Gå til innhold

Bytte av internettleverandør i sameiet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Styret i blokka mi har besluttet i fjor at vi skal bytte Internettleverandør fra Get til HomeNet. Har ikke hørt noe mer om det siden, utover at det ble sagt i fjor at dette ville innebære at vi måtte stå minst to uker uten Internett da HomeNet må legge fiberkabler. Plutselig i dag fikk jeg brev fra Get om at Internettet blir kuttet 1. mai. Hadde sett for meg advarsel litt lengre frem i tid, da jeg ikke vet om jeg vil fungere hjemme uten Internett i to uker og hadde tenkt å ta ut ferie i den perioden. Noen som har erfaring med noe lignende og vet hvor lang tid det vil ta? 

Anonymkode: c7a23...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å høre med HomeNet og ikke KG?

Anonymkode: 63e88...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Styret i blokka mi har besluttet i fjor at vi skal bytte Internettleverandør fra Get til HomeNet. Har ikke hørt noe mer om det siden, utover at det ble sagt i fjor at dette ville innebære at vi måtte stå minst to uker uten Internett da HomeNet må legge fiberkabler. Plutselig i dag fikk jeg brev fra Get om at Internettet blir kuttet 1. mai. Hadde sett for meg advarsel litt lengre frem i tid, da jeg ikke vet om jeg vil fungere hjemme uten Internett i to uker og hadde tenkt å ta ut ferie i den perioden. Noen som har erfaring med noe lignende og vet hvor lang tid det vil ta? 

Anonymkode: c7a23...2b3

Tror du styret i blokka di eller internettleverandører driver saksbehandling via kg? Det vikrer nemlig slik. Søk informasjon der du finner riktig info. 

Vi fikk fiber og ingenting ble kuttet av det gamle før det nye var på plass og overtok. 

Anonymkode: f8d5c...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker veldig rart at det er nødvendig å kutte det gamle internettet i to uker for å legge nye fiberkabler. Dette kan jo gjøres mens det gamle nettet er operativt. Er det noe informasjon du har misforstått eller gått glipp av? 

Grave ned fiberkabler og koble opp dette kan ta fra 2 uker til 2 måneder eller lengre tid avhengig av hvor mye arbeid som faktisk må gjøres og hvor effektive de forskjellige avdelingene er til å samarbeide. Jeg har ingen kjennskap til HomeNet.

Anonymkode: 11d54...0fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker veldig rart at det er nødvendig å kutte det gamle internettet i to uker for å legge nye fiberkabler. Dette kan jo gjøres mens det gamle nettet er operativt. Er det noe informasjon du har misforstått eller gått glipp av? 

Grave ned fiberkabler og koble opp dette kan ta fra 2 uker til 2 måneder eller lengre tid avhengig av hvor mye arbeid som faktisk må gjøres og hvor effektive de forskjellige avdelingene er til å samarbeide. Jeg har ingen kjennskap til HomeNet.

Anonymkode: 11d54...0fc

Fiberkabelen skal ikke bare graves ned ute i veien. Fiberen skal trekkes inn i hver enkelt boenhet. Da skal fiberen først fra gata og inn i strømskapet el i huset. Så skal fiberen fra strømskapet el. og inn i boligen enten via den gamle nettledningen eller dersom deet finnes gammel telefonlinjeledning så trekkes den inn via løpet til telefonledningen. Avhengig av hvor komplisert dette er, hvordan det gjøres og hvor mange boenheter og uttak boenhetene skal ha, så er ikke operasjonene gjort over natta. Hver boenhet kan de bruke noen timer på å få fiberen innlagt i. Dernest skal det kodes og nye rutere skal på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fiberkabelen skal ikke bare graves ned ute i veien. Fiberen skal trekkes inn i hver enkelt boenhet. Da skal fiberen først fra gata og inn i strømskapet el i huset. Så skal fiberen fra strømskapet el. og inn i boligen enten via den gamle nettledningen eller dersom deet finnes gammel telefonlinjeledning så trekkes den inn via løpet til telefonledningen. Avhengig av hvor komplisert dette er, hvordan det gjøres og hvor mange boenheter og uttak boenhetene skal ha, så er ikke operasjonene gjort over natta. Hver boenhet kan de bruke noen timer på å få fiberen innlagt i. Dernest skal det kodes og nye rutere skal på plass. 

Ofte er det likevel ikke nødvendig å kutte gammel forbindelse (og jeg har tidligere jobbet med slike kobber- og fibernett). Så lenge man ikke trenger å koble fra gammelt utstyr med en gang, så kan det gamle opplegget stå å kjøre parallelt mens man installerer det nye. Oppsett av rutere, switcher, endepunkter for fiber osv. kan man gjøre på forhånd offsite med en god leverandør, slik at man bare fikser konfigurering av det som eventuelt har blitt satt opp feil på forhånd (feil i config kan jo skje noen ganger). Og skulle man likevel behøve å slå av det gamle anlegget ved gjenbruk av kabler og/eller trange føringsveier der det ikke er plass til ny kabel samtidig e.l. , så er dette noe som ikke behøver å ta to uker. Man kan gjerne fint strekke all kabling så langt frem til kundens lokasjon som mulig uten å slå av det gamle anlegget, deretter slå av eksisterende anlegg, og deretter fullføre kabling og installasjon av nytt nettverksutstyr. For til slutt å rydde ut gammelt anlegg, eller be de som har ansvar for det gamle anlegget å gjøre det. 

Ofte handler det TS beskriver om dårlig service eller lav prioritet fra eksisternede leverandør, som ikke gidder å være fleksibel når kunden velger å bytte produkt. Har sett det mange ganger, og det er mye dårlig service innenfor IKT/nettverk. 

Anonymkode: e7db4...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om de skal trekke fiberen i samme rør som brukes til dagens bredbånd. Da må ddt nødvendigvis ta noe tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...