Gå til innhold

Skillsmisse før fødsel - hvordan virker det inn på far sin permisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter vårt første barn sammen men det er nå bestemt at vi skal søke om separasjon. Jeg er opptatt av at barnet skal få et godt forhold til sin far, så hvordan vil det virke inn på far sin permisjon etter fødsel?

Anonymkode: 3d766...f5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de har rett på permisjon og han har ansvar for den daglige omsorgen i permisjonen så påvirker det ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere flytter fra hverandre så mister far retten til fedrekvoten, og du blir alenemor. Sånn har i alle fall jeg forstått det.

Anonymkode: 170a4...5b9

• Liker 5
Skrevet

Faren burde jo ha rett på pappaperm han er jo pappaen for det om han ikke er gift med mammaen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om all permisjon selv så lenge dere ikke bor sammen. 

Ville ikke sagt til han at ‘selvsagt skal du få permisjon’, vent og se hvordan det går med dere. Endringer kan gjøres hele veien. 

Samvær kan skje når som helst på døgnet. 

Anonymkode: 5756b...1bd

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville ikke sagt til han at ‘selvsagt skal du få permisjon’, vent og se hvordan det går med dere. Endringer kan gjøres hele veien. 

Dette. 

Anonymkode: 9546c...dbd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror du kan velge om du vil ta alt, men det betyr jo ikke at barnet får dårlig forhold til far, han kan jo komme masse på besøk, de krever mye samarbeid og planlegging som skilte, like gjerne å hoppe i masse kaffebesøk/middag 

Anonymkode: 0cbbb...f3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter vårt første barn sammen men det er nå bestemt at vi skal søke om separasjon. Jeg er opptatt av at barnet skal få et godt forhold til sin far, så hvordan vil det virke inn på far sin permisjon etter fødsel?

Hvordan skal du få til en skilsmisse før en fødsel? Skal du ha skilsmisse ved dom av en eller annen alvorlig grunn/hendelse? 

Seprasjon er ikke skilsmisse. Skilsmisse kommer et år etter seprasjon, unntaket er skilsmisse ved dom.

Anonymkode: 77356...b55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du få til en skilsmisse før en fødsel? Skal du ha skilsmisse ved dom av en eller annen alvorlig grunn/hendelse? 

Seprasjon er ikke skilsmisse. Skilsmisse kommer et år etter seprasjon, unntaket er skilsmisse ved dom.

Anonymkode: 77356...b55

Dette er jeg fullstendig klar over, hensikten er at vi skal skilles, men for at dette skal skje må vi være separert i ett år først eller bo fra hverandre i to år før vi kan få innvilget skilsmisse. Så overskriften blir kanskje litt rar, men vi skal nå flytte fra hverandre nå og søke om separasjon, som vil ende i skilsmisse.

Så da blir vel heller spørsmålet hvordan en separasjon vil virke inn på far sin permisjon? 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, når må det evt. tas stilling til i forhold til om far skal ta ut permisjon eller ikke?

Jeg bare ser for meg at det kan bli litt vanskelig dersom jeg ammer, og far skal ha barnet i 15 uker.. Spesielt når det er så lite.

Det viktigste for meg er at han og jeg klarer å legge til rette for at barnet skal få et godt forhold til oss begge...

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke delt permisjonen med en jeg ikke bor med. Det blir rett og slett for komplisert i forhold til amming, nattevåk, og barnets generelle tilknytting til den første omsorgspersonen. Vær heller generøs med samvær, og gi far og barn muligheten til å bygge en god relasjon. Så kan han ta mer ansvar når barnet er litt større. 

Anonymkode: ec26a...31a

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Din permisjon vil være over når barnet er rundt 7/8 mnd, at barnet da skal flytte til far for pappaperm i 15 uker går selvfølgelig ikke. Likevel veldig viktig at far og barn får et bånd. Slik ville jeg løst det, bli enige om å bo i nærheten av hverandre. Far får være sammen med dere jevnlig fra fødsel av, etterhvert også trilleturer og noen timer her og der bare far og barn. Når du skal tilbake i jobb kan far ha barnet de timene du jobber, hvis dere har fått introdusert flaske og noe fast føde. Far kan også utsette sin permisjon litt, slik at barnet kan bli litt eldre og spise litt mer fast føde først (kan lønne seg, snakker av erfaring med en flaskenekter). Dette danner er fint grunnlag for at far og barn får et godt bånd og når barnet blir litt eldre (2/3 år) kan samvær med overnatting starte. 

Anonymkode: 53a70...5b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt far få permisjonen, men at han må ha base hos deg i de ukene.

Anonymkode: 6585a...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan bli vanskelig at far skal ta ut permisjon om dere ikke er såpass gode venner at dere kan bo sammen både under hans permisjon og være mye sammen i tiden før han skal ta ut permisjon. Dette fordi det er like viktig at far kan avlaste på natten om du skal tilbake i jobb når han tar ut permisjon. Jeg hadde ikke klart å være tilbake i fulltidsjobb igjen med ansvar for hele døgnet bortsett fra de timene jeg tilbrakte på jobb, et barn på 7-8 mnd er mye jobb døgnet rundt. I tillegg tror jeg at det er viktig at barnet er godt kjent med far slik at barnet er trygg på å være med far mange timer i døgnet når du jobber. Men først og fremst så ville jeg virkelig vurdert om du selv er i god nok form til å både jobbe og ha ansvar for et lite barn, dette er krevende. Lykke til og alle barn er forskjellige :) Noen krever mye ,andre sover og er rolige :) har selv hatt en av hver sort.

Anonymkode: 1db28...162

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg fullstendig klar over, hensikten er at vi skal skilles, men for at dette skal skje må vi være separert i ett år først eller bo fra hverandre i to år før vi kan få innvilget skilsmisse. Så overskriften blir kanskje litt rar, men vi skal nå flytte fra hverandre nå og søke om separasjon, som vil ende i skilsmisse.

Så da blir vel heller spørsmålet hvordan en separasjon vil virke inn på far sin permisjon? 

Takk for svar, når må det evt. tas stilling til i forhold til om far skal ta ut permisjon eller ikke?

Jeg bare ser for meg at det kan bli litt vanskelig dersom jeg ammer, og far skal ha barnet i 15 uker.. Spesielt når det er så lite.

Det viktigste for meg er at han og jeg klarer å legge til rette for at barnet skal få et godt forhold til oss begge...

TS.

Du får overta permisjonen. Hvis du fortsatt ønsker at far har permisjon, er det en mulighet at du leverer barnet til han før jobb, og henter etter jobb, akkurat som du ville gjort med dagmamma/barnehage. Eventuelt at han kommer hjem til dere. 

At han har barnet alene hjemme hos seg blir umulig når dere har gått fra hverandre, det er ikke bra for barnet i det hele tatt å miste sin primære omsorgsperson (deg) over så lang tid. 

Anonymkode: 0f3da...760

Skrevet

De fleste i din situasjon tar over fars permisjon nettopp fordi det blir for vanskelig å sende bort barnet når det er så lite og avhengig av sin mor for mat og alt. Hvis dere ikke finner en løsning hvor pappaperm kan avvikles ganske som normalt, hvor barnet har mye kontakt med mor fortsatt i døgnet, og far tar det meste av barnestell døgnet rundt, så blir du nok nødt til det. Så får far komme innom mye utenom sin jobb.

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke delt permisjonen med en jeg ikke bor med. Det blir rett og slett for komplisert i forhold til amming, nattevåk, og barnets generelle tilknytting til den første omsorgspersonen. Vær heller generøs med samvær, og gi far og barn muligheten til å bygge en god relasjon. Så kan han ta mer ansvar når barnet er litt større. 

Er det ikke slik at han kan ta sin del av permisjonen frem til barnet blir 3 år? Han kan ta gradert permisjon. Når barnet blir større tenker jeg det blir lettere  da kan han Feks ta permisjon de dagene han har samvær og ta barnet ut fra barnehagen de dagene og finne på noe sammen. 

Tenker også det blir vanskelig med permisjon hvor han har barnet hele tiden når det er så lite. 

Beste for barnet er det viktigste. Jeg ville tenkt lengst mulig hjemme før barnehage og ifht amming og tilknytning. Barnet vil knytttes til han også hvis han kommer på besøk og styrer med barnet som en god far. Og dette med permisjon senere. 

Lykke til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Sensi skrev:

Er det ikke slik at han kan ta sin del av permisjonen frem til barnet blir 3 år? Han kan ta gradert permisjon. Når barnet blir større tenker jeg det blir lettere  da kan han Feks ta permisjon de dagene han har samvær og ta barnet ut fra barnehagen de dagene og finne på noe sammen. 

Tenker også det blir vanskelig med permisjon hvor han har barnet hele tiden når det er så lite. 

Beste for barnet er det viktigste. Jeg ville tenkt lengst mulig hjemme før barnehage og ifht amming og tilknytning. Barnet vil knytttes til han også hvis han kommer på besøk og styrer med barnet som en god far. Og dette med permisjon senere. 

Lykke til. 

Jo, men når far nå har større kvote betyr det at mor må tilbake i jobb tidligere. Da må evt dette barnet i bhg fra 7,5mnd, og det tenker jeg er i tidligste laget. Selv om en skal være rettferdig mot far, så må barnets beste telle mest. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men når far nå har større kvote betyr det at mor må tilbake i jobb tidligere. Da må evt dette barnet i bhg fra 7,5mnd, og det tenker jeg er i tidligste laget. Selv om en skal være rettferdig mot far, så må barnets beste telle mest. 

Man får ikke barnehageplass til et så ungt barn. Da er det dagmamma eller ulønnet permisjon som gjelder. 

Anonymkode: 53a70...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere alle for at dere har tatt dere tid til å svare meg. Jeg tenker at jeg overtar far sin permisjon, men at han får ha så mye som mulig samvær med barnet allerede fra starten av.  Vi har nådd et punkt der vi fungerer bedre som venner enn som ektepar, så jeg tror at vi skal finne en god løsning på dette sammen. Jeg har ikke barn fra før av så det er mye jeg er usikker på rundt dette. 

Så det er først ved 2/3 års alder at det er vanlig at barnet har samvær der det sover over hos far? 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er først ved 2/3 års alder at det er vanlig at barnet har samvær der det sover over hos far? 

Ts.

Ja og nei. Men de jeg kjenner til har hatt får hjemme hos mor ved overnatting frem til 2 års alder 

Anonymkode: 6585a...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...