Gå til innhold

Pusse opp leilighet eller selge som den er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte min første leilighet på 44 m2 i 2013. Kjøkken og bad var renovert i 2008. Er selv ikke så opptatt av interiørtrender, så har beholdt de hvite veggene, og ikke gjort noe oppussing de årene jeg har bodd her. Har tatt godt vare på boligen, og det er alltid nyvasket og strøkent. Alt er i god stand.

Men ser man godt etter så er det små steder i feks vinduskarmer hvor malingen flasser av litt, bittesmå riper i kjøkkenfrontene, og leiligheten ser kanskje ikke så "moderne" ut. Føler folk er så interiørkåte for tiden, og alle skal hele tiden bytte ut alt, selv om ting er i god stand. Men på en annen side så forventer kjøpere gjerne moderne løsninger, og trendfarger på veggene?

Bør jeg shine opp før salg? 

Anonymkode: 9bb79...c23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dessverre svaret er ja. Dessverre, fordi jeg selv holder på å selge og merker hvor "fasade" opptatt kjøperne er. Jeg har malt, alt er rent og pent, men ikke topp moderne. Har heller ikke valgt styling. Jeg sliter med å få folk på visning. Samtidig er sønnen min på leting etter leilighet, og jeg er med han på visninger. Og jeg er forundret, og egentlig litt trist over å se hvordan særlig unge lar seg "lure" av pene møbler og nymalte flater. Ingen skrur på en kran eller tester fallet til dusjen, ingen kikker i sikringsskapet, ingen virker til å ha lest tilstandsrapporten og spør spørsmål omkring det som evnt har TG2. Men de objektene som altså ser fine ut på overflater, går unna dager etter visning. Min leilighet, som teknisk er i god stand, men altså trenger litt oppussing, er det ingen som tar seg tid til å se på. 

Så mitt råd er å ta deg tid til å male, og kanskje til og med style. Det vil kanskje spare deg for mange frustrerte visninger hvor det knapt dukker opp folk.

Anonymkode: c7501...716

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor? Om det er i Oslo, eller annen storby, så ja. Ikke for å få solgt, men for å få mer penger. Om det er i mindre eteraktet område, men fortsatt solgtbart, så fortsatt ja, men for å få folk på visning.

Gjør det enkelt, mal stua i Soft teal eller Tresure eller Minty Breeze (fra Jotun), mal soverom i en mørkere farge som eveninig green eller st pauls blue. Mal gang i et nøytral farge som antikk grå eller washed linen. Se fargekart her - https://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colourcard/

Mal gulvlister og dørlister og vinduslister i samme farge som vegger. Mal taklister, om de finnes, og tak, vinduer og dørbladet i klassisk hvit. Kjøkkenfronter kan du enten male eller få spraylakert. Igjen, f.eks klassisk hvit. Og tenk litt på styling, det kan være verdt de 10 tusen ekstra det også. Da har du gjort din beste, men om du får penger igjen, er vanskelig å si uten å vite nøyaktig hva slags leilighet du har, og i hvilket område. Gjør det kjent med markedet i området rundt deg, hva som selges, og hva blir liggende. Og hva er kvmeter pris. 

Anonymkode: 350a1...670

AnonymBruker
Skrevet

Nei, folk liker å fikse selv slik at det blir slik de vil ha det. De tror de kan gjøre et rimelig kjøp med å kjøpe oppussingsobjekt, men det et det mange som tenker og folk strømmer til visningene. 

Sånn er det i Oslo i mitt nabolag.

Anonymkode: ff37f...2ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...