AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Jeg skal snart ha eksamen i geofag og har lest og sett på utallige videoer på nettet som forklarer vindsystemer. Jeg leser både i fagbok og på nett at corioliseffekten gjør at vindene avbøyes mot høyre på den nordlige halvkule og mot venstre på den sørlige halvkule. Problemet er at jeg ikke forstår hvorfor alle tegninger viser det motsatte? Ser på videoer av personer som tegner opp vindene, og de sier gjentatte ganger at grunnet corioliseffekten blir vinden avbøyd til høyre. Likevel tegner de piler som går mot venstre. Det er dette jeg ikke forstår. Må mest sannsynlig tegne opp dette på muntlig eksamen, og da må jeg jo forklare hvorfor jeg sier at vindene avbøyes til høyre når jeg tegner det motsatte. Her er et bilde for å eksemplifisere: Av det jeg ser på bildet er det kun vestavinden på nordlig halvkule som avbøyes mot høyre. Tilsvarende med sørøstpassaten som bøyes mot venstre på sørlig halvkule. Men de andre vindene viser det motsatte av corioliseffekten. Skjønner ikke hva som da menes med at alle vinder avbøyes? Anonymkode: ec39e...a4c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Tenk at du står mot ryggen inn mot kartet da blir det riktig, tror jeg Anonymkode: e09e3...a75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå