AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #21 Skrevet 6. april 2019 16 timer siden, Albbas skrev: De trenger jo ikke å trekke deg i lønn når du ikke får lønn... Det som er problemet. Alle blir trukket i lønn den mnd, også de som jobber. Alle får utbetalt feriepenger. Hos meg har ikke arbeidsgiver noe lønn å trekke fra, ettersom jeg har 0 kr i inntekt. Da blir det feil at jeg som ikke jobber får samme utbetaling som de som jobber...? For derretter ha rett på 5 uker ferie senere, hvor jeg også får lønn... Men tenker det ville kunne ordnet seg dersom arbeidsgiver da ikke utbetalte lønn den mnd jeg tar ferie? Ville ikke det blitt riktig? Eller? Blir helt tullerusk av å skulle få dette riktig... Anonymkode: 5d54d...b86
Gjest Albbas Skrevet 6. april 2019 #22 Skrevet 6. april 2019 43 minutter siden, AnonymBruker said: Det som er problemet. Alle blir trukket i lønn den mnd, også de som jobber. Alle får utbetalt feriepenger. Hos meg har ikke arbeidsgiver noe lønn å trekke fra, ettersom jeg har 0 kr i inntekt. Da blir det feil at jeg som ikke jobber får samme utbetaling som de som jobber...? For derretter ha rett på 5 uker ferie senere, hvor jeg også får lønn... Men tenker det ville kunne ordnet seg dersom arbeidsgiver da ikke utbetalte lønn den mnd jeg tar ferie? Ville ikke det blitt riktig? Eller? Blir helt tullerusk av å skulle få dette riktig... Anonymkode: 5d54d...b86 Ja da er jo løsningen å ikke betale lønn når du tar ferie. Arbeidsgiveren burde VIRKELIG ha peiling på dette, dette er jo en ikkesak - veldig enkelt å få i orden. Skjønner ikke hva arbeidsgiveren din roter med.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #23 Skrevet 6. april 2019 Trodde regelverket var slik: man kan forlenge foreldrepermisjonen med ferie i 21 (5 feriedager tilsvarer 1 uke så det blir 4 uker og 1 dag). Etter dette kan man ta ulønnet perm. Denne må tas umiddelbart etter foreldrepermisjonen, eventuelt etter de 21 feriedagene. Si siste permdag er nå idag. Da starter feriedagene imorgen. Siste feriedag blir da søndag 5.mai og ulønnet starter mandag 6.mai. Anonymkode: 91e67...162
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #24 Skrevet 6. april 2019 4 timer siden, Albbas skrev: Ja da er jo løsningen å ikke betale lønn når du tar ferie. Arbeidsgiveren burde VIRKELIG ha peiling på dette, dette er jo en ikkesak - veldig enkelt å få i orden. Skjønner ikke hva arbeidsgiveren din roter med. Og jeg jobber i kommunen, så synes det er ganske ille at de ikke klarer å løse dette på en enkel måte. Anonymkode: 5d54d...b86
Gjest Albbas Skrevet 7. april 2019 #25 Skrevet 7. april 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Og jeg jobber i kommunen, så synes det er ganske ille at de ikke klarer å løse dette på en enkel måte. Anonymkode: 5d54d...b86 Men de klarer å løse det, når de bare må. Det er bare å være tydelig. "Jeg bruker min lovfestede rett til ulønnet foreldrepermisjon fra dato X til Y, jf AML paragraf blablabla som sier at denne skal tas ut umiddelbart etter permisjon. Så skal jeg ta ut min opparbeidede ferie fra dato x til y."
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #26 Skrevet 7. april 2019 På 5.4.2019 den 14.30, AnonymBruker skrev: Har aldri skrevet at jeg har rett på 5 uker sammenhengende ferie? Men arbeidsgiver mener jeg ikke vil ha rett på 5 uker ferie i det hele tatt, ettersom de ikke kan trekke meg for lønn i juni, hvis jeg er i ulønnet perm den mnd. Anonymkode: 5d54d...b86 De skal jo ikke trekke i lønn når du ikke jobber. De skal KUN utbetale feriepengene. Om de gjør dette i mai, juni, juli eller august er revnende likegyldig for deg. Du skal ha samme sum uansett. Og så er du uten lønn frem til du begynner å jobbe igjen. Anonymkode: f2301...f48
AnonymBruker Skrevet 7. april 2019 #27 Skrevet 7. april 2019 På 4.4.2019 den 21.57, AnonymBruker skrev: Såpass! Aldri hørt om dette jeg. Herregud, man må jo nesten være jurist for å gjøre de rette valgene. Skal ha ulønnet perm i 2mnd. Arbeidsgiver sa det var problematisk å ta ulønnet perm først, ettersom dette er i juni hvor jeg uansett ikke skal ha lønn, men kun feriepenger. Arbeidsgiver mente jeg da ikke ville ha rett på 5 uker ferie, hvis jeg tar ulønnet perm denne mnd. I mitt hode ble det helt feil, og jeg valgte derfor å sette opp ferie i juni... Anonymkode: 5d54d...b86 Dersom ferietrekket er i juni og du ikke jobber/har ferie i juni blir du heller ikke trukket for ferie for 2019, og vil følgelig ikke ha ferie med lønn å avvikle. Du har likevel krav på å avvikle ferie, men denne blir da uten lønn, slik at du i praksis nå søke permisjon uten lønn i ferien. Det er nok dette arbeidsgiver mener med at du ikke vil ha krav på ferie for 2019 dersom du ikke er meldt inn i lønn i juni. Det er litt kronglete forklart av arbeidsgiver siden all ferie er uten lønn, men siden du ikke har blitt trukket for ferien i juni så blir da din ferie lik ulønnet permisjon. Du kan altså ikke avvikle ferie med lønn slik som vanlig siden du ikke har blitt trukket for ferien i juni. På 5.4.2019 den 11.00, AnonymBruker skrev: Ja, dette synes jeg virkelig du skal gjøre sjefen din oppmerksom på, og fortsette å kverrulere på. Fordi her har sjefen din ikke forstått juleferieordningen dere har fått innvilget og dere har her fått mer ferie enn dere skulle hatt og i virkeligheten har. I beste fall kan dere få krav om tilbakebetaling av feil. Lykke til! Anonymkode: 52440...09d Nope! Røde dager er ikke feriedager og skal ikke trekkes fra i ferieregnskapet. Dersom en arbeidstaker avvikler ferie ei uke hvor det er en rød dag har hun avviklet 4 feriedager, ikke 5 (evt. 5 og ikke 6 dersom lørdag telles med slik som ferieloven spesifiserer) Anonymkode: 7a370...ceb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå