Anonymsis Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 (endret) Er det noen her som har forsøkt å sanere boligen sin for skjeggkre med kakkerlakkgift? For eksempel gjennom Anticimex, Pelias eller andre skadeyrfirmaer? Jeg vurderer å få det gjort, men er usikker på om det faktisk hjelper såpass mye at det er verdt pengene, eller om man like gjerne kan støvsuge ofte og sette ut limfeller for eksempel? Det står også overalt på nett at hvis problemet er stort kan man ta kontakt med skadedyrfirma, men jeg synes det er vanskelig å vurdere hva som er en stor forekomst. Det ble funnet 44 kre i fellene etter befaring - er det en "stor forekomst", eller er det til å leve med liksom? Har ikke flyttet inn i boligen enda, derfor er det vanskelig å vurdere foreløpig. Blir glad for alle tips og erfaringer Endret 5. april 2019 av Anonymsis
MorTil2 Skrevet 6. april 2019 #2 Skrevet 6. april 2019 Hvis du uansett vurderer Anticimex, er det jo bare å ta kontakt med de og spørre om råd. Jeg tror uansett at det er viktig å bruke den metoden som er funnet mest effektiv mot det aktuelle skadedyret. Å prøve metoder som egentlig er ment for kakkerlakker, når det er skjeggkre som er problemet, tror jeg raskt kan bli bortkastet tid og penger. Har ikke erfaring med skadedyr, men siden du nevner at du ikke har flyttet inn i boligen enda, vil jeg tro at det er mest effektivt og praktisk å prøve å få orden på problemet før du flytter inn møbler osv ? Av nysgjerrighet, har du kjøpt en bolig fullt vitende om at det er skjeggkre der ?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 Jeg har vært i kontakt med både Anticimex og flere andre skadedyrfirmaer, men som jeg skrev er jeg ute etter erfaringer fra folk som har forsøkt sanering. Det er kakerlakkgift som er metoden alle skadedyrfirmaer bruker mot skjeggkre nå - det finnes ingen annen effektiv måte å bekjempe dem på. Man blir uansett ikke kvitt dem helt, så det jeg lurer på er om det er verdt å bruke pengene på sanering når man ikke blir fullstendig kvitt dem. Da vil jo de resterende fortsette å formere seg. Anonymkode: 0eb25...378
AnonymBruker Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 På 5.4.2019 den 8.08, Anonymsis skrev: Er det noen her som har forsøkt å sanere boligen sin for skjeggkre med kakkerlakkgift? For eksempel gjennom Anticimex, Pelias eller andre skadeyrfirmaer? Jeg vurderer å få det gjort, men er usikker på om det faktisk hjelper såpass mye at det er verdt pengene, eller om man like gjerne kan støvsuge ofte og sette ut limfeller for eksempel? Det står også overalt på nett at hvis problemet er stort kan man ta kontakt med skadedyrfirma, men jeg synes det er vanskelig å vurdere hva som er en stor forekomst. Det ble funnet 44 kre i fellene etter befaring - er det en "stor forekomst", eller er det til å leve med liksom? Har ikke flyttet inn i boligen enda, derfor er det vanskelig å vurdere foreløpig. Blir glad for alle tips og erfaringer Om en bestand skjeggkre er «til å leve med» eller ei kommer an på deg, egentlig. Jeg, personlig, synes skjeggkre er mye koseligere enn edderkopper og betydelig mindre til bry enn fluer. Jeg lever fint med dyr rundt (eller i) veggene så lenge de ikke biter, stikker eller Sånn rent praktisk så har «alle» bygg som mottar større mengder esker skjeggkre. Det betyr at en med god margin kan anta at samtlige møbelfirmaer, kjøpesentre og skoler/institusjoner/kontorbygg har dem. De fleste sånne bygg velger limfeller som begrensnings-metode og går kun for dyrere saker dersom bestanden kommer helt ut av hånd (og det gjør den som oftest ikke. Folk flest har tross alt skjeggkre. De bare vet det ikke fordi ett her og ett der ikke er superenkle å se). Så flytt inn. Se det an. Går trolig helt fint. Sjansen for at de setter seg i møblene dine er forsvinnende liten - mindre, trolig, enn at du får med skjeggkre hjem fra ikea eller skeidar. Anonymkode: 8b6a0...620 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #5 Skrevet 9. april 2019 Det er vanskelig å vurdere om bestanden er stor ut fra '44 kre i fellene'. 44 kre i to feller på tolv timer er noe helt annet enn 44 kre i 40 feller på en uke. (Og er alle bekreftet skjeggkre, eller kan det også ha vært noen sølvkre i fellene.) I og med at skjeggkre er tilnærmet umulig å bli helt kvitt, skal det ganske enorme mengder til før sanering vil svare seg. Å ha limfeller ute, vil holde bestanden godt nede - på noen års sikt kanskje eliminere den - minst like godt om det ikke er slik at du har senga full av skjeggkre. Jeg kan mer enn godt leve med at det tusler noen kre rundt på gulvet her, så lenge de ikke bader i kaffekoppen min. Anonymkode: fc0d3...37b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå