Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann, studerer sykepleie og skal ut i sykehjemspraksis nå. Selv om jeg ikke har noen planer om å arbeide på sykehjem i fremtiden, så gleder jeg meg til erfaringen og håper at jeg skal lære noe nytt og spennende jeg kan ha bruk for senere i karrieren også. Eldre er jo så og si overalt i helsevesenet.

Jeg har erfaring fra helsevesenet, men ikke fra sykehjem. Jeg kjenner at jeg er spent på hvordan menn blir tatt imot av beboerne.  Er det mer krevende å få utført arbeidet sitt (stell etc.) som mann på sykehjem, eller er beboerne så vant til å bli stelt av både menn og kvinner i dag at det ikke er en problematikk? Har dere med erfaring fra sykehjem og eldreomsorg noen tips til menn som skal være student på sykehjem så tar jeg gjerne imot de 🙂 

Anonymkode: ab684...642

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tips men jeg kan si at menn ofte er svært populære på sykehjem. De mannlige sykepleierne som pleiet svigermor var helt fantastiske. Jeg har en onkel som var sykepleier i hjemmetjenesten (pensjonist nå) og han ble oppringt hjemme av «sine» gamle. 

Anonymkode: badb3...aa8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det er noen pasienter på sykehjem og andre steder som ikke vil bli stelt av menn. Jeg har også venner som er sykepleiere som ikke er etnisk norsk som har fått beskjed fra noen pasienter at de ikke vil bli stelt av dem. Jeg tenker som så at det er ufattelig dumt fordi med dagens mangel på sykepleiere så er vi prisgitt at både menn og innvandrere tar sykepleierutdannelse. Jeg håper du ikke blir lei deg om noen sier de ikke vil ha hjelp fra deg. Du skal vite at da er det ikke du som person det er noe feil med selv om det kan føles sånn. 

Heldigvis er det fåtallet det gjelder, og det er ikke sikkert du møter på de i din sykehjemspraksis.

Anonymkode: 6f6c3...302

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som pleier på sykehjem i nesten 15 år,   er det sjeldent at jeg opplever at noen ikke vil bli stellt av en mann. Heller tvert imot! Menn blir som oftest tatt veldig godt imot av de eldre og opplever ofte at de til og med blir "favorittpleiere" blant noen😊. Det finnest alltids noen som synest det er problematisk å få hjelp til stell og toalett av menn, men det er i så liten grad at det sjeldent er noe problem å ta hensyn til. Lykke til!

Anonymkode: e0d47...5a0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som flyktningkonsulent og har svært god erfaring med sykehjemmet i bygda. Jeg har hatt tre menn i praksis der, to har fått jobb. En var utdannet sykepleier, den andre hadde ikke utdannelse.

Sistnevnte fikk være der i to uker men ville ikke få opplæring i stell, kun prate, gå på tur. Etter en uke fikk jeg telefon; "kan vi få lov å lære han opp? Kan han få fortsette å være her?"

De ble så populære begge to at selv med studier ved siden tjente de bedre enn meg  et par måneder i fjor høst.

På et annet sykehjem ville det helt sikkert vært annerledes, og det er sikkert ikke alle pasienter som liker dem, men min erfaring er at personlighet er viktigere enn farge og kjønn ❤️

Anonymkode: 256d7...6b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De mennene i klassen min (og på praksisplassene mine på sykehjem og hsy) har nærmest blitt forgudet av beboerne 😄 Det er enkelte som ikke ønsker å stelles av menn, men også en del (ofte gutter/menn) som helst vil stelles av menn. 

Anonymkode: 2be53...3e6

• Liker 4
Skrevet

En dag i fremtiden kommer du til å få primæransvar for visse pasienter som ikke vil ha med dine kvinnelige medarbeidere å gjøre.

I mellomtiden er det godt mulig du vil møte på det motsatte.

Jeg ønsker deg masse lykke til på sykepleien. Som mann er du med på å styrke og berike yrkesgruppen vår, og jeg håper på å ha deg som medarbeider i fremtiden.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mann, studerer sykepleie og skal ut i sykehjemspraksis nå. Selv om jeg ikke har noen planer om å arbeide på sykehjem i fremtiden, så gleder jeg meg til erfaringen og håper at jeg skal lære noe nytt og spennende jeg kan ha bruk for senere i karrieren også. Eldre er jo så og si overalt i helsevesenet.

Jeg har erfaring fra helsevesenet, men ikke fra sykehjem. Jeg kjenner at jeg er spent på hvordan menn blir tatt imot av beboerne.  Er det mer krevende å få utført arbeidet sitt (stell etc.) som mann på sykehjem, eller er beboerne så vant til å bli stelt av både menn og kvinner i dag at det ikke er en problematikk? Har dere med erfaring fra sykehjem og eldreomsorg noen tips til menn som skal være student på sykehjem så tar jeg gjerne imot de 🙂 

Anonymkode: ab684...642

Jeg er mannlig sykepleier. Har med ett eller kanske to unntak blitt behandlet som en hvilken som helst  annen sykepleier uavhengig av kjønn. Noen eldre damer av den eldre generasjonen er vokst opp med det at kvinner skal ikke bli stelr av menn. Men det er meget sjeldent at det hsr skjedd. Bare oppfør deg helt normalt og vær hensynsfull, samt normal folkeskikk, så kommer du langt på vei med det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...