Gå til innhold

Adopsjon av samboers barn.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har et barn, som ikke har møtt sin biologisk fra, da far ikke ønsker kontakt. Har samboer nå. For at han skal kunne adoptere min sønn, må vi være gift? "godkjennelse" fra biologisk far? Eller nok å være samboere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut i fra mitt lille søk på internett så må dere være gift, for samboerskap aksepteres ikke ( så står det på internett. Hvordan det er den dag i dag vet jeg ikke ). Og jeg er temmelig sikker på at dere må ha den biologiske farens godkjennelse.

Jeg foreslår at dere tar kontakt med de rette personene og spør, for da får dere sikre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

§ 5a. Den ene ektefelle kan med samtykke fra den andre ektefelle adoptere dennes barn.

Den ene partner i et registrert partnerskap kan med samtykke fra den andre partner adoptere dennes barn med mindre barnet er et adoptivbarn som opprinnelig kommer fra en fremmed stat som ikke tillater slik adopsjon.

Tilføyd ved lov 15 juni 2001 nr. 36 (i kraft 1 jan 2002 iflg. res. 15 juni 2001 nr. 612).

§ 6. Et barn som er fylt 7 år, og yngre barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal informeres og gis anledning til å uttale seg før det tas avgjørelse om adopsjonsbevilling skal gis. Barnets mening skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.

Den som har fylt 12 år, kan ikke adopteres uten eget samtykke.

Kommunen skal på anmodning bistå bevillingsmyndigheten i å opplyse saken etter første ledd og i å innhente samtykke etter annet ledd.

Endret ved lov 1 aug 2003 nr. 86 (i kraft 1 okt 2003 iflg. res. 1 aug 2003 nr. 991).

§ 7. Den som er under 18 år kan ikke adopteres uten samtykke fra den eller dem som har foreldreansvaret. Er en av dem forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet, er samtykke fra den andre tilstrekkelig. Er begge forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet, kreves samtykke fra verge.

Foreldrenes samtykke kan ikke gis før to måneder etter at barnet er født.

Far eller mor som ikke har del i foreldreansvaret, skal såvidt mulig få uttale seg før vedtak blir gjort. Er noen annen enn far eller mor oppnevnt som verge for den som ønskes adoptert, skal også vergen få adgang til å uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må ha godkjennelse fra far. Eller om det er STERKE grunner for det, så kan den regelen omgås,men da skal du ha en veldig god grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...