Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen vår på 2 mnd snur seg alltid etter tven. Vi sitter jo i sofaen når vi ikke er på tur eller ligger på gulvet elle i babygymmen. Han liker ikke å ligge mer enn max 5-10 minutt i gymen og på gulvet blir det kanskje 5 minutt før han skriker.  

Når vi da sitter i sofaen så snur han seg mot tven hele tiden. Er det ille at han ser på tv?

Anonymkode: bd3af...e8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når de er så små, ja. De blir fort overstimulerte, og tv er for mye for en så liten baby. 

Må dere ha tv'en på, da? Vi hadde den aldri på om babyen kunne se tv'en. Og ettersom vi hadde klistremerkebaby som ikke ville ligge aleine i det hele tatt, betydde det at vi kun så på tv når babyen sov (som gjerne var på oss...). Dere kan evt prøve å skjerme for utsikten til babyen. Men jeg ville ikke bare latt babyen ligge og se på, nei. 

Anonymkode: ba19e...6e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at det er nå, men et sted på veien må du kutte ned på TV tiden mens mini er våken. 

Anonymkode: ee502...502

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det burde unngås. Eksperter annbefaler at de ikke ser skjerm før de er 3 år faktisk. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K0n0e/barnepsykiater-barn-under-tre-aar-skal-ikke-se-paa-skjerm

Vi la baby bare sånn at babyen ikke kunne vende seg mot TV. 

Anonymkode: c4ad8...bc3

Så min jente på 2 år og 10 mnd blir skadet av å se tre episoder med Peppa Gris før hun legger seg? 🙄

Mulig voksne skulle kikket mer opp av skjermen. Det hadde mange barn hatt godt av!

Anonymkode: c4cf5...9a9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Den på tre måneder her elsker også TV-skjermen. Hender vi lar øynene hvile litt der hvis det er mye farger og ting å se på, men prøver å unngå at det kikkes lenge. 

Snur også hodet den veien ofte, selv om den ikke står på, for å sjekke 🙈

Anonymkode: f3933...8e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg ante ikke at tv var skadelig før jeg leste om det i en gammel artikkel. Er redd for å ha gjort skade nå..

vi har jo stadig tven på og han har ligget å sett uten at jeg har hindret det for jeg trodde det var interresant med lys og farger, ikke at det var skadelig.. Tv titting utgår frem til 2022☝🏻

Anonymkode: bd3af...e8a

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så min jente på 2 år og 10 mnd blir skadet av å se tre episoder med Peppa Gris før hun legger seg? 🙄

Mulig voksne skulle kikket mer opp av skjermen. Det hadde mange barn hatt godt av!

Det at små barn ikke bør se på tv betyr jo ikke at voksne ikke skal legge bort telefonen sin mer. Voksne tar "skade" av å se for mye på skjerm, og barn tar igjen "skade" av at voksne er for opptatte med telefonen sin, så klart.  Spørsmålet er vel bare hva du legger i begrepet "skade". Altså, jeg er fullt klar over at ungen min ikke har godt av å se på tv, men så ser han på TV innimellom alikevel. Rett og slett fordi samfunnet vi lever i ikke er bygget opp for å støtte famillier. Noen ganger trenger jeg å ha 20 min for meg selv, for å bli ferdig med et eller annet. Ideelt sett skulle sønnen min da ha lekt med noen andre, eller vært sammen med andre voskne, men det går ikke, fordi det ikke er noen andre hjemme. Jeg er samtidig klar over, og aksepterer at det ikke er bra for ungen min å se på tv, og det tørr jeg faktisk å innrømme overfor meg selv. Problemet er egetnlig at "it takes a village to raise a child", og de fleste av oss har ikke "a village" lengre, derfor fungerer TV som løsning for mange av oss.. 

Anonymkode: 0416f...f19

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at små barn ikke bør se på tv betyr jo ikke at voksne ikke skal legge bort telefonen sin mer. Voksne tar "skade" av å se for mye på skjerm, og barn tar igjen "skade" av at voksne er for opptatte med telefonen sin, så klart.  Spørsmålet er vel bare hva du legger i begrepet "skade". Altså, jeg er fullt klar over at ungen min ikke har godt av å se på tv, men så ser han på TV innimellom alikevel. Rett og slett fordi samfunnet vi lever i ikke er bygget opp for å støtte famillier. Noen ganger trenger jeg å ha 20 min for meg selv, for å bli ferdig med et eller annet. Ideelt sett skulle sønnen min da ha lekt med noen andre, eller vært sammen med andre voskne, men det går ikke, fordi det ikke er noen andre hjemme. Jeg er samtidig klar over, og aksepterer at det ikke er bra for ungen min å se på tv, og det tørr jeg faktisk å innrømme overfor meg selv. Problemet er egetnlig at "it takes a village to raise a child", og de fleste av oss har ikke "a village" lengre, derfor fungerer TV som løsning for mange av oss.. 

Dette! 

Anonymkode: c4ad8...bc3

Skrevet

Jeg tenker at man sånn generelt har godt av å ikke bli komplett hysterisk.

Jeg har en baby på 8 uker, og to større barn på 5 og 8 år. De ser TV og film, og det hender ofte at babyen snur seg mot TVen og glaner litt og.  Bekymrer meg ikke et fnugg. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det at TV og skjerm er skadelig for baby/barn er en sannhet med modifikasjoner. Litt TV går nok greit, prøv å hold det til et minimum, men blir det «litt for mye» så blir det nok ordentlige folk av dine barn og skal du se 👍

Anonymkode: b08d0...54b

• Liker 3
Skrevet

Tv’n står på her også, stort sett hele dagen. Pleier å legge henne så hun ikke ser tv’n, men hun har nettopp begynt å snu seg fra rygg til mage og krype litt, så plutselig ser hun tv’n allikevel. I løpet av en hel dag, ser hun kanskje 10 min med tv, og jeg tenker at det ikke gjør noen skade. Er jo ikke sånn at hun plasseres i en vippestol foran tv’n mens jeg gjør andre ting :) 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Det aller viktigste er at babyen ikke plasseres passiv foran tv-en (for eksempel i vippestol). Men jeg ville unngått at babyen ser skjermen så langt det lar seg gjøre. Holde babyen andre vei, ikke se på tv når det bare er meg og baby etc. Mye selskap i gode podcasts også. :)

Og selv om det beste er å vente med tv til barnet er 3, så er det langt verre for en liten baby å se tv, enn for en ettåring. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Men å se en film sammen på lørdagskvelden er da bare koselig? Det har vi gjort siden jenta vår var 1.5 år. Hun liker det godt, men leker og oppfører seg da helt normalt både hjemme og i bhg nå når hun nærmer seg tre år. I tillegg ser hun litt på NRK super om hun er veldig sliten etter bhg et par dager i uka, samt at hun spiller Fantorangen-spillet på mobilen om morgenen mens jeg fletter håret. Som sagt, ikke fylt tre år enda. Full krise her i heimen, med andre ord. Og er alltid tv noe skadelig? Hva om barnet lærer noe? Lesekorpset på NRK Super er en hit hos min datter, og er veldig lærerikt. Samtidig ser vi jo i bøkene og lærer bokstavene ved siden av også. Det er faktisk mulig å gjøre begge deler! 

Hvilke eventuelle senskader hun skulle få av skjermtiden, er ikke godt å si. Sannsynligvis null og niks. 

Det må da finnes en mellomting mellom "null skjerm frem til barnet er 3 år" og "fire dager gammel baby i vippestol foran tven i tre timer".. (satt på spissen) Hysteria lenge leve! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart folk er stressa i dagens samfunn. Ikke skal man få sove om natta, men prestere 100% på jobb skal man. Ikke bruk telefon, nettbrett eller se TV for all fokus bør være på baby. Pass på at baby ikke ser TV. Ikke gi ungen MME. Ikke vær borte fra babyen i flere timer enn ungen er antall måneder. Forskning viser ditt, forskning viser datt.. det finnes forskning på alt! Og uansett hva man gjør sier noe forskning eller eksperter at man gjør det feil. Jeg kjenner jeg blir helt matt her jeg har 5 uker igjen til termin med første. Jeg tror vi må la enkelte ting gå som det går. Jeg har full forståelse for at mor setter på TVn litt for å få unna en klesvask eller lage seg mat. Og at baby titter litt mot TVn i blant kan jeg ikke skjønne at vil få store konsekvenser. En ting er å utsette baby for ting som er direkte usunt eller farlig.. men noen steder må grensa for hvor perfekte vi skal være gå.

Anonymkode: db85e...3bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den på tre måneder her elsker også TV-skjermen. Hender vi lar øynene hvile litt der hvis det er mye farger og ting å se på, men prøver å unngå at det kikkes lenge. 

Snur også hodet den veien ofte, selv om den ikke står på, for å sjekke 🙈

Anonymkode: f3933...8e4

Min på 5mnd ser også på tv, ser ikke noen grunn til å være hysterisk når h*n utvikler seg som normalt.

Anonymkode: 96577...6bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men å se en film sammen på lørdagskvelden er da bare koselig? Det har vi gjort siden jenta vår var 1.5 år. Hun liker det godt, men leker og oppfører seg da helt normalt både hjemme og i bhg nå når hun nærmer seg tre år. I tillegg ser hun litt på NRK super om hun er veldig sliten etter bhg et par dager i uka, samt at hun spiller Fantorangen-spillet på mobilen om morgenen mens jeg fletter håret. Som sagt, ikke fylt tre år enda. Full krise her i heimen, med andre ord. Og er alltid tv noe skadelig? Hva om barnet lærer noe? Lesekorpset på NRK Super er en hit hos min datter, og er veldig lærerikt. Samtidig ser vi jo i bøkene og lærer bokstavene ved siden av også. Det er faktisk mulig å gjøre begge deler! 

Hvilke eventuelle senskader hun skulle få av skjermtiden, er ikke godt å si. Sannsynligvis null og niks. 

Det må da finnes en mellomting mellom "null skjerm frem til barnet er 3 år" og "fire dager gammel baby i vippestol foran tven i tre timer".. (satt på spissen) Hysteria lenge leve! 

Joda, film ER koselig! Jeg liker godt å se på film selv, og gleder meg til ungen er større slik at vi kan se på film sammen i ny og ne. Men, det er da maaaange andre aktiviteter som er koselige som ikke inkluderer skjerm. Barnet kan da absolutt lære av TV, men det kan det på andre måter og. Jeg tror ikke at små barn blir ødelagte av å se på TV, men ideelt, det er det ikke. SOm sagt, så lar jeg mitt barn også se på TV når jeg absolutt behøver det. Samtidig vet jeg at det ville vært bedre om det kunne blitt unngått. Men slik er da livet, man kan ikke alltid gjøre alt riktig, og DET tror jeg det er viktig å være ærlig om og faktisk stå inne for det. Av og til lager jeg også pølser til middag, men jeg er da fullt klar over at det ikke er det beste for ungen min... 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, film ER koselig! Jeg liker godt å se på film selv, og gleder meg til ungen er større slik at vi kan se på film sammen i ny og ne. Men, det er da maaaange andre aktiviteter som er koselige som ikke inkluderer skjerm. Barnet kan da absolutt lære av TV, men det kan det på andre måter og. Jeg tror ikke at små barn blir ødelagte av å se på TV, men ideelt, det er det ikke. SOm sagt, så lar jeg mitt barn også se på TV når jeg absolutt behøver det. Samtidig vet jeg at det ville vært bedre om det kunne blitt unngått. Men slik er da livet, man kan ikke alltid gjøre alt riktig, og DET tror jeg det er viktig å være ærlig om og faktisk stå inne for det. Av og til lager jeg også pølser til middag, men jeg er da fullt klar over at det ikke er det beste for ungen min... 

Selvfølgelig er det maaaange ting som er kjekkere enn tv.. 🙄 Men av og til er det helt ok å sette på tv litt uten føle at man potensielt "skader" barnet sitt! Og av og til er puslespill, maling, bøker, trampoline eller å hjelpe til på kjøkkenet det som er  det kjekkeste. Det er ikke sånn at tven går foran andre aktiviteter, men det er en del av det vi finner på i løpet av en uke. Helt innafor og helt normalt. Om man hele tiden skal gjøre "det rette" blir man gal til slutt, for du kan alltid gjøre ting litt bedre, eller hva? 

Og du, er pølser til middag også forbudt nå? Servert med potetstappe, brokkoli og gulerot, er det liksom ikke greit? Ketchup er vel også fy-fy...

Uffameg, vi har det for godt her i steinrøysa 😅

AnonymBruker
Skrevet

Folk er for hysteriske nå om dagen. Det går HELT FINT at kidden ser på tv så lenge han ikke ser på tv hele jævla dagen.

Anonymkode: 96577...6bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angrep er beste forsvar :ler: 

Det er ikke sånn at noen her sier hun blir skadet. Jeg personlig er mer fan av «alt med måte», og baby snur seg mot TV fordi det er bevegelige bilder og lyd. En tar da ungen vekk før den blir overstimulert...?

Anonymkode: 93e5e...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...