GÃ¥ til innhold

Barnebidrag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere😊 

Jeg har et spørsmål om barnebidrag. 

Vår situasjon er som følger: 

mannen min tjener ganske godt i sin jobb, og det samme gjør jeg i min. Jeg er nyutdannet og har nettop startet å jobbe etter studiene. Derfor har vår felles inntekt økt med flere hundre tusen i året. Vi har ingen felles barn. 

Min mann har to barn med barndomskjæresten sin, som av logistikkmessige grunner bor hos oss ca 30%. Hun har ny mann, som også tjener godt. På grunn av hans inntekt velger barnemor å være hjemme ned deres ene felles barn (hennes egne ord). Hun jobbet da det ble slutt mellom min samboer og henne. 

Så kommer spørsmålet. 

Er det virkelig rett at barnemor skal kunne kreve mer penger i barnebidrag fordi JEG har fått jobb, og vår husstand sin felles inntekt øker? 

Hun velger selv å være hjemme med et nytt barn, for å -sitat- kose seg hjemme med siste barnet -sitat slutt- og står derfor med null i inntekt, noe som resulterer i at hun per definisjon har rett på en god slump med penger fra min mann, som i tillegg økte da jeg ble arbeidstaker. 

Jeg vil bare presisere at vi absolutt ikke har noe problem med å betale for barna hans, det gjør vi med glede. Men synes likevel at det er ugreit at jeg som i bunn og grunn er utenforstående i dette skal spille inn på regneskapet, samtidig som hennes nye mann sin inntekt ikke skal ha noe å si. 

Håper jeg greier å legge fram spørsmålet på rett måte, slik dere forstår problemstillingen. Vi er ikke ute etter å lure oss unna barnebidraget, men funderer mer i skjevheten som skjer når far får ny partner kontra når mor får ny partner. 

Anonymkode: febf1...8aa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skrevet av en stemor..

Anonymkode: 5c35e...64f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skrevet av en stemor..

Selvfølgelig. Skjevheten kommer jo til fordel for mor og stefar. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Skjevheten kommer jo til fordel for mor og stefar. 

Og du ønsker ikke barna til din kjæreste noe godt? Du vet at disse pengene går til dem og ikke til barnemoren?

Skrevet

Nei, det er ikke greit! Ta en telefon til nav og forhør dere. Men tror nav regner seg frem til hva hun burda ha hatt i inntekt om hun hadde jobbet. Hun er vel heller ikke jobbsøker så dermed har hun heller ingen grunn til å motta enorme summer fra dere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om hun har valgt å ikke jobbe så regner NAV ut en sum ifht. Hva hun ville tjent om hun jobbet.

Anonymkode: bbfbc...083

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du ønsker ikke barna til din kjæreste noe godt? Du vet at disse pengene går til dem og ikke til barnemoren?

Hvorfor skal hans barn ha rett på mine penger egentlig? Det har jo ingenting med om jeg vil barna hans noe godt eller ikke? 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si noe så forferdelig stygt? Å ikke ønske et barn noe godt? Æsj for en innstilling! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja det stemmer. Ikke fordi du tjener mer, men fordi han har mer å rutte med og dermed har mer bidragsevne.

Anonymkode: 4adcb...0b6

AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit men dessverre er lovverket slik.  Har venninne i samme situasjon som deg ts. Hun slutter å jobbe og har på papiret 0 kr inntekt. Dere begge jobber og må betale mer. 

Føles urettferdig det vet jeg men slik er reglene. 

Føler med deg ts.

Anonymkode: ff1fe...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi nesten samme problemstilling. Mor og far har ett barn, jeg og far har to barn. Mor har en samboer som tjener godt, og hun jobber derfor kun 50-60%. 

Far sjekket med bidragsveilederen, da han betaler en stor sum pr mnd (privat), som han har betalt siden før vi fikk felles barn. Likevel endres ikke bidraget selv om han har flere barn å forsørge. At mor har samboer regnes ikke med i det hele tatt. Jeg er for at man skal betale for sine barn, men jeg er enig i at ordningen kan være litt urettferdig enkelte ganger. 

Anonymkode: 31f7b...23b

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal hans barn ha rett på mine penger egentlig? Det har jo ingenting med om jeg vil barna hans noe godt eller ikke? 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si noe så forferdelig stygt? Å ikke ønske et barn noe godt? Æsj for en innstilling! 

Det er du som har en dårlig inntstiling her som blander deg inn i hva som skjer med barnemor og kjæresten din. Et typisk stemonster er du.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det stemmer. Ikke fordi du tjener mer, men fordi han har mer å rutte med og dermed har mer bidragsevne.

Anonymkode: 4adcb...0b6

Det er det her jeg ikke skjønner helt.. jeg skjønner at vår husstand får høyere inntekt, noe som gagner barna når de er her. De mangler ingenting, verken av materielle ting eller kjærlighet. 

Men hvorfor skal min mann og min sin inntekt slåes sammen, mens barna sin mor sin inntekt skal sees på uavhengig av ny mann? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som har en dårlig inntstiling her som blander deg inn i hva som skjer med barnemor og kjæresten din. Et typisk stemonster er du.

Vel. Nå er vel økonomien min blandet inn i dette helt ufrivillig, er den ikke det? 😉

Hold mine penger utenom, så holder jeg meg utenom😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man automatisk fikk inntekten fastsatt til 80 % av tidligere inntekt når man selv valgte å slutte å jobbe? 

Men det gjelder kanskje bare bidragsyter, ikke bidragsmottaker?

Anonymkode: a5bd6...7f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Din inntekt har ingenting å si for barnebidraget. Det finnes ingen rubrikk i regnestykket for å føre opp din inntekt om du regner det ut i Navs barnebidragskalkulator. Ikke stefars heller. Kun mor og far til barna. Men det finnes en rubrikk for å huke av på om far deler husstand med en annen voksen. Som betyr at far får mer å rutte med. Men tror ikke det utgjør mange hundrelapper i mnd. Og det har ikke noe å si om du jobber eller ikke, bare om dere deler husstand/husholdning. 

Mors lønn kan betegnes til 80 % av hva hun kunne tjent om dere ber om det. 

Anonymkode: 76aa2...585

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da skulle det vært en rubrikk for å huke av at mor har samboer også?🤔

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere😊 

Jeg har et spørsmål om barnebidrag. 

Vår situasjon er som følger: 

mannen min tjener ganske godt i sin jobb, og det samme gjør jeg i min. Jeg er nyutdannet og har nettop startet å jobbe etter studiene. Derfor har vår felles inntekt økt med flere hundre tusen i året. Vi har ingen felles barn. 

Min mann har to barn med barndomskjæresten sin, som av logistikkmessige grunner bor hos oss ca 30%. Hun har ny mann, som også tjener godt. På grunn av hans inntekt velger barnemor å være hjemme ned deres ene felles barn (hennes egne ord). Hun jobbet da det ble slutt mellom min samboer og henne. 

Så kommer spørsmålet. 

Er det virkelig rett at barnemor skal kunne kreve mer penger i barnebidrag fordi JEG har fått jobb, og vår husstand sin felles inntekt øker? 

Hun velger selv å være hjemme med et nytt barn, for å -sitat- kose seg hjemme med siste barnet -sitat slutt- og står derfor med null i inntekt, noe som resulterer i at hun per definisjon har rett på en god slump med penger fra min mann, som i tillegg økte da jeg ble arbeidstaker. 

Jeg vil bare presisere at vi absolutt ikke har noe problem med å betale for barna hans, det gjør vi med glede. Men synes likevel at det er ugreit at jeg som i bunn og grunn er utenforstående i dette skal spille inn på regneskapet, samtidig som hennes nye mann sin inntekt ikke skal ha noe å si. 

Håper jeg greier å legge fram spørsmålet på rett måte, slik dere forstår problemstillingen. Vi er ikke ute etter å lure oss unna barnebidraget, men funderer mer i skjevheten som skjer når far får ny partner kontra når mor får ny partner. 

1. Din inntekt påvirker ikke bidraget. Men at mannen din deler bolig med en annen voksen påvirker bidraget, fordi han da får større bidragsevne siden han ikke har like store boutgifter som han tidligere har hatt. Om han har fått nedsatt bidragsevnen tidligere fordi han har forsørget deg, så er det helt riktig at den nå skal øke igjen når du kan forsørge deg selv. Det har ingenting med din inntekt å gjøre, men med hvor mange mannen din må forsørge. 

2. Din mann kan kreve at Nav skjønnssetter inntekten til mor, siden hun frivillig har gått ned i inntekt. Da vil Nav beregne bidrag ut fra at hun tjener 80% av det hun tidligere har tjent. Denne regelen er her nettopp for å beskytte den andre parten mot slike situasjoner. 

Anonymkode: cc259...a0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi nesten samme problemstilling. Mor og far har ett barn, jeg og far har to barn. Mor har en samboer som tjener godt, og hun jobber derfor kun 50-60%. 

Far sjekket med bidragsveilederen, da han betaler en stor sum pr mnd (privat), som han har betalt siden før vi fikk felles barn. Likevel endres ikke bidraget selv om han har flere barn å forsørge. At mor har samboer regnes ikke med i det hele tatt. Jeg er for at man skal betale for sine barn, men jeg er enig i at ordningen kan være litt urettferdig enkelte ganger. 

Vi har også inngått en privat avtale tidligere, men mor ønsker nå mer fordi jeg endelig tjener penger etter mange år som student😊 

Huff.. synes ikke det er helt greit altså. I vårt tilfelle tjener hennes mann nesten tre ganger så mye som meg, så det er litt merkelig at han ikke skal telles med siden jeg skal det😅 

AnonymBruker
Skrevet

Da skulle det vært en rubrikk for å huke av at mor har samboer også?🤔

Nei, det har ingenting å si for bidragets størrelse. Det at far har samboer har heller ingenting å si for bidragets størrelse, men fars bidragevne. Det er to separate utregninger. 

1. Bidragets størrelse, beregnes ut fra underholdskostnad etc. Ut fra foreldrenes inntekt beregnes brøken underholdskostnaden skal deles på, samt fradrag for samvær. Samboer spiller ingen rolle her. 

2. Bidragspliktig sin bidragsevne. Dvs tjener bidragspliktig nok til å forsørge seg selv, eventuelle andre barn i egen husstand og betale bidrag. Her spiller samboer inn, og om bidragspliktig har flere barn. Hvis bidraget ble satt til feks. 5000, og bidragsevnen til far bare er 4000, så må far bare betale 4000. Den siste tusenlappen må mor dekke, uavhengig om hun egentlig har råd. Hvis far blir singel trenger han mer penger til å forsørge seg selv siden det er dyrere å bo alene, og da vil kanskje bidragevnen synke til 3000. 

At mor har samboer endrer hverken barnets underholdskostnad, eller fars bidragsevne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Din inntekt påvirker ikke bidraget. Men at mannen din deler bolig med en annen voksen påvirker bidraget, fordi han da får større bidragsevne siden han ikke har like store boutgifter som han tidligere har hatt. Om han har fått nedsatt bidragsevnen tidligere fordi han har forsørget deg, så er det helt riktig at den nå skal øke igjen når du kan forsørge deg selv. Det har ingenting med din inntekt å gjøre, men med hvor mange mannen din må forsørge. 

2. Din mann kan kreve at Nav skjønnssetter inntekten til mor, siden hun frivillig har gått ned i inntekt. Da vil Nav beregne bidrag ut fra at hun tjener 80% av det hun tidligere har tjent. Denne regelen er her nettopp for å beskytte den andre parten mot slike situasjoner. 

Takk for veldig godt svar!😊 Han har ikke hatt nedsatt bidrag på grunn av meg, heldigvis😊 Jeg har jobbet litt samtidig som studiet😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...