Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #1 Skrevet 19. april 2005 Hei! Jeg er en helt normal, sunn og frisk gutt/mann på 24 år. Er ikke overvektig, og spiser sunt og normalt. Kunne vel vært mer aktiv en jeg er, men er på ingen måte noen sofagris - er vel kort oppsummert like aktiv som majoriteten som den norske befolkning. Likevel har jeg et problem som om ikke plager meg, så i hvert fall er til en viss irritasjon. Jeg svetter ukontrollert, og da spesielt i armhulene. Før noen synes dette blir for ekkelt og klikker seg ut av tråden, må jeg få presisere at jeg er meget bevist på dette og at jeg er veldig hygenisk og vasker meg her regelmessig. Det er derfor ikke lukten av gammel svette som plager meg, men heller de flekker som den ukontrollerte svetten setter av på mine klesplagg - og at jeg derfor må velge klær med omhu. Jeg kan for eksempel ikke gå i farvede t-skjorter ut på byen, siden jeg ikke kan bytte i løpet av kvelden. Ofte blir det genser i steden for t-skjorte, noe som ikke gjør saken bedre på varme dager... Det merkelige er at jeg ikke svetter mer en andre på andre steder av kroppen, det kan nærmest virke som det ikke finnes noen "sluser" i armhulene, og at de står på vidt gap hele tiden. Det trenger ikke engang være varmt i luften, jeg svetter like godt vinter som sommer, og jeg begynner å lure på om min indre varmeovn er skrudd på litt for mye fra naturens side? Jeg hadde ikke disse plagene tidligere, og når jeg tenker tilbake til da jeg var 17-18 år husker jeg ikke at jeg hadde dette å bekymre meg med. Det synes jeg er rart.. Det kan også virke som det er litt psykisk, siden svettingen "trigges" ekstra da jeg må i finstasen til ulike anledninger (bryllup, konfirmasjoner etc..). Uansett svetter jeg ukontrollert om jeg sitter hjemme alene og titter en film også, men det kan altså være litt ekstra problemer i slike anledninger. Som dere sikkert skjønner så er dette ganske irriterende til tider, selv om jeg altså ikke går rundt og lukter som en "svettpeis" Faktisk gleder jeg meg til sommeren, det er nesten den beste perioden - da man bare kan vrenge av seg alt som heter klær på overkroppen og slippe bekymringen for de ulekre svetteringene.. Er det noen her som har lignende problemer, og som kanskje har råd til hva jeg kan gjøre for å om ikke få has på problemet, så i hvert fall minske det? Har sett i andre forum at det finnes flere med lignende problemer, og som heller ikke har noen god forklaring. Bør jeg ta en tur til legen?
Gjest Madeline Skrevet 19. april 2005 #2 Skrevet 19. april 2005 Du kan få tak i noe på apoteket som gjør at du svetter mindre. Er ikke helt sikker på hva det heter ( muligens Stopp 24), men forklar problemet på apoteket så hjelper de deg.
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #3 Skrevet 19. april 2005 Kjenner meg veldig godt igjen så jeg bare sier: Gå på apoteket å kjøp stopp 24, koster rundt 100 kr. Finnes i krem og roll-on. Ca 2 uker etter at jeg hadde begynt på den svettet jeg betydelig mindre.Nå svetter jeg ikke på samme måte mer, kan gå i gensere og singleter(ja, singlet faktisk..) uten å få de store, våte ringene under armen. Bare pass på å ta "pauser" innimellom, viss ikke kan du begynne å svette andre steder, som f.eks på foten.
Ling Skrevet 20. april 2005 #4 Skrevet 20. april 2005 Jeg anbefaler deg å forsøke å gjøre noe med årsaken til hvorfor du svetter, og på det viset vil "symptomet" forsvinne av seg selv. Symptombehandling som beskrevet ovenfor kan være nødvendig og til hjelp i en periode, men det er ingen løsning i lengden. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #5 Skrevet 21. april 2005 I andre tråder her om deodoranter(for de som har et vetteproblem) er det anbefalt "yerka" fra apoteket eller aluminiumsklorid(eller noe sånt) eller en deodorant fra parfymeriet av merke biotherm. Selv er jeg jente med samme problem som deg, biotherm er det beste for meg hvertfall. Jeg svetter forsatt, men det lukter aldri vondt lenger. Da jeg brukte stop24 stinka det høgg av det som kom ut. Tror du burde prøve yerka, det skal jeg..
_sannheten_ Skrevet 21. april 2005 #6 Skrevet 21. april 2005 ta deg en tur på apoteket å kjøp aluminiumsklorid du , den fungerer veldig bra. også kan du kjøpe en deodorant i stickform. lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #7 Skrevet 21. april 2005 ta deg en tur på apoteket å kjøp aluminiumsklorid du , den fungerer veldig bra. også kan du kjøpe en deodorant i stickform. lykke til jupp...det var det eneste som funka på meg, men det funka kjempebra altså, til slutt trenger du nesten ikke ha på mer enn en gang i uka eller noe. Koster ca 80kr for en flaske å den har du nesten ett år vil jeg tippe...kjeeeempe drøy i bruk:)
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #8 Skrevet 21. april 2005 jupp...det var det eneste som funka på meg, men det funka kjempebra altså, til slutt trenger du nesten ikke ha på mer enn en gang i uka eller noe. Koster ca 80kr for en flaske å den har du nesten ett år vil jeg tippe...kjeeeempe drøy i bruk:) En gang i mnd mente jeg:)..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå