AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #1 Del Skrevet 4. april 2019 Storkapitalistene Mowi, tidligere kjent som Marine Harvest, har planlagt å ruste opp til store anlegg midt i verdensarvområdet Vega på Helgelandskysten, men har nå blitt stoppet av selveste Miljødirektoratet. Ordføreren "raser" og truer med å saksøke staten, for han spiller selvfølgelig på lag med oppdrettsbaronene. Eier de ingen skam? Det er en kjent sak at anleggene forsøpler og forurenser i stor utstrekning, og dette vil de altså legge midt oppi denne unike, sårbare flora og faunaen som UNESCO har satt på listen over særlig spesielle områder å ta vare på. Fra før har de mange tusenvis av mærdene langs kysten og innover fjordene gjort ubøtelig skade. Fisk og fugleliv dør ut. Rekefeltene forsvinner. Sitat -Jeg stod faktisk og så på at de kom og ødela rekefeltene mine, og så kunne jeg ikke gjøre noen ting. Jeg var helt maktesløs, sier Tor Inge Larsen. Den 44 år gamle rekefiskeren fra Brønnøysund forteller om hendelsen i november i 2015, som førte til at han anmeldte oppdrettsgiganten Marine Harvest. – Før visste vi at der de hadde oppdrettsanlegg, fikk vi ikke reker. Men vi hadde andre rekefelt. Men når de begynte med brønnbåtene, mistet vi de stedene også, sier rekefiskeren. Da gjenstår det å se om Vegaøyan får sin berikelse eller ei. Anonymkode: f10fe...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #2 Del Skrevet 4. april 2019 Kjenner du vegværinger og vet hva de mener? Har du overhodet vært der, eller er du en søring som elsker å legge deg opp i saker du ikke har noe med, uten annen "kvalifikasjon" enn at du er en uvitende søring? Anonymkode: 020bc...61a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #3 Del Skrevet 4. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner du vegværinger og vet hva de mener? Har du overhodet vært der, eller er du en søring som elsker å legge deg opp i saker du ikke har noe med, uten annen "kvalifikasjon" enn at du er en uvitende søring? Anonymkode: 020bc...61a Såklart det ønskes arbeidsplasser og lokal industri, men hvorfor skal det være ensbetydende med 5-10 år med rovdrift på naturen og en evighet med ødemark etterpå? Er det DU som taler på vegne av alle vegværinger og vet hva de vil? Tar de da hensyn til generasjonene som kommer etterpå? Hva skal de leve av når havet er forsøpla og verdensarv en lei vits? Og om jeg så er søring eller ei, så kan du banne på at jeg har Marine Harvest midt i fleisen der og. De har grundig dekning langs hele kysten! Anonymkode: f10fe...604 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #4 Del Skrevet 4. april 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar de da hensyn til generasjonene som kommer etterpå? Hva skal de leve av når havet er forsøpla og verdensarv en lei vits? Forurensingen fra oppdretterne er minimale mot forsøplingen av havene som skjer fra andre land. Norge må slutte å tru at vi kan redde verden bare vi raserer næringslivet og alt som skaper inntekter. Anonymkode: f8137...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #5 Del Skrevet 4. april 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forurensingen fra oppdretterne er minimale mot forsøplingen av havene som skjer fra andre land. Norge må slutte å tru at vi kan redde verden bare vi raserer næringslivet og alt som skaper inntekter. Anonymkode: f8137...05d Den norske kysten har vært unik i så måte, fordi vi har hatt det rent. Forbrukerne får dessuten opp øynene for hva slags produkt oppdrettsfisken egentlig er. Det russiske markedet vil ikke ha den norske søppelfisken. Flere følger etter. Anonymkode: f10fe...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå