Gå til innhold

Burde staten overtatt som strømleverandør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Man vet lite om kraftbalanse om man tror at man kan klare seg uten å ty til import/eksport. Hvordan mener du vi skulle klart å holde balanse på 50Hz om vi ikke eksporterer overskuddet? 

Anonymkode: c84cf...b9c

Har du hørt om vannmagasiner? Har funka fjell i alle de år.

(Hvor 50Hz kommer fra, får du nesten forklare, om du kan.)

Anonymkode: 3ed52...d91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Rike folk støtter iallefall næringslivet på en fornuftig måte. Kommunene bygger wifi-benker (hvem faen bruker wifi i 2019?) og led belysning. 

Hvis jeg var president i Norge hadde jeg pålagt alle kommuner å kutte budsjettet med 50% og tvunget dem til å spare de andre 50% i akjsefond. Da ville vi etter 17 år kunne eliminert all kommunal skatt og all støand til dem.

Nå krasjer jo markedet med gjevne mellomrom, så glad du ikke er president. De største krakkene har alltid skjedd etter at wallstreet har blitt ned regulert også. Noe som har skjedd under trump, så det er bare vente å se.

Var vel flere kommuner som gikk konken i 2008 pg av aksjekjøp.

Anonymkode: 48990...4df

Skrevet

Vi er jo faktisk tjent med å ha kraftmarkedet konkurransestyrt. Dette hjelper til å holde prisen nede. At mange av strømleverandørene oppfører seg som kjeltringer og lurer folk inn på "billige lokkeavtaler", med massevis av påslag og høye fastbeløp er jo annen sak. Der må man ta sitt ansvar som forbruker og velge riktig strømavtale. Der er det mye penger å spare.
Og vi hadde ikke klart oss uten import/eksport. Energien vi har fra vannkraft kan ikke spares noe sted og når vi går med overskudd så må den selges, og det er tider på døgnet, for eksempel mellom 17-18, da alle kommer hjem, setter på lys, skrur opp varmen, lager middag, setter på vaskemaskinen osv, hvor vi er avhengig av import fra andre land. Og er det lite nedbør og tomme magasiner likeså.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for vi har jo så fryktelig mange. Mener som frp at statoil også har vært en brems? Forøvrig mente vel frp i sin tid at oljeselskaper skulle få kjøpe rettigheter på all norsk olje for en svimlende pris på 1 mrd kr.

Vi har nesten ingen lengre, fordi konseptet er forhistorisk og skadelig for næringsliv! Så og si alle monopol som har oppstått i moderne tid er i regi av staten og dens innblanding. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt om vannmagasiner? Har funka fjell i alle de år.

(Hvor 50Hz kommer fra, får du nesten forklare, om du kan.)

Anonymkode: 3ed52...d91

Klart vi har vannmagasiner, men vi har ingen lagringsmuligheter for strøm, den må produseres når den brukes.

Spenningen i stikkontakten din har en frekvens på 50Hz og alt elektrisk utstyr er avhengig av 50Hz. det er kraftproduksjonen som opprettholder frekvensen vår, går den under 50Hz må vi a) produsere mer, eller b) importere. Går den over 50Hz må vi avlaste ved å a) senke produksjonen, eller b) eksportere.

Nettdrift, eller kraftproduksjon, er en balansekunst. Anbefaler å feks laste ned Statnett sin app ‘balanse’ for å prøve å spille kraftprodusent.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vifsla skrev:

Vi er jo faktisk tjent med å ha kraftmarkedet konkurransestyrt. Dette hjelper til å holde prisen nede. At mange av strømleverandørene oppfører seg som kjeltringer og lurer folk inn på "billige lokkeavtaler", med massevis av påslag og høye fastbeløp er jo annen sak. Der må man ta sitt ansvar som forbruker og velge riktig strømavtale. Der er det mye penger å spare.
Og vi hadde ikke klart oss uten import/eksport. Energien vi har fra vannkraft kan ikke spares noe sted og når vi går med overskudd så må den selges, og det er tider på døgnet, for eksempel mellom 17-18, da alle kommer hjem, setter på lys, skrur opp varmen, lager middag, setter på vaskemaskinen osv, hvor vi er avhengig av import fra andre land. Og er det lite nedbør og tomme magasiner likeså.

Noen form for bevis i det store og hele?

Og hvorfor er det en annen sak om leverandører oppfører seg som kjeltringer? Som forbruker må en da bruke tid og energi på å følge med i eningen. Begrenser i hvert fall meg, har ikke lyst å bruke den lille fritiden min på privat etterforskning av strøm leverandør.

Kan ikke mye om dette. Men har forstått det slik at leverandører skrur krana på fult når en egentlig kunne spart for å kunne selge ut, mulig jeg tar feil men. Hadde vi bygget ut vinnkraft etc og kombinert med vannkraft, har jeg vanskelig for å tro at vi hadde hatt noe stort behov noe særlig import. Kunne i såfall ha bygget ett kraftverk og problemet hadde blitt løst.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart vi har vannmagasiner, men vi har ingen lagringsmuligheter for strøm, den må produseres når den brukes.

Spenningen i stikkontakten din har en frekvens på 50Hz og alt elektrisk utstyr er avhengig av 50Hz. det er kraftproduksjonen som opprettholder frekvensen vår, går den under 50Hz må vi a) produsere mer, eller b) importere. Går den over 50Hz må vi avlaste ved å a) senke produksjonen, eller b) eksportere.

Nettdrift, eller kraftproduksjon, er en balansekunst. Anbefaler å feks laste ned Statnett sin app ‘balanse’ for å prøve å spille kraftprodusent.

Da kan de jo slutte med å tømme magasinene når vi ikke har høyt forbruk her.

Du jobber for kraftselskap?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, King in the North skrev:

Vi har nesten ingen lengre, fordi konseptet er forhistorisk og skadelig for næringsliv! Så og si alle monopol som har oppstått i moderne tid er i regi av staten og dens innblanding.  

Så norsk næringsliv hadde dårlige tider fra 50-70/80 og delvis 90 tallet kontra nå?

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen form for bevis i det store og hele?

Og hvorfor er det en annen sak om leverandører oppfører seg som kjeltringer? Som forbruker må en da bruke tid og energi på å følge med i eningen. Begrenser i hvert fall meg, har ikke lyst å bruke den lille fritiden min på privat etterforskning av strøm leverandør.

Kan ikke mye om dette. Men har forstått det slik at leverandører skrur krana på fult når en egentlig kunne spart for å kunne selge ut, mulig jeg tar feil men. Hadde vi bygget ut vinnkraft etc og kombinert med vannkraft, har jeg vanskelig for å tro at vi hadde hatt noe stort behov noe særlig import. Kunne i såfall ha bygget ett kraftverk og problemet hadde blitt løst.

Her må man jo nesten lese seg litt opp og sette seg inn i hvordan kraftmarkedet fungerer. Men med konkurranse i bransjen vil det være mulig å få til gode strømavtaler.

Om du ikke vil bruke fritiden din til å sette deg inn i avtaler som påvirker din egen privatøkonomi, så er jo det helt opp til deg. Jeg personlig er ikke interessert i å betale mer enn jeg må, og synes det er en selvfølge som forbruker å undersøke hvor jeg kan få bla best renter på lån, best forsikring og best strømavtale. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan de jo slutte med å tømme magasinene når vi ikke har høyt forbruk her.

Du jobber for kraftselskap?

Uttak fra magasinene reguleres, det pøses ikke ut vann gjennom hele døgnet. 

Nei, jeg jobber ikke i kraftselskap men er elkraftsingeniør og har satt meg litt inn i nettdrift. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så norsk næringsliv hadde dårlige tider fra 50-70/80 og delvis 90 tallet kontra nå?

Vel, vi har selvfølgelig betydelig større verdiskapning i Norge idag enn noengang tidligere. Men nå er ikke disse to påstandene motsigende. Er monopol ønskelig, er det som er spørsmålet, og mitt svar er prinsippielt nei. 

Og statlig innblanding er som regel det som skaper monopolvirksomheter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...