AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Har vært sykelig overvektig og har nå nådd 82 kg. Målvekten er 60 kg, men det går så treigt nå at jeg mister motivasjonen helt! Har lyst til å gi opp, men samtidig ikke. Føler at det kommer til å ta en evighet. Vektklubb viser at jeg kan nå målet i september. Huff... jeg er bare så innmari fokusert på målet. Kan også nevne at jeg har vært 75 kg for en stund siden og har gått opp i jula og stått stille. Er så sint på meg selv! Anonymkode: ac7d3...356
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Det er rundt 1 kg i uka, mye mer enn det bør du ikke forvente. Og du må fortsette holde veldig fokus på målet om du skal oppnå det så raskt. Jeg gikk ned fra 75 til 55 på 8-9 måneder, ved å legge om til sunnere kosthold (uten å måle mengder eller telle kalorier), og byttet fra stillesittende til mer aktiv jobb. Anonymkode: 0f54c...007
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er rundt 1 kg i uka, mye mer enn det bør du ikke forvente. Og du må fortsette holde veldig fokus på målet om du skal oppnå det så raskt. Jeg gikk ned fra 75 til 55 på 8-9 måneder, ved å legge om til sunnere kosthold (uten å måle mengder eller telle kalorier), og byttet fra stillesittende til mer aktiv jobb. Anonymkode: 0f54c...007 Nei jeg er jo veteran på vektnedgang. Det står bare stille nå. Jeg har blitt mer aktiv i det siste og kostholdet har blitt mye bedre. Jeg teller kalorier, men det er noe som sitter fra da jeg først begynte (132 kg). Jeg trenger ikke regne noe særlig og ser med en gang hva maten inneholder. Håper virkelig det blir litt lettere. Anonymkode: ac7d3...356
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei jeg er jo veteran på vektnedgang. Det står bare stille nå. Jeg har blitt mer aktiv i det siste og kostholdet har blitt mye bedre. Jeg teller kalorier, men det er noe som sitter fra da jeg først begynte (132 kg). Jeg trenger ikke regne noe særlig og ser med en gang hva maten inneholder. Håper virkelig det blir litt lettere. Anonymkode: ac7d3...356 Ser jeg leste den første linjen litt feil nå. Men du skal være veldig stolt av hvor langt du har kommet til nå da Og det er ganske vanlig at det stopper opp litt, du har jo tross alt allerede gått ned nesten 40% av opprinnelig vekt! Men "de siste kiloene" sitter ofte ganske mye bedre enn de første! Anonymkode: 0f54c...007 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 Kanskje du kan skrive en liste over endringer du ser og føler nå kontra da du var 132 kilo. Feks: mindre tungpusten, lettere å knyte skoene, kler deg finere, er mer sosial, mer energi, tydeligere ansiktstrekk osv. Finn frem gamle bilder av deg selv der du var på ditt tyngste. Og se på nyere bilder av deg selv for å sammenligne. Har du noen gamle klær som satt som et skudd/var trang da du begynte? Prøv isåfall klærene på nå og se hvor store de er til deg. Finn en vekstskive på treningssenteret som tilsvarer sånn ca det du har gått ned, og kjenn hvor mange kilo ekstra du bar på før. Vær stolt over deg selv! Et lite tips til: fokuser på ett og ett kilo, istedenfor 20, så er det kanskje lettere å se lyset i enden av tunnelen. Lykke til😊 Anonymkode: dce2e...be0 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 Jeg har faktisk det, jeg gikk ned fra ca 80 til ca 56. Men det var/er nok lettere for meg, fordi jeg tenkte/tenker på en annen måte. Jeg sluttet å ha vektkontroll som hovedmotivasjon, og fant isteden ut hvordan jeg kunne gjøre det å spise mindre og bevege meg mer, til noe positivt. Det går selvfølgelig saktere nå når du har mindre å miste, og du må være mer nøyaktig når marginene er mindre, men hvis du er fokusert, baller det på seg over tid, og du har ikke engang like stort hastverk lenger; den overvekten du har nå, er ikke like farlig for helsa di. Men det kommer til å ta en evighet å nå målvekt hvis du ikke endrer tankesettet ditt. Jeg ser du sier du teller kalorier, men at du ikke “trenger regne noe særlig” siden du “ser med en gang hva maten inneholder”. Jeg ser også at du sier du ikke har gått ned siden jul. Men at du “håper det blir lettere”. Her har du en del du kan jobbe med. Anonymkode: ba459...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk det, jeg gikk ned fra ca 80 til ca 56. Men det var/er nok lettere for meg, fordi jeg tenkte/tenker på en annen måte. Jeg sluttet å ha vektkontroll som hovedmotivasjon, og fant isteden ut hvordan jeg kunne gjøre det å spise mindre og bevege meg mer, til noe positivt. Det går selvfølgelig saktere nå når du har mindre å miste, og du må være mer nøyaktig når marginene er mindre, men hvis du er fokusert, baller det på seg over tid, og du har ikke engang like stort hastverk lenger; den overvekten du har nå, er ikke like farlig for helsa di. Men det kommer til å ta en evighet å nå målvekt hvis du ikke endrer tankesettet ditt. Jeg ser du sier du teller kalorier, men at du ikke “trenger regne noe særlig” siden du “ser med en gang hva maten inneholder”. Jeg ser også at du sier du ikke har gått ned siden jul. Men at du “håper det blir lettere”. Her har du en del du kan jobbe med. Anonymkode: ba459...d2a Jeg teller kalorier nå, men har ikke siden jul. Jeg vet at jeg har spist mye og feil. Jeg vet nøyaktig hva som skal til, men motivasjonen er på bånn og jeg føler meg like feit som jeg en gang var. Anonymkode: ac7d3...356
Wilmus Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 Jeg veide ca 80 på mitt meste ja, og veier nå 58-59. Jeg faster og går tur hver dag. Fastingen startet med 16/8, det vil si at alt jeg spiste i et tidsrom på 8 timer i døgnet. (Husk at man sover i ca halvparten av de resterende timene) Så kortet jeg gradvis ned tidsrommet,til jeg kom ned til ett måltid i døgnet. Det høres nok ekstremt ut, men det er ikke så ille som det høres. Jeg spiser så mye jeg vil og hva jeg vil når jeg først spiser, og jeg har fri fredag ettermiddag + hele lørdag. Sulten gir seg gradvis og du blir vant til det. Jeg veier meg hver morgen, og loggfører. Så regner jeg gjennomsnittet hver uke. Det er veldig motiverende for meg. Jeg har hatt en lang pause nå, fra jul til 1.april. Hadde nådd målvekten i jula, og orket ikke fryse sånn (ulempe med vektreduksjon). I løpet av pausen min hadde jeg gått opp 2 kg, og 5 dager med ett måltid om dagen har jeg gått ned 1,8 kg😀 1
drue Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 (endret) Jeg veide 82 kg på mitt meste, veier ca 58-59 kg nå (og har holdt meg der i 3 år). Jeg har gått ned ved å telle kalorier. Jeg økte også aktivitetsnivået mitt slik at jeg kunne spise mest mulig. Du trenger ikke å faste. Tell kalorier en periode, så vil du lære deg om energiinnholdet i mat og dermed lettere ta bedre valg i framtiden. Endret 5. april 2019 av drue 1
Yuumi Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg teller kalorier nå, men har ikke siden jul. Jeg vet at jeg har spist mye og feil. Jeg vet nøyaktig hva som skal til, men motivasjonen er på bånn og jeg føler meg like feit som jeg en gang var. Anonymkode: ac7d3...356 ? Motivasjon er ikke noe du kan regne med å ha hele tiden, motivasjon kommer og går. Det som er viktig er at du legger til deg gode vaner, og selv om du ikke har motivasjon velger rett. Og velger du feil, så er det helt greit det også, ikke gi deg eller stopp på grunn av en nedtur. Jula er over, du trente ikke. Tenk at du snakker til deg selv høsten 2019. Om du valgte å trene eller ikke, har det noe å si for fremtidige deg? Hvorfor gidder du å gå rundt å føle deg som noe du ikke er? Er som at jeg skal føle meg syk når jeg er frisk. Nå skal jeg trene, takk. Hejdå!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært sykelig overvektig og har nå nådd 82 kg. Målvekten er 60 kg, men det går så treigt nå at jeg mister motivasjonen helt! Har lyst til å gi opp, men samtidig ikke. Føler at det kommer til å ta en evighet. Vektklubb viser at jeg kan nå målet i september. Huff... jeg er bare så innmari fokusert på målet. Kan også nevne at jeg har vært 75 kg for en stund siden og har gått opp i jula og stått stille. Er så sint på meg selv! Anonymkode: ac7d3...356 Hvorfor strever du så med å veie 80 kg om du før har vært sykelig overvektig? Anonymkode: 0b338...da5
Wilmus Skrevet 6. april 2019 #12 Skrevet 6. april 2019 20 timer siden, drue skrev: Jeg veide 82 kg på mitt meste, veier ca 58-59 kg nå (og har holdt meg der i 3 år). Jeg har gått ned ved å telle kalorier. Jeg økte også aktivitetsnivået mitt slik at jeg kunne spise mest mulig. Du trenger ikke å faste. Tell kalorier en periode, så vil du lære deg om energiinnholdet i mat og dermed lettere ta bedre valg i framtiden. Man trenger ikke å faste nei, men om man har holdt på med kaloritelling før og det ikke har fungert (sånn som meg) så kan det være en god løsning. Siden jeg faster teller jeg ikke kalorier i det hele tatt, og spiser hva jeg vil. Jeg feilet gang på gang fordi jeg ikke klarte å styre meg med kaloritellinga. Jeg slurvet når jeg skulle veie maten, og småspiste ting jeg ikke skulle hele tiden fordi "det skader ikke med bare eeeen bitte liten bit" Nå er det veldig enkelt : jeg har lyst på det og det, ok, men ikke nå, det blir i spisevinduet mitt. Og da greier jeg å holde meg til det.
Wilmus Skrevet 6. april 2019 #13 Skrevet 6. april 2019 Angående motivasjon, så blir man jo mest motivert av positive resultater, og de får man jo ikke av å bare sitte og tenke at man ikke får til😉 Sett deg opp en plan som er gjennomførbar, og gjennomfør den. Husk at det er dørstokkmila som er vanskelig, når man først kommer igang er det mye lettere. Dette er også en super tid å starte, alt er liksom litt lettere på våren😊For min del startet jeg med å kun spise mellom kl 12.00 og 18.00, og gå en times tur hver dag. Det var ganske lett, og vekta gikk fort av. (hvilken plan du velger er jo opp til deg, men dette var min) Veie seg hver dag og loggføre er lurt. Du kan gå på en smell ved å veie deg bare en gang i uka fordi vekta kan svinge ganske mye. vekta mi kan gå opp eller ned opptil 1,5 kg i døgnet😯 Jeg får ikke panikk over det nå, for jeg vet at når jeg regner gjennomsnittet av hele uka går jeg jevnt nedover. Min aller sterkeste motivasjon er fokus. Når man er sulten eller man bare går og tenker på hva man har lyst til å spise, må man endre fokus! Tenk hardt på hvorfor du gjør dette, hva du ønsker å oppnå, se for deg kroppen du ønsker deg. Det brukte jeg veldig mye i starten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå