Gå til innhold

Hvor mange kalorier trenger jeg? Hva er riktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 26 år gammel kvinne. Veier 69 kg og er 168 cm høy. Ønsker å gå ned i vekt, målet er 60 kg. (Har ikke satt noe tidsmål, men håper på å klare 0,5 - 1 kg i uka).

Jobber i omsorgsbolig, ikke veldig mye gåing, men heller ikke stillesittende. (Etter å ha hatt mobilen i lomma noen dager på jobb, kan det variere i fra alt til 2-6 km gåing på jobb).

Jeg har en hund som jeg går tur med rundt 2 timer daglig i snitt. (Noen dager blir det bare 1 time, mens andre dager blir det opp mot 4 timer).

Feks. i dag har jeg gått 16598 skritt (11,85 km). Det er ca. der jeg ligger i snitt. 

Ellers blir det mye stillesitting foran tv-en. Er lite aktiv utenom arbeid + jobb. Liker å ha det rent, og med en hund som røyter så blir litt aktivitet i form av husarbeid daglig. Føler ikke jeg har tid til å dra på treningssenter, da jeg jobber 100% og har en samboer som jobber skift. Når kvelden kommer er jeg sliten, og har ikke lyst til å dra fra hunden for å trene på treningssenter når den har vært alene en hel arbeidsdag.

Det jeg har spist i dag:

Lunch på jobb: 1/2 boks mager cottage cheese (den største boksen) men masse blåbær og 20 mandler. 

Middag: Pastasalat av 70 g fullkorspasta, et laksefilet stekt i 1 ss olivenolje. Salat, agurk, rødløk, mais og paprika. Dressing av ca. 2 ss ekstra lettrømme og et hvitløksfedd.

Kveldsmat: 3 stk (100 g til sammens) ristede brødskiver med kokt skinke, et kokt egg og agurk/paprika.

Ca. 1400 kcal i dag. Har ikke holdt på med vektnedgangen lenger enn uke, men har regnet på det jeg har spist hver dag og kommet på alt fra 1400-2000 kcal daglig. Målet er å ikke komme over 2000. Er det viktig at man har samme mengde hver dag? I snitt denne uka så ligger jeg vel på rundt 1700 kcal. Er dette passe for meg, eller er det for lite/mye?

Anonymkode: f019e...ca8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Er det viktig at man har samme mengde hver dag?

Nei, det er viktig at du over tid har kaloriunderskudd.

Sitat

I snitt denne uka så ligger jeg vel på rundt 1700 kcal. Er dette passe for meg, eller er det for lite/mye?

Du vet om det er passe for deg når du går ned i vekt, uten å føle deg plagsomt sulten, fysen, slapp eller irritabel.

Anonymkode: af95d...be9

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville brukt en app, det er flere forskjellige gode apper som er gratis, selv bruker jeg LifeSum. Da legger du inn vekt, høyde, vektmål, hvor lang tid du vil bruke, osv. Jeg la meg på 500g ned i uka, og appen sa da at jeg burde spise 1500 kalorier per dag. Jeg veier det samme som deg (har gått ned 4 kilo på 5-6 uker så jeg veide mer da jeg begynte) og er litt høyere, så jeg ville jo tro at du burde være nærmere 1500 enn 1700 - men samtidig går du jo mye. Bruker du en app kan du da legge inn fysisk aktivitet også. Jeg legger ikke inn all fysisk aktivitet men legger inn treningstimer, lange gåturer osv. Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Hvis du skriver inn tallene dine her og krysser av for lett aktivitetsnivå, så ser du at 1700 kalorier per dag er ganske innenfor. :)  

Anonymkode: 4d0f5...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...