Gå til innhold

Barnebidrag.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også inngått en privat avtale tidligere, men mor ønsker nå mer fordi jeg endelig tjener penger etter mange år som student😊 

Huff.. synes ikke det er helt greit altså. I vårt tilfelle tjener hennes mann nesten tre ganger så mye som meg, så det er litt merkelig at han ikke skal telles med siden jeg skal det😅 

Anonymkode: febf1...8aa

Din inntekt teller ikke med. Du har altså gitt feil opplysninger i hovedinnlegget. Mor og far har tidligere hatt privat avtale, der mor har vært snill siden far har forsørget både deg og han da du var student. Nå er det ingen grunn til at mor skal være snill lenger. Men få det via Nav, så slipper dere å krangle om det. Nav spør aldri om din inntekt. Kun om far bor med noen andre. 

Anonymkode: cc259...a0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din inntekt teller ikke med. Du har altså gitt feil opplysninger i hovedinnlegget. Mor og far har tidligere hatt privat avtale, der mor har vært snill siden far har forsørget både deg og han da du var student. Nå er det ingen grunn til at mor skal være snill lenger. Men få det via Nav, så slipper dere å krangle om det. Nav spør aldri om din inntekt. Kun om far bor med noen andre. 

Skjønner ikke hvorfor mor har vært snill? 

Anonymkode: 76aa2...585

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din inntekt har ingenting å si for barnebidraget. Det finnes ingen rubrikk i regnestykket for å føre opp din inntekt om du regner det ut i Navs barnebidragskalkulator. Ikke stefars heller. Kun mor og far til barna. Men det finnes en rubrikk for å huke av på om far deler husstand med en annen voksen. Som betyr at far får mer å rutte med. Men tror ikke det utgjør mange hundrelapper i mnd. Og det har ikke noe å si om du jobber eller ikke, bare om dere deler husstand/husholdning. 

Mors lønn kan betegnes til 80 % av hva hun kunne tjent om dere ber om det. 

Det stemmer ikke, på bidragskalkulator står det om bidragspliktige bor sammen med en annen voksen . Inntekt fra den andre voksne legges til grunn , tror det er med ca 50 000. dette fordi de er flere om utgiftene

Anonymkode: 1a62e...a48

Skrevet

Dersom far i utgangspunktet ikke var bidragsdyktig ville det at han deler husstand med deg gjøre at ham ble bidragsdyktig.- dermed må han betale bidrag

Han vil og kunne få redusert bidragsevne om han også måtte forsørger deg.

når det kommer til at mor ikke jobber fordi hun er hjemmeværende med en ny baby m annen far skulle ikke påvirke dere . Mener det var en fra Stavanger som tok et oppgjør med dette med aksjonen « jeg nekter å betale for en annens barn»

han måtte betale flere tusen mer for mors nye kull.

snakk med nav.

- dersom din inntekt påvirker - så meld flytting. Og flytt sammen når mor igjen jobber

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Nå er vel økonomien min blandet inn i dette helt ufrivillig, er den ikke det? 😉

Hold mine penger utenom, så holder jeg meg utenom😊

Blandet inn eller ei, du må uansett holde deg til regelverket og det sier at din inntekt blir tatt med i beregningen enten du vil det eller ikke.

Anonymkode: 5c35e...64f

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke, på bidragskalkulator står det om bidragspliktige bor sammen med en annen voksen . Inntekt fra den andre voksne legges til grunn , tror det er med ca 50 000. dette fordi de er flere om utgiftene

Anonymkode: 1a62e...a48

Feil, samboers inntekt legges ikke på noen måte til grunn. Det som beregnes er at far får x antall kroner mindre i boutgifter fordi han deler hushold med en annen. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det her jeg ikke skjønner helt.. jeg skjønner at vår husstand får høyere inntekt, noe som gagner barna når de er her. De mangler ingenting, verken av materielle ting eller kjærlighet. 

Men hvorfor skal min mann og min sin inntekt slåes sammen, mens barna sin mor sin inntekt skal sees på uavhengig av ny mann? 

Hvorfor tror du at inntektene deres skal slås sammen? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi krangler ikke😊 og han betaler det samme som han skal via NAV, bare privat😊 

Nå vil hun ha ny utregning, noe jeg ikke helt ser grunnen til..? 

Vi har ikke bodd sammen under studiet, og har derfor ikke hatt felles økonomi. Han har ikke forsørget meg. Det er derfor denne problemstillingen kommer nå😊 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at inntektene deres skal slås sammen? 

Det er barnemor sine ord... Huff, stemmer ikke det hun sier?😳

AnonymBruker
Skrevet

Blandet inn eller ei, du må uansett holde deg til regelverket og det sier at din inntekt blir tatt med i beregningen enten du vil det eller ikke.

Anonymkode: 5c35e...64f

Jeg stiller bare spørsmål ved regelverket😊 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke bodd sammen under studiet, og har derfor ikke hatt felles økonomi. Han har ikke forsørget meg. Det er derfor denne problemstillingen kommer nå😊 

Inntektene deres skal ikke slås sammen. Men nå flytter du inn og han deler din husleie med deg. Dermed får han mer å rutte med i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner. Han må betale mer når han blir samboer. Og det er det mor da ønsker. Men far har allerede betalt for mye, de skal ikke beregne dette ut fra at hun ikke tjener noenting. De skal beregne 80% av den tidligere inntekten hennes, siden hun frivillig har gått ned i inntekt. Far bør kreve at dette går gjennom Nav. 

Og det er helt korrekt at far skal i utgangspunktet betale mer når han blir samboer, det har ingenting med din inntekt å gjøre, men at han da bor og lever billigere og trenger mindre penger til seg selv siden han har en å dele utgiftene med. Men i denne situasjonen her så bør dere ta alt via Nav, siden jeg har en mistanke om at utregningen baserer seg på 0 i inntekt til mor, og det er feil. Mor skal skjønnssettes til 80% av tidligere inntekt så lenge det ikke er ufrivillig arbeidsledighet eller sykdom som er grunnen til at hun har gått ned i inntekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det stemmer ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også inngått en privat avtale tidligere, men mor ønsker nå mer fordi jeg endelig tjener penger etter mange år som student😊 

Huff.. synes ikke det er helt greit altså. I vårt tilfelle tjener hennes mann nesten tre ganger så mye som meg, så det er litt merkelig at han ikke skal telles med siden jeg skal det😅 

Ta det via nav heller. Hva mor eller far eller du mener, er da irrelevant. Da er det regelverket som gjelder.

Som andre har skrevet lenger opp, mors inntekt vil skjønnsfastsettes siden hun frivillig ikke jobber (hun kommer til å tape så sinnsykt på det plutselig en dag!). Din inntekt er ikke så relevant, men at dere er samboere. 

Søk opp: barnebidrag skjønnsfastelse rundskriv

Nav sine rundskriv inneholder all info du trenger (rettere sagt far/bidragsyter). Les regelverket for å være på den sikre siden. Det er også fint å henvise til det i søknad/klage til nav da de bryr seg kun om paragrafer og forskrifter, og ikke følelser og meninger.

Anonymkode: 58180...d32

AnonymBruker
Skrevet

Prøv Navs barnebidragskalkulator

AnonymBruker
Skrevet

Nå er du voksen og i fast jobb etter utdannelse. Lærte du ikke hvordan du lærer nytt? 

Slutt å hør på hva ‘folk’ sier, lær deg å lese regelverk: Dersom man går inn på nav sine hjemmesider, inn under bidrag så vil man se en kolonne på høyre side hvor det står ‘regelverk’ Detfra finner man mye snacks

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr-51-nr.2-5-fastsettelse-av-barnebidrag

Anonymkode: 58180...d32

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke ... 

din inntekt skal ikke med inn beregningen. Mor prøver å lure dere

Anonymkode: 55968...c28

AnonymBruker
Skrevet

Nei det stemmer ikke. 

Oj, jeg har bare stolt på det hun har sagt.. (vi kommer godt overens og har et godt forhold, så vi snakker sammen regelmessig) 

Hun har nok misforstått, og det er tydelig at ingen av oss vet hva vi driver med😂🙈 

Jeg viser dem denne tråden jeg, så kontakter de nok NAV slik at ting blir rett😅

Takk for alle innspill😄

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner. Han må betale mer når han blir samboer. Og det er det mor da ønsker. Men far har allerede betalt for mye, de skal ikke beregne dette ut fra at hun ikke tjener noenting. De skal beregne 80% av den tidligere inntekten hennes, siden hun frivillig har gått ned i inntekt. Far bør kreve at dette går gjennom Nav. 

Og det er helt korrekt at far skal i utgangspunktet betale mer når han blir samboer, det har ingenting med din inntekt å gjøre, men at han da bor og lever billigere og trenger mindre penger til seg selv siden han har en å dele utgiftene med. Men i denne situasjonen her så bør dere ta alt via Nav, siden jeg har en mistanke om at utregningen baserer seg på 0 i inntekt til mor, og det er feil. Mor skal skjønnssettes til 80% av tidligere inntekt så lenge det ikke er ufrivillig arbeidsledighet eller sykdom som er grunnen til at hun har gått ned i inntekt. 

Trodde Bidragspliktig skulle tjene svært lite for at samboer eller ikke skulle påvirke bidraget..

Anonymkode: 55968...c28

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta det via NAV. Forklar situasjonen, og få en uhildet beregning av bidraget.

Anonymkode: 4ff9a...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...