Gå til innhold

Skatteetatens utregnede markedsverdi?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem gidder bruke flere tusen på å få inn en takstmann om det ikke har noe å si. For har det noe å si om man bor i en kommune uten formueskatt? Min bolig er også satt for høyt. Men jeg gidder ikke betale penger for å få riktig pris om det ikke har noe å si på skatten uansett??

Anonymkode: 9af27...add

Det står på skatteetatens sider at man også kan klage på grunnlag av observerbar markedsverdi i egen nærområde. Jeg har derfor klaget på tidligere års boligverdifastsetting utifra prisene som faktisk ble oppnådd i siste halvdel av skatteåret. Det er tross alt hva som faktisk oppnås som er det mest virkelighetsnære. Ikke hva en tilfeldig eiendomsmegler mener en bolig er verdt.

Anonymkode: 1e01d...24d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, Birbie said:

Det er litt merkelig, for vårt hus sin antatte markedsverdi er satt 1 200 000 kr høyere enn hva naboens hus ble solgt for i fjor.

Man skulle tro at skatteetaten la reelle salgstall til grunn for antatt markedsverdi,  men tydeligvis ikke.  :(

(husene er like store, bygget samme år, like store tomter  osv) 

Hvis du leser tråden, får du svar på hvordan Skatteetaten beregner antatt markedsverdi.

Du får også vite at du kan endre på det som Skatteetaten har beregnet; da viser du bare til det du har skrevet her, nemlig at en tilsvarende eiendom ble solgt for xx da og da, og endrer tallet i skattemeldingen til 1/3 av det denne naboeiendommen ble solgt for. Enda bedre er det om du får en verdivurdering av din bolig av en megler.

Anonymkode: 53e0b...f36

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk markedsverdi ca 300k under det jeg kjøpte leiligheten for i fjor høst. Siden formuesverdien blir lavere gidder jeg ikke rette opp i det

Anonymkode: aebe6...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...