Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt grønn på skattemeldingen og hadde satt stor pris på om noen kunne svare på noen spørsmål:

Er det "foreløpig beregnet skatt og avgifter etter skattefradrag" summen som skal betales tilbake eller "Foreløpig beregnet restskatt - å betale (uten renter) som må betales"? Når må det isåfall betales uten å risikere renter?

Hvorfor må man betale restskatt når man har fylt opp BSU, er det ikke meningen at man skal få tilbake en viss sum?

Hvor kan man få hjelp med skattemeldingen og å føre opp ulike fradrag?

Setter pris på all hjelp, tusen takk❤️

Anonymkode: 26baa...83c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreløpig beregnet restskatt som betales innen 31/5 slipper renter. Bsu og andre fradrag er nettopp det, fradrag. Ikke penger man får igjen. 

Anonymkode: 5fb23...5c0

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt grønn på skattemeldingen og hadde satt stor pris på om noen kunne svare på noen spørsmål:

Er det "foreløpig beregnet skatt og avgifter etter skattefradrag" summen som skal betales tilbake eller "Foreløpig beregnet restskatt - å betale (uten renter) som må betales"? Når må det isåfall betales uten å risikere renter?

Hvorfor må man betale restskatt når man har fylt opp BSU, er det ikke meningen at man skal få tilbake en viss sum?

Hvor kan man få hjelp med skattemeldingen og å føre opp ulike fradrag?

Setter pris på all hjelp, tusen takk❤️

Anonymkode: 26baa...83c

Det du skal betale er summen som står under "Foreløpig beregnet restskatt - å betale (uten renter) som må betales" + litt renter. 

Betalingsfristen er 31/5. Da slipper du rentene.

Du må betale restskatt fordi du har skattet for lite i fjor. Du har kanskje tjent mer enn du hadde oppgitt i begynnelsen av året eller noe. Eller fradragene dine som du har fått, var større enn de egentlig skulle vært. BSU gjør jo ikke at du slipper all restskatt. Det gir deg noe fradrag, men har du betalt for lite skatt gjennom året, får du jo baksmell uansett. 

Å få hjelp til skattemeldingen er enkelt. Det er alltids noen i din bekjentskapskrets eller vennekrets eller slektninger som er over gjennomsnittet opptatt av økonomi og derfor dyktige på dette. Jeg pleide å få hjelp av en økonomiinteressert og øk.utdannet venninne før, før jeg lærte meg utfyllingen osv selv. Dette var før det ble vanlig med ferdigutfylte skattemeldinger. Før måtte man jo sitte og føre på alt selv...! I dag er det jo enkelt. Bare å sjekke postene opp mot årsoppgavene man har fått tilsendt, og se at de stemmer overens. Lese litt artikler om det på internett. Massevis å finne, som forklarer godt.

Har du en onkel eller tante eller kanskje forelder som er flinke til sånt? 

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...