AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Hun har borderline og har null forståelse av økonomi eller budsjett til tross for at jeg har forsøkt å hjelpe henne med dette flere ganger. Hun er utrolig naiv og ekstremt impulsiv når det kommer til penger, omtrent som om hun var et barn. Bruker penger på masse unødvendige ting helt til det er tomt. Det skjer som regel hver måned og hun setter seg da i veldig vanskelige situasjoner hvor hun ikke har råd til noen nødvendigheter. Det som er ille er at jeg ikke ønsker å gjøre livet hennes vanskeligere ved å nekte henne lån hvis jeg har mulighet. Hun betaler alltid tilbake så fort hun får penger igjen tross alt. Hun har et ganske trist og ensomt liv med mye fysiske og psykiske vanskeligheter og jeg vet jo at hun på mange måter ikke kan noe for at hun bruker opp pengene sine. Hva ville du gjort i denne situasjonen? Jeg vet at kanskje mange vil si at jeg burde kutte henne ut osv, men det har jeg ikke samvittighet til når hun ikke har noen andre. Ang hjelp fra helsevesenet så er det veldig komplisert da hun som regel ikke ønsker å ta imot så mye hjelp. Anonymkode: 81305...f13
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Siden du alltid får det tilbake synes jeg ikke du skal kutte henne ut, selv om jeg skjønner at det er slitsomt for det. Kunne hun gått med på at du eller noen andre er økonomisk verge? Slik at i alle fall faste og viktige utgifter blir betalt, og at det spares en liten slant til buffer. Kjenner noen som får "ukepenger" som er det som skal brukes på mat og aktiviteter den uka. Dog ønsker denne personen det også selv. Anonymkode: e1505...507 9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 Dump denne personen. Du er voksen nå og har egentlig ikke noe behov for en mor lenger. Anonymkode: a0f13...18d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Siden du alltid får det tilbake synes jeg ikke du skal kutte henne ut, selv om jeg skjønner at det er slitsomt for det. Kunne hun gått med på at du eller noen andre er økonomisk verge? Slik at i alle fall faste og viktige utgifter blir betalt, og at det spares en liten slant til buffer. Kjenner noen som får "ukepenger" som er det som skal brukes på mat og aktiviteter den uka. Dog ønsker denne personen det også selv. Anonymkode: e1505...507 Ts her Det hadde vært den absolutt beste løsningen, men dessverre ønsker hun ikke dette. Hun har liten til ingen evne til å forstå hva som er det beste for seg selv. Anonymkode: 81305...f13
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 Du må bare begynne å si nei, at du ikke har råd. Eller bedre si i forkant: Huff nå har jeg dårlig råd denne måneden..Slik kan du bremse henne før hun kommer med forespørselen. Anonymkode: c7488...e18 3
Khloe P.T Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 Om du har mulighet, så lær henne å sette opp et budsjett. Det kan gjøres veldig enkelt og jeg tipper mestringsfølelsen blir stor når hun ser at hun kan klare seg på egen hånd. Hjelp til selvhjelp et gode greier. 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 https://www.vergemal.no/verge-for-en-naerstaaende.447457.no.html
Fredagslunch Skrevet 7. april 2019 #8 Skrevet 7. april 2019 På 4.4.2019 den 20.52, AnonymBruker skrev: Dump denne personen. Du er voksen nå og har egentlig ikke noe behov for en mor lenger. Anonymkode: a0f13...18d Man dumper ikke de man er glad i. 4
Jenny Bredsheim Skrevet 9. april 2019 #9 Skrevet 9. april 2019 tips henne om forbrukerlån virker veldig fint
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 Jeg har lignende erfaring med et familiemedlem. Hun skulle alltid låne 1-2 ganger i mnd. Hun er bipolar,og impulsiv ifht sin egen økonomi. Endel år yngre enn meg. Ofte etterga jeg lån,,,,men fikk etterhvert nok. Selv om hun også betalte tilbake, når jeg krevde det,,,så måtte jeg gjøre noe med situasjonen. Hun er ikke så ille som din mor,,,men tar for det meste kontakt når hun trenger penger eller annen hjelp. Så jeg begynte å si NEI 😉Hun og mannen har langt bedre økonomi enn meg,som er alenemor. Da jeg sa nei 4 ganger på rad,,,med begrunnelse om at jeg faktisk ikke hadde råd,gå det seg betraktelig. Nå er det faktisk snart 3 måneder siden forrige forespørsel. Og dette var noe som var fast 1-2 ganger i mnd. Ikke alltid slike impulsive folk ser lenger enn sin egen nese og dagen i morgen.F.eks hvis jeg hadde 1000 kr igjen å greie meg på en uke før meg og barna, og lånte bort halvparten,,,så kunne hun prestere å brenne det bort på frisørbesøk,tur på byen osv.( Da hun lånte av flere 🙄) Anonymkode: 86b3d...19a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå