AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Hallo! Vi bor i et hus med stor hage, og jeg har en greie for høner. Jeg har lyst på høner. Dette er et nabolag som er ganske koselig, med barn som er ute å leker så snart sola titter frem. Men så leste jeg en sak om at en mann måtte søke om tillatelse fra de andre naboene for å ha høner og en hane fordi den lager andre lyder enn hva som er normalt å høre i et nabolag. Er det virkelig sant? Hvordan skal jeg gå frem? Bikkja til naboen er hjemme hele dagen på verandaen og bjeffer og knurrer hver gsng noen går forbi. Sinnsykt irriterende. Er det mer irriterende med hane? Eller kan man bare ha høner? Jeg vil mest ha to tre høner. Anonymkode: 2c9bb...0d6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Haner er et helvete. Høner og, men ikke like ille. De stinker, de bråker, og de skriker tidlig og sent. Det kan ikke sammenliknes med en hund som boffer og knurrer på en veranda. Anonymkode: 7de38...566 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 Haner er fine, men de skal høres på avstand! Vet ikke hvilke lover og regler, men mener at avstand til nabo har noe å si for hønsehold. Blant annet. Anonymkode: 7cbce...f11 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 I mitt nabolag er det tre stykker som har høns (inkludert min far). Aldri hørt at noen har forhørt seg med de andre. Haner kan være sinnsykt irriterende når de står på, men det kan ikke regnes som 'nabobråk' når han galer på dagtid, vil jeg tro. Min far har et automatisert og godt isolert hønsehus, hvor luken stenges automatisk kl 10 på kvelden og åpnes kl 8 om morgenen. Hønene tusler inn før luka stenges og er inne hele natta. Så hanen er ikke til bry. Hvis du kun skaffer deg høner og ingen hane, så tror jeg at det går bra. Høns er fantastiske dyr og jeg vil ha det selv hvis jeg noen sinne får meg en hage. De har personlighet og er veldig koselige og ofte sosiale når de er tamme! Tusler rundt deg når du er i hagen. Du kan også gi all matavfallet ditt til dem, siden de er alt-etende. Billige i drift, men du må huske å kjøpe kalsium til dem og blande det ut i hønsefôr. Anonymkode: 5d832...1e0 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I mitt nabolag er det tre stykker som har høns (inkludert min far). Aldri hørt at noen har forhørt seg med de andre. Haner kan være sinnsykt irriterende når de står på, men det kan ikke regnes som 'nabobråk' når han galer på dagtid, vil jeg tro. Min far har et automatisert og godt isolert hønsehus, hvor luken stenges automatisk kl 10 på kvelden og åpnes kl 8 om morgenen. Hønene tusler inn før luka stenges og er inne hele natta. Så hanen er ikke til bry. Hvis du kun skaffer deg høner og ingen hane, så tror jeg at det går bra. Høns er fantastiske dyr og jeg vil ha det selv hvis jeg noen sinne får meg en hage. De har personlighet og er veldig koselige og ofte sosiale når de er tamme! Tusler rundt deg når du er i hagen. Du kan også gi all matavfallet ditt til dem, siden de er alt-etende. Billige i drift, men du må huske å kjøpe kalsium til dem og blande det ut i hønsefôr. Anonymkode: 5d832...1e0 Betyr det at hanen ikke galer kl. 04.30 og hvert 5. minutt utover, evt. at den galer uten at det høres? Jeg hadde nemlig en nabo med høner og en hane for noen år siden, og jeg holdt på å tilte når det aldri var mulig å sove lenger enn til 04.30 ... Hønene var koselige, da. (Bortsett fra når de hakket opp krokusløkene mine for å se etter insekter.) Anonymkode: ca914...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I mitt nabolag er det tre stykker som har høns (inkludert min far). Aldri hørt at noen har forhørt seg med de andre. Haner kan være sinnsykt irriterende når de står på, men det kan ikke regnes som 'nabobråk' når han galer på dagtid, vil jeg tro. Min far har et automatisert og godt isolert hønsehus, hvor luken stenges automatisk kl 10 på kvelden og åpnes kl 8 om morgenen. Hønene tusler inn før luka stenges og er inne hele natta. Så hanen er ikke til bry. Hvis du kun skaffer deg høner og ingen hane, så tror jeg at det går bra. Høns er fantastiske dyr og jeg vil ha det selv hvis jeg noen sinne får meg en hage. De har personlighet og er veldig koselige og ofte sosiale når de er tamme! Tusler rundt deg når du er i hagen. Du kan også gi all matavfallet ditt til dem, siden de er alt-etende. Billige i drift, men du må huske å kjøpe kalsium til dem og blande det ut i hønsefôr. Anonymkode: 5d832...1e0 Takk for svaret ditt! Jeg var usikker på om jeg kunne kun ha hønene, de bråker jo ikke noe særlig.. Jeg har alltid hatt lyst på høner 😂 jeg kunne hatt en stor hønsehage og gått ut der hver morgen. Tenk så fin start! Jeg får sjekke ut litt informasjon om hønsehus 😄 Anonymkode: 2c9bb...0d6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 Forskjellen på en hane og en hund, er at en hund kan hankes inn om den bråker. Det er ikke like lett med en hane. Vi har to stk med høner i nabolaget. Selv om de bor ganske langt fra oss (mange hus imellom), holder vi til tider på å bli gal av hanegalingen... Bjeffingen til nabobikkjen høres ikke like godt, den går mer i ett med omgivelsene. Så jeg ville tenkt litt på naboforholdet om du skal ha hane. Hønene hører vi ikke noe til, så de plager oss ikke, det er galingen som gjør oss .. gal.. (hehe, tog du 'an? gal? ehehehe) Anonymkode: ea0f7...279 4
Mannisinbestealder Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 Hundehold uten haner er ikke særlig sjenerende. Forresten kan tiltrekke seg skadedyr som f. Eks rotter. Tviler på om naboene klager. De enkelte kommunene kan ha regler om dette. Kanskje er det enklest bare å gå i gang uten å spørre. Dette er ikke noen stor sak.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 Vi lever i ein rar verden! Folk flytter til byer og bynære strøk med trafikk-og maskinstøy heile døgnet. Men naturlige dyrelyder , det gjør dem sprø? Logikken i det? Jeg vil mye heller høre hanegal og galskapens fuglekvitter enn biler som suser forbi, kviner i bremser og annet mekanisk bråk. Anonymkode: f6fb3...4e4 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi lever i ein rar verden! Folk flytter til byer og bynære strøk med trafikk-og maskinstøy heile døgnet. Men naturlige dyrelyder , det gjør dem sprø? Logikken i det? Jeg vil mye heller høre hanegal og galskapens fuglekvitter enn biler som suser forbi, kviner i bremser og annet mekanisk bråk. Anonymkode: f6fb3...4e4 Her jeg bor, i et boligfelt 15 min kjøring fra midt i Bergen sentrum, er det verken kvinende bremser, biler som suser forbi, eller "annet mekanisk bråk".... Men plenty av fuglekvitter (og hanegal). Tror kanskje du må ta deg en tur til byen om du tror at alle som bor i by bor midt i sentrum, eller klint oppi motorveien... Vi bor i en blindvei, hvor det er 4 hus lenger inn i veien, og følgelig temmelig begrenset med trafikk forbi - og veien er så smal at det skal noe til å klare å få bremsene til å kvine... På hytten, derimot, plages vi av en bonde som freser forbi på firhjuling til alle døgnets tider, traktorlyder, motorsager, og whatnot... men faktisk ingen haner. Anonymkode: ea0f7...279 3
solmåneogstjerner Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 Kanskje et veldig dumt spørsmål, men får man egg når man ikke har hane? Hørte forresten om en høne som trodde den var en hane. Den galte høyt og skjærende både tidlig og sent... Enig i at det er koselig med høner, stort sett 😉
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #12 Skrevet 5. april 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Kanskje et veldig dumt spørsmål, men får man egg når man ikke har hane? Hørte forresten om en høne som trodde den var en hane. Den galte høyt og skjærende både tidlig og sent... Enig i at det er koselig med høner, stort sett 😉 Du får egg men med hane er det befrukta egg. Anonymkode: f6fb3...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #13 Skrevet 5. april 2019 Naboen min har høner, men ingen hane. Det er bare koselig, det går løse og kommer trippende for å få seg litt godsaker Anonymkode: 73dad...7ec 1
solmåneogstjerner Skrevet 5. april 2019 #14 Skrevet 5. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får egg men med hane er det befrukta egg. Anonymkode: f6fb3...4e4 Så man kan få normale egg til å spise uten hane? (Må visst ha det inn med t-skje...)
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #15 Skrevet 5. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor, i et boligfelt 15 min kjøring fra midt i Bergen sentrum, er det verken kvinende bremser, biler som suser forbi, eller "annet mekanisk bråk".... Men plenty av fuglekvitter (og hanegal). Tror kanskje du må ta deg en tur til byen om du tror at alle som bor i by bor midt i sentrum, eller klint oppi motorveien... Vi bor i en blindvei, hvor det er 4 hus lenger inn i veien, og følgelig temmelig begrenset med trafikk forbi - og veien er så smal at det skal noe til å klare å få bremsene til å kvine... På hytten, derimot, plages vi av en bonde som freser forbi på firhjuling til alle døgnets tider, traktorlyder, motorsager, og whatnot... men faktisk ingen haner. Nå Anonymkode: ea0f7...279 Nå var ikke min kommentar bare til deg men generelt til samfunnet og min mening om at naturlege lyder er beroligende og bra mens mekaniske lyder er brå og mer vonde å høre på. Åpenbart er mange uenig med meg, men det syns jeg er pussig . Anonymkode: f6fb3...4e4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #16 Skrevet 5. april 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Så man kan få normale egg til å spise uten hane? (Må visst ha det inn med t-skje...) Jepp Anonymkode: f6fb3...4e4 2
solmåneogstjerner Skrevet 5. april 2019 #17 Skrevet 5. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jepp Anonymkode: f6fb3...4e4 Takk 😊
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #18 Skrevet 5. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå var ikke min kommentar bare til deg men generelt til samfunnet og min mening om at naturlege lyder er beroligende og bra mens mekaniske lyder er brå og mer vonde å høre på. Åpenbart er mange uenig med meg, men det syns jeg er pussig . Anonymkode: f6fb3...4e4 Det er forskjell på naturlige lyder og naturlige lyder, og mekaniske lyder og mekaniske lyder. Babyer blir beroliget av lyder fra støvsugere, vaskemaskiner, o.l. De fleste finner jevne lyder langt mindre forstyrrende enn plutselige lyder, og skarpe lyder, og lyder som kommer med ujevne intervaller. Hanegaling er en plutselig lyd, som kommer uregelmessig, og derfor kan gå på nervene. På samme måte som måkeskrik. Mens lyden av en foss kan være beroligende, og være i bakgrunnen, uten å være plagsom. Anonymkode: ea0f7...279 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #19 Skrevet 5. april 2019 Det går fint an å ha høner uten å ha hane. Det eneste problemet er at hønene vil lage en rangordning seg i mellom, og at en av hønene kan bli "hakkekylling". Men dette er nok stort sett et problem i større hønseflokker, og når hønene kjeder seg, innelukket i et lite hønsehus. Du vil ikke ha hane, både for din egen del, og for å unngå nabokonflikter. Hanene galer ved morgengry, og det er veldig tidlig i Norge om sommeren... Hanegal er en virkelig gjennomtrengende lyd, som du (og naboene) vil våkne av. Stenges hanen inne i mørket, vil den ikke gale. Anonymkode: 3536c...265 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #20 Skrevet 5. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå var ikke min kommentar bare til deg men generelt til samfunnet og min mening om at naturlege lyder er beroligende og bra mens mekaniske lyder er brå og mer vonde å høre på. Åpenbart er mange uenig med meg, men det syns jeg er pussig . Anonymkode: f6fb3...4e4 Du som er så glad i naturlige lyder: Har du levd med en hane som nærmeste nabo, og blitt holdt våken fra kl. 04.30 eller tidligere hver eneste morgen i månedsvis enten det er hverdag eller helg? Hanegal på dagtid plager meg ingen verdens ting, det er bare kos. På natten når jeg skal sove, derimot ... Og ikke kom med råd om sov-i-ro o.l., det er ikke mulig (for meg) å få satt det inn så det både er behagelig og holder seg på plass hele natten. Dessuten bør jeg jo helst høre vekkerklokka. Men nå har hanen som plaget meg en gang i tiden heldigvis vært borte i flere år. Jeg mistenker at eieren også gikk lei av å bli vekket ved daggry. Anonymkode: ca914...5c3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå