...30b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 hva anbefaler dere jeg skal gjøre? fordi jeg vet leieprisen jeg leier er over hodet på meg, og jeg hadde ingen annen valg enn å ta den fordi jeg stod utenfor bare det å ha et eget sted å bo. Jeg måtte prioritere å starte et sted. Fordi jeg må tenke økonomisk slik at jeg ikke skal bare leve for å betale for et sted å bo, men å bo et sted der fritid og aktivitet kommer i første prioritering, og bonuset er at jeg har et hjem jeg kan komme til. Jeg skulle gjerne fått råd til å flytte, også evt til en annen kommune eller by. Hvordan bør jeg tenke for at jeg skal komme i riktig syklus? jeg har 4 måneders oppsigelsestid her jeg bor, og må bo her minst ett år. Inni meg finner jeg ikke ut om hvor pilen vil ha meg, men klart pilen blir svært dempet på bakgrunn av økonomisk press, og masse krav av sjefer rundt meg uten at jeg kan oppleve at jeg gleder meg i min hverdag. Nå kom det litt tilleggsinformasjon, men trenger noen råd. Anonymkode: b3ee5...012
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Nå har jeg ikke hatt en sjanse å få eid eget sted før og vet ikke når det lar seg gjøre. Men hvor mye taper jeg ved å leie vs å eie? jeg betaler omkring 11000 i mnd ved å leie 25 kvm. Er det andre områder jeg også taper ved å bo i en 25 kvm leilighet. Det hørtes ut som en syk leiepris for bare 25kvm. Men bor du i oslo er det vel sånn. Her i min by, 30min med tog fra oslo kan du leie en leilighet på 80kvm for samme pris. Hva du taper på å leie vs å eie avhenger av hvor du vil bo. Anonymkode: b3ee5...012 14 timer siden, AnonymBruker skrev: hva anbefaler dere jeg skal gjøre? fordi jeg vet leieprisen jeg leier er over hodet på meg, og jeg hadde ingen annen valg enn å ta den fordi jeg stod utenfor bare det å ha et eget sted å bo. Jeg måtte prioritere å starte et sted. Fordi jeg må tenke økonomisk slik at jeg ikke skal bare leve for å betale for et sted å bo, men å bo et sted der fritid og aktivitet kommer i første prioritering, og bonuset er at jeg har et hjem jeg kan komme til. Jeg skulle gjerne fått råd til å flytte, også evt til en annen kommune eller by. Hvordan bør jeg tenke for at jeg skal komme i riktig syklus? jeg har 4 måneders oppsigelsestid her jeg bor, og må bo her minst ett år. Spare så mye som mulig. Kutt ned på matbudsjett og alle andre utgifter. Billigste mobilabonnement. Kutt alt tull som netflix, spotify, små summer er penger smart. Inni meg finner jeg ikke ut om hvor pilen vil ha meg, men klart pilen blir svært dempet på bakgrunn av økonomisk press, og masse krav av sjefer rundt meg uten at jeg kan oppleve at jeg gleder meg i min hverdag. Nå kom det litt tilleggsinformasjon, men trenger noen råd. Hadde nok vurdert å flytte der jeg kunne fått meg jobb. Så hadde jeg søkt jobber i en ganske billig by først og sett om jeg fikk den jobben jeg syntes var spennende. For jobben er viktig, man må jobbe med noe man synes er givende. Anonymkode: b3ee5...012 Anonymkode: ad1a1...ad4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #7 Skrevet 6. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes ut som en syk leiepris for bare 25kvm. Men bor du i oslo er det vel sånn. Her i min by, 30min med tog fra oslo kan du leie en leilighet på 80kvm for samme pris. Hva du taper på å leie vs å eie avhenger av hvor du vil bo. ja, det er i Oslo. Jeg vurderer å flytte vekk her i fra. Men har ikke enda hvilken retning eller hvor. Pila hos meg klarer ikke å gjennkjenne seg hvor det er det beste. Enten til et sted eller by jeg aldri har vært i tidligere. Men noe sier meg det kan bli vestlandet. Anonymkode: b3ee5...012
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #8 Skrevet 6. april 2019 hvor finne et sted å bo uten at man blir flådd i leiemarkedet? eller hvordan klare å få kjøpt seg bolig for å klare en ramme på 15% egenkapital. Hvorfor er 15% ikke bra for befolkningen, hvilken årstall ble den innført? Anonymkode: b3ee5...012
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #9 Skrevet 6. april 2019 På 5.4.2019 den 10.03, AnonymBruker skrev: Når man leier går man glipp av en evt verdistigning. Om man eier en bolig i mer enn 3-4 år, får man som regel en viss verdistigning. Merk: det er ikke garantert at man får det, men det er mer vanlig at man får det enn ikke. Jeg kjøpte en leilighet for 1,7 mill i 2007, og solgte den for 2,5 i 2018. Samboeren min kjøpte leiligheten sin tre år seinere enn meg, og da han solgte samtidig som meg, fikk han bare akkurat det han hadde betalt for den. Men han hadde likevel tjent på å eie, ettersom det å leie tilsvarende leilighet kostet mer enn hva han betalte i renter, fellesutgifter, osv. Anonymkode: 3d2ae...30b Det må være et rart sted din samboer kjøpte leilighet på, da h*n ikke hadde verdistigning på 10 år, i den perioden ALT gikk til himmels. Slik du vinkler det, høres det ut som hele din prisstigning skjedde 2007-2010. Slik var det neppe. Anonymkode: a39c2...675
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #10 Skrevet 6. april 2019 Boligmarkedet har flatet ut prismessig nå, så sannsynligvis er det ikke sånn at det du sparer til egenkapital blir "spist opp" av boligprisstigningen. Sånn sett er det ikke så ille å leie noen år, inntil du både har sikret deg noe egenkapital og har en noenlunde stødig inntekt. Anonymkode: adbf2...c60 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #11 Skrevet 6. april 2019 Synes folk burde slutte å si at man taper noe på å leie vs eie og å være så forbaska negative ovenfor å leie. Det folk tenker på er lånet. Leier du i 10 vs eie i 10 år, så mister du 10 år på å betale ned lånet. La oss si du har 11.000 i leie per måned i 10 år (ingen forandringer), så "taper du" 1.320.000 kr som du kunne ha brukt på å betale ned lånet. Det er det folk tenker på, når det kommer til å tape penger. For de med god og stabil inntekt, så har de råd til flere tusen lapper i svingninger i utgifter som strøm og hopp i renter f.eks. Mens jeg f.eks leier og eneste inntekt er aap og bostøtte. Om jeg eier så risikerer jeg å miste store deler av bostøtten og også hele bostøtten. Jeg kan risikere å havne i økonomisk ruin av å eie, og jeg kan risikere å måtte ta opp forbrukslån for å overleve hver måned. Når du tar bort bostøtten så betaler jeg "bare" 7.150 kr i leie (med inkludert fjernvarme, internet og TV). Jeg hadde aldri fått det så lavt om jeg eide. Ikke har jeg lån som ruinerer meg med fare for store svingninger i renter. Ja, strømmen har vært tøff i år men bostøtten hjelper meg og jeg har overlevd på grunn av det. Hadde jeg eid så hadde jeg fått store problemer for å si det slik. Det eneste jeg tenker som er negativt ved å leie, er at det er ikke er mitt eget. Jeg har ikke den friheten hvor jeg kan male vegger uten å tenke på konsekvensene (å måtte male tilbake til originalfarge ved utflytting) eller rive og renovere kjøkken som jeg selv måtte ønske, jeg kan ikke en gang bytte de stygge brune dørene inne i leiligheten til hvite en gang. Det er slike ting jeg ser på som negativt ved å leie, ikke det økonomiske. Dersom du leier til 20.000 kr så forstår jeg at det er å kaste bort penger, fordi da er det faktisk å kaste bort penger. Fordi du kan både eie og leie billigere. Folk får det til å høres ut som at det er gratis å eie, noe det ikke er og det å leie er ikke alltid så negativt heller. Anonymkode: 541e7...89e 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #12 Skrevet 7. april 2019 På 6.4.2019 den 12.15, AnonymBruker skrev: hvor finne et sted å bo uten at man blir flådd i leiemarkedet? eller hvordan klare å få kjøpt seg bolig for å klare en ramme på 15% egenkapital. Hvorfor er 15% ikke bra for befolkningen, hvilken årstall ble den innført? Anonymkode: b3ee5...012 Se på finn på "leies ut" så ser du forskjellen i forskjellige byer. For å kjøpe bolig må du spare. Jeg var 31 da jeg kom meg inn på boligmarkedet. Før det leide jeg mange år i en billig drittleilighet. Jeg prioriterte bort tv-abonnement, skaffet meg jobb i nærheten så jeg ikke trengte bil og dro på med en bijobb i helgene. Når man ikke har tv kan man like gjerne jobbe 😂 Spiste aldri ute, kjøpte alle møbler på finn og gikk lite ute på byen. Det var noen drittår men så verdt det nå. Anonymkode: ad1a1...ad4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #13 Skrevet 7. april 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se på finn på "leies ut" så ser du forskjellen i forskjellige byer. For å kjøpe bolig må du spare. Jeg var 31 da jeg kom meg inn på boligmarkedet. Før det leide jeg mange år i en billig drittleilighet. Jeg prioriterte bort tv-abonnement, skaffet meg jobb i nærheten så jeg ikke trengte bil og dro på med en bijobb i helgene. Når man ikke har tv kan man like gjerne jobbe 😂 Spiste aldri ute, kjøpte alle møbler på finn og gikk lite ute på byen. Det var noen drittår men så verdt det nå. Anonymkode: ad1a1...ad4 jeg har fire måneders oppsigelsestid, og det blir uaktuelt for meg å bo her videre, jeg vil flytte mye lenger før.... råd rundt det? Anonymkode: b3ee5...012
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #14 Skrevet 7. april 2019 Jeg bor på 70 kvadrat og betaler 7400 inkl fiber. Skulle jeg kjøpt noe tilsvarende hadde det kostet meg omtrent det samme i lån pr mnd, PLUSS husleie/felleskostnader/fellesgjeld på 5-7000 i mnd i tillegg. Anonymkode: dae9c...1c6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #15 Skrevet 7. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har fire måneders oppsigelsestid, og det blir uaktuelt for meg å bo her videre, jeg vil flytte mye lenger før.... råd rundt det? Anonymkode: b3ee5...012 Hva? Flytte før oppsigelsestiden? Da må du betale dobbelt opp. Både på gammel og ny husleie. Er du helt i vater? Anonymkode: ad1a1...ad4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #16 Skrevet 7. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på 70 kvadrat og betaler 7400 inkl fiber. Skulle jeg kjøpt noe tilsvarende hadde det kostet meg omtrent det samme i lån pr mnd, PLUSS husleie/felleskostnader/fellesgjeld på 5-7000 i mnd i tillegg. Anonymkode: dae9c...1c6 Men er tv-kanaler, strøm og varmvann inni leien din? Jeg betaler 6000kr i boliglån og 4000 i fellesutgifter. I de 4000 ligger tv-abonnement, nrk-lisens, strøm og varmtvann. Dyrere enn om jeg skulle leid, men samtidig har verdien på boligen økt med 1/2 million på få år. Dermed har jeg tjent inn mer enn det jeg har betalt i fellesleie de årene jeg har bodd her. Anonymkode: ad1a1...ad4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #17 Skrevet 7. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er tv-kanaler, strøm og varmvann inni leien din? Jeg betaler 6000kr i boliglån og 4000 i fellesutgifter. I de 4000 ligger tv-abonnement, nrk-lisens, strøm og varmtvann. Dyrere enn om jeg skulle leid, men samtidig har verdien på boligen økt med 1/2 million på få år. Dermed har jeg tjent inn mer enn det jeg har betalt i fellesleie de årene jeg har bodd her. Anonymkode: ad1a1...ad4 jeg betaler 11000 kr i mnd, når jeg leier, dessuten må jeg betale innbo og bredbånd. Men jeg trives ikke her, derfor må jeg bevege meg til stedet som jeg kunne tenke meg å bo i. Dessuten må jeg ha jobb, og ser ikke for meg at det er her kan trives eller slå meg til ro. Anonymkode: b3ee5...012
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå