Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker så godt at en 8-16 jobb fem dager i uken ikke passer for meg. Dessverre er det vanskelig å få jobbe turnus med den utdanningen jeg har tatt og jeg angrer litt på det nå for turnusjobbing føles så mye friere og lettere for meg. Som student jobbet jeg mye kveld og natt ved et sykehjem og det var helt topp! Skulle jo ha blitt sykepleier..

Men jeg liker jobben jeg har i dag men 8-16 sliter meg ut i 100%. Hvor vanlig er det blant 25-40 åringer å jobbe deltid utover småbarnstiden egentlig? Blir man uglesett? At pensjonen blir lavere vet jeg jo. Akkurat det er ikke et problem, jeg sparer i fond og jeg vil arve ganske mye verdier. Derfor frister det veldig å jobbe 50-60% prosent i jobben jeg har nå. Om jeg vil skifte jobb senere kan jo tenkes, en vet aldri.

Anonymkode: 81376...380

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sitter i sofaen og tenkte akkurat på dette nå. Jeg jobbet 100% 8-16 for et halvt år siden og er trappet ned 40% ufrivillig. Jeg sparer over halvparten av lønnen hver måned og derfor frister det med 100% jobb nå. Utenom det kunne jeg fint jobbet 50% da fulltid er bra økonomisk, men slitsomt. 

Anonymkode: eb4eb...0b7

AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne gjort det om det hadde vært økonomisk mulig. VI jobber jo bort nesten hele livet vårt. Det er lite tid til å gjøre lystbetonte ting. Dessverre er penger til dels en forutsetning for å gjøre disse lystbetonte tingene.

Men bare vent... snart jobber robotene for de aller fleste av oss. ;)

Anonymkode: ccc49...925

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Livet er mer enn penger! Jeg vil ha tid til å gjøre andre ting enn å jobbe derfor er ikkje 100 % stilling aktuelt. Og hva andre mener om det gir jeg F*** i, det er MITT liv! :)

Anonymkode: ffeb9...dfb

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja til 6-timers arbeidsdager sier nå jeg! Tror man hadde opplevd mer effektivitet, trivsel, motivasjon og bedre helse og velvære. 

AnonymBruker
Skrevet

Det frister veldig å jobbe redusert resten av livet. Jeg har små barn og planlegger å gå ned i stilling etter neste permisjon. Ideelt sett skulle jeg jobbet 60 %. Reduksjon i lønn innebærer jo også reduksjon i levestandard, så blir en avveiing om hva som er viktigst. Men helt enig med deg om at full jobb er slitsomt!!  Ser for meg å jobbe redusert selv når barna blir større. 

Generelt sett virker det som at redusert arbeidstid er mer akseptert for eldre (55 +), enn for yngre (uten småbarn altså). Det er liksom forventet at unge mennesker skal yte fullt uten å bli slitne og eller ønske et roligere liv. 

Anonymkode: a37fd...188

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater å jobbe man-fredag.

Min drøm er annenhver uke, altså 50%. Så 50% trygdet, men ville klart meg på 50% jobb faktisk.

Lever bare en gang, ingenting er mer bortkastet enn arbeid.

Anonymkode: eb0d4...804

• Liker 3
Skrevet

Jobber turnus og deltid selv, har ganske mange kollegaer som faktisk ønsker denne turnusen og gjør alt de kan for å beholde den. Så her er jeg den rare for 8-16 man-fre er drømmejobben 😂

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært utrolig deilig, på sett og vis. Hadde det ikke vært for at jeg føler det ikke er greit å ikke bidra til samfunnet, og hadde jeg ikke bekymret meg for økonomien. 

Ingen vet hvordan pensjonsordningene vil være når vi blir gamle. 

Anonymkode: 05da5...c12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke ønsket å jobbe kun fulltid hele livet, men ønsker heller ikke å jobbe fulltid for alltid heller. Er kanskje ikke i gruppen du spør siden jeg har jobbet 10+ år fulltid, men ønsker heller ikke å jobbe fulltid (og vel så det i "min bransje") arbeidslivet ut. Grunnen til det er at jeg begynner å merke det. Er rundt 40, og har jobbet slik siden jeg var ca 26. Lange dager, ofte mye mer enn 08-16, vil heller si 08-18/19 i en del perioder. Føler at veldig mye av livet går bort i kun jobbing og at det er lite tid til å få gjort noe annet (I min bransje må jeg også være på og til stede stort sett hele tiden, så det er vanskelig å dra på lengre ferier også). Har ofret mye sosialt på de 10+ årene som har gått. Allerede nå merker jeg at alderen har tatt meg litt igjen og at det ikke er like enkelt å jobbe 10-15 timers dager lenger. For all del, jeg er i relativt bra form og trener moderat/mye og mindre syk enn veldig mange andre på min alder og er fornøyd med egen helse. Likevel oppleves mange av dagene som lange og føler det blir bare mer og mer ofring av det sosiale i livet, så det er ikke like lett å få med seg like mye annet som man gjorde i tyveårene. 

Nå er jeg ikke en som bare sutrer selv om det kan lese sånn, og jeg for all del takknemlig for de mulighetene jeg har fått i en jobb med relativt grei lønn, og det kunne jo ha vært mye verre. Mange jeg kjenner fikk seg egentlig aldri noen relevant jobb i forhold til studier eller egne ønsker, og en del har hatt et løst forhold til arbeidslivet lenge, med diverse perioder med arbeidsledighet, kortvarige arbeidsforhold og mange urelevante jobber. Så selv om jeg har måttet ofre mye for å ha den jobben jeg har nå, så er jeg veldig glad for at jeg har sluppet all usikkerheten i etableringsfasen med bolig, eiendeler osv. Det å ha hatt en relativt god/trygg jobb har jo vært vesentlig for å ha råd til å betjene lån, investere litt og kjøpt eiendeler man trenger. 

Men jeg kommer likevel ikke alltid til å jobbe sånn. Når lånet er ennå mer nedbetalt og/eller investeringer jeg har gjort går bra, så skal jeg skifte bransje og sannsynligvis jobbe litt mindre, siden denne jobbtilværelsen og bransjen blir for tøff til jeg er 67. 

Anonymkode: 454fc...d45

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne gjort det om det hadde vært økonomisk mulig. VI jobber jo bort nesten hele livet vårt. Det er lite tid til å gjøre lystbetonte ting. Dessverre er penger til dels en forutsetning for å gjøre disse lystbetonte tingene.

Men bare vent... snart jobber robotene for de aller fleste av oss. ;)

Japp. 75000 timer kastet bort på jobb. I tillegg kommer skoler, kurs og annet gørrkjedelige greier.

Hell no!

Anonymkode: ba6e2...df4

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Anki skrev:

Jobber turnus og deltid selv, har ganske mange kollegaer som faktisk ønsker denne turnusen og gjør alt de kan for å beholde den. Så her er jeg den rare for 8-16 man-fre er drømmejobben 😂

Ja, man ønsker jo ofte gjerne det man ikke har selv ;). Det er vel fordeler og bakdeler med både turnus og dagjobb. En fordel med turnus er at man oftere vet når man har fri i forkant snarere enn dagen før (som i min bransje), bakdelen er at man må jobbe helger/helligdager/kvelder. Fordelen med dagjobb er at man ofte slipper helgejobbing/helligdagsjobbing, men til gjengjeld er man mye mer bundet opp i det daglige, og man har svært sjelden mer enn 2 dagers fri i strekk (helgene) utover helligdager og ferier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er klar over de økonomiske 'konsekvensene' du får resten av livet, og får økonomien til å gå opp i opp både nå og i pensjonsalder, så synes jeg at du skal vurdere dette. 

Jeg tenker på det samme. Hvis jeg ikke finner en 100% stilling som jeg TRIVES med og som føles meningsfull for meg, så tror jeg at jeg kommer til å være svært ulykkelig i arbeidslivet og dermed livet. Er hverdager det er flest av. Vi jobber jo bort 1/3 av døgnet. Kanskje jeg kunne 'tatt igjen' ved å bruke ferier på ting jeg elsker, men så har de fleste ikke så mange ferieuker i året.

Det optimale for meg tror jeg ville vært å jobbe 100% frivillig og få lønn for dette. Jeg utdanner meg som økonom, men jeg fantaserer om en jobb hvor jeg kan rydde plast på strendene, liksom. Hjelpe dyr og mennesker i nød. Skulle gjerne gjort dette fra 8-16. Jobbe i en bank? Huff. Det føles så lite givende.

Som en annen sa, snart kommer vel robotene til å ta jobber fra oss. Har snakket mye med en kompis som har satt seg inn i dette, og han mener at vi kommer til å få mer fritid om x antall år.

Anonymkode: c2c5a...98b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det frister veldig å jobbe redusert resten av livet. Jeg har små barn og planlegger å gå ned i stilling etter neste permisjon. Ideelt sett skulle jeg jobbet 60 %. Reduksjon i lønn innebærer jo også reduksjon i levestandard, så blir en avveiing om hva som er viktigst. Men helt enig med deg om at full jobb er slitsomt!!  Ser for meg å jobbe redusert selv når barna blir større. 

Generelt sett virker det som at redusert arbeidstid er mer akseptert for eldre (55 +), enn for yngre (uten småbarn altså). Det er liksom forventet at unge mennesker skal yte fullt uten å bli slitne og eller ønske et roligere liv. 

Anonymkode: a37fd...188

Utfordringen slik jeg ser det er lønnsmedarbeidermentaliteten i samfunnet, der man nesten bare bytter penger mot tid. Skal man gjøre som "de fleste", som jo er det de aller fleste av oss blir innflasket med i oppveksten, så skal man ta utdannelse og etter det jobbe til man er 67. Relativt få som investerer, og selv om det ikke er noen garanti så er det noe jeg kommer til å gjøre mer av fremover. De som har skapt seg flest muligheter i livet er de som har investert og tjent mye på annen inntekt enn lønnsarbeide. Jeg jobber med å skape meg en større passiv inntekt, slik at jeg etterhvert kan trappe ned i jobb. Tror også at dette vil bli viktigere i fremtiden med tanke på at stadig flere jobber rasjonaliseres bort eller overtas av informasjonsteknologi, så det å bli god på å tjene penger på andre måter enn å jobbe vil ha to fordeler: Litt mer fritid og mer sikkerhet i tiårene fremover. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Ja, jeg vurderer det. Jeg tenker at så lenge man klarer å forsørge seg selv, så trenger man ikke nødvendigvis å jobbe fra 8-16. Hvis jeg kan klare meg med et par timer daglig, så er det ikke noe i veien med det. 

Gjør det du føler for. Om du vil bli sykepleier, så kan du søke dit. Det trengs!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en annen sa, snart kommer vel robotene til å ta jobber fra oss. Har snakket mye med en kompis som har satt seg inn i dette, og han mener at vi kommer til å få mer fritid om x antall år.

Ja, men da gjelder det å ha opparbeidet seg litt kapital før den tid kommer. Mer fritid hvis man ikke har noe som helst å fylle den med fordi man aldri har økonomi til det virker heller ikke særlig fristende...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da gjelder det å ha opparbeidet seg litt kapital før den tid kommer. Mer fritid hvis man ikke har noe som helst å fylle den med fordi man aldri har økonomi til det virker heller ikke særlig fristende...

Du har rett. Det handler jo mye om prioriteringer. Men mitt inntrykk er at flertallet ikke er flinke til å spare, eller ikke har mulighet til å spare. Et boliglån tar vel 20 år å nedbetale hvis man har en gjennomsnittlig lønn. De fleste jeg kjenner på min alder (slutten av tyveårene) eier ingen bolig enda. Ikke jeg heller. Men jeg har troen på at jeg sikkert kan jobbe mindre når jeg blir femti, for da har jeg sannsynligvis nedbetalt alle lån.

Jeg er enig der. Jeg lever ganske sparsommelig. Drømmer om å ha råd til å reise masse når jeg blir eldre. Det blir vanskelig å få til økonomisk ja hvis man ikke jobber fulltid. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er her borgerlønn kommer inn i bildet. Når det ikke er jobber så må vi få utdelt penger for å holde jula i gang.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er her borgerlønn kommer inn i bildet. Når det ikke er jobber så må vi få utdelt penger for å holde jula i gang.

Uffda. Nå går det riktignok mye penger ved juletider, men mente egentlig hele året, dvs hjula. ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drit nå i det der. Forsøk har vist at det går ikke. No shit, Sherlock.

Anonymkode: ba6e2...df4

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...