Gå til innhold

Fondvegg - hot or not?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier; er fondvegg in eller ut? Jeg kjøpte boligen for 7-8 år siden og malte alle fellesrom (stue, kjøkken og gang) i samme lyse farge. Ikke helt hvit, men varmt. Mulighet fargen het letthet. 

Kom da fra et hus med en del farger, men jeg hadde behov for endring (vond skilsmisse) og hvitt passet bra - «rolig» og symbol på en ny start. 

Jeg synes fremdeles fargen er fin og beroligende og har overhode ikke lyst å innføre masse farger. Men jeg føler for litt fornyelse og har lurt på å male en vegg i stua. Det er veggen bak sofaen, ingen vinduer eller dører; hel flate. Har tenkt på tapet, men underlaget er malertapet med litt struktur og det må fjernes først. Det blir straks mer jobb. 

Så dere som er flink med interiør, er en fondvegg hot or not? Eventuelt tapet eller maling? Og kom gjerne med tips til farge. Sofaen er lys grå og stua har masse naturlig lys gjennom store vinduer. 

Anonymkode: 94429...7f2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Not.

Anonymkode: 7670d...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Not, velg heller en rolig blå eller grønn farge på alle veggene.

Anonymkode: 87cf4...3d6

Skrevet

Jeg er overhode ikke glad i det, egentlig det værste jeg ser. Hva med å heller male stua i en annen lys farge? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Not, velg heller en rolig blå eller grønn farge på alle veggene.

Anonymkode: 87cf4...3d6

Nei. Ikke aktuelt å male alle veggene. Og ikke for å være frekk, i hverfall ikke i noen nyanse av grønt. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nerine_ skrev:

Jeg er overhode ikke glad i det, egentlig det værste jeg ser. Hva med å heller male stua i en annen lys farge? 

Liker fargen jeg har og ser ingen grunn til å male alt. Har bare lyst å friske litt opp med minimalt av innsats og kostnader. 

Ts

Skrevet

Det er vel ut (og har vel vore det nokre år), men eg likar det så vi har vindusveggen malt mørk i ei elles lysegrå stove. Men eg meiner at slikt ikkje skal veljast ut frå kva som er trendy eller ikkje, men ut frå kva dei som bur der likar.

• Liker 3
Skrevet

Men liker DU det da? Det er du som skal leve i huset og se på veggene hver dag. Om du synes det er fint er det bare å kjøre på :)

• Liker 2
Skrevet

Bryr meg ikke om det er «hot or not», jeg liker fondvegg og har det i form av tapet i to rom. Veldig fornøyd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det!

Anonymkode: c69de...88d

Skrevet

Aner ikke om det er hot eller not, men jeg liker det ikke. Men det er din leilighet, så der bestemmer du. Vil du ha det så maler du, vil du ikke ha så lar du det være. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat pussa opp stua i nytt hus, og har fondvegg i form av tapet 🙂 Malte også fondvegg i forrige hvite stue,  da en knallblå vegg bak sofaen. Synes det gjør seg med mitt farge 🙂

Anonymkode: 3d8a4...205

Skrevet

Jeg liker det også, og skal male soverom med fondvegg. Skal man følge alle trender må man bytte stil annenhver år ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke hot å male bare èn vegg.  Samtidig er det hot å ikke følge trender :) 

Personlig synes jeg at  fargen Letthet er en veldig fin farge, ren og beroligende.  Siden du også liker den, ville jeg ikke malt veggene i det hele tatt.  I stedet ville jeg valgt å sette farger på putene i den grå sofaen.  Et pledd, golvteppe..  Har du bilder på veggene (i system!..), evt. ei vegghylle?  Det er slike ting som lager et hyggelig rom - ikke fargen på veggen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fondvegg er generelt ut, spesielt hvis det er en vegg som står i veldig kontrast med resten (typ sterke farge eller tapet med veldig mye detaljer og teksturer). Hva med en fondvegg som er i samme fargefamilie som den du har ellers i huset?

Anonymkode: 93986...306

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker fargen jeg har og ser ingen grunn til å male alt. Har bare lyst å friske litt opp med minimalt av innsats og kostnader. 

Ts

Da ser jeg ikke helt hvorfor du spør her inne om det er  "hot" eller ikke. Det er ut, har vært det en stund og forsåvidt, på lik linje med helt hvit/nesten hvit stue. 

Du får bytte gardiner, pynteputer, interiør osv hvis du vil gjøre det enkelt og billig. Eller male en vegg, og ikke bry deg om hva andre mener og hva som er in. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det. Min fondvegg er i marracesh, og den matcher en del av møbler og interiør, noe jeg syns gir en helhet samtidig som at det bryter opp det statiske i at alle veggene er hvite.

Jeg er ikke av typen som har tid eller ork til å følge alle disse trendene. For meg er det viktig å trives der jeg bor, og jeg har trivdes i mange år med denne fargen. 

Gjør det du selv syns er fint 🙂

Anonymkode: 18f58...0b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Jeg liker det også, og skal male soverom med fondvegg. Skal man følge alle trender må man bytte stil annenhver år ;)

Har du valgt ut farger? "Turkis-ab" her til tjeneste :vinke:

Anonymkode: 8914f...e90

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du valgt ut farger? "Turkis-ab" her til tjeneste :vinke:

Anonymkode: 8914f...e90

Turkis-ab❤ har ikke det, sjekk turkistråden :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fondvegg?

Heter det ikke kontrastvegg, hvis det er slik som jeg har forstått én vegg som står i kontrast til de andre, gjerne bakveggen i stua, soverommet, e.l. ?

Anonymkode: dc222...728

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...