Gjest Madeline Skrevet 19. april 2005 #1 Skrevet 19. april 2005 Den siste tiden har det vært mye snakk om svømmeopplæringen. Flere og flere svømmehaller blir lagt ned. Det er snakk om at kravet for når barn skal være svømmedyktige økes til 7 klasse (tror det var det). Dette er en skremmende utvikling, men hvem har egentlig ansvaret for at ungene lærer å svømme? Er det det offentlige, foreldrene eller begge? Utviklingen med at det blir mindre svømming i skolen mener jeg er betenkelig. Vi er et folk som er glad i bade- og båtliv, men svømmeferdighetene er synkende. Dette kan vi bl.a. se i flere drukningsulykker. Det er viktig at ungene får den svømmeundervisningen de har krav på. Det bør innføres flere svømmetimer i skolen og det bør fylles vann i de mange tomme bassengene. Men på den andre side mener jeg at vi som foreldre også har et ansvar for å lære våre unger å svømme. Her er det mange som svikter. Etter min mening bør ungene kunne svømme når de er 7-8 år gamle, helst før. Da jeg var liten på `70 tallet hadde vi svømmeundervisning på skolen, men nesten alle gikk på svømmekurs på fritiden. Jeg mener at flere foreldre burde ta sin del av ansvaret for å lære sine barn å svømme. De fleste plasser blir det arrangert svømmekurs. Foreldrene og barn kan også gå sammen i svømmehallen. Dette er jo en fin aktivitet å gjøre sammen samtidig som barna blir svømmedyktige. Jeg tar selv med mine 3 barn i svømmehallen en gang i uka. De har nå blitt veldig flinke svømmere og jeg kan benytte anledningen til å trene mens ungene leker. Dette er noe både ungene og jeg ser fram til hver uke.
Donnie Darko Skrevet 19. april 2005 #2 Skrevet 19. april 2005 Er det så vanskelig for foreldrene å ta med barna til svømmehallen en eller to ganger i uken da?
Gjest Madeline Skrevet 19. april 2005 #3 Skrevet 19. april 2005 Er det så vanskelig for foreldrene å ta med barna til svømmehallen en eller to ganger i uken da? Det er tydeligvis det, dessverre. Jeg vet om flere unger som går på mellomtrinnet og de har knapt lært å svømme. Har stått mye i avisa om at veldig mange går ut av barneskolen uten å kunne svømme. Til og med på ungdomskolen opplever svømmelærerne at de må bruke tiden til å lære ungdommen grunnleggende svømmeopplæring. Dette er tragisk. Skolen har nok en del av skylden men jeg vil påstå at foreldrene har sviktet. Det er for lettvint for foreldrene å bare skylde på nedskjæringer i skolen. De må ta i et tak selv også.
Trampe Skrevet 19. april 2005 #4 Skrevet 19. april 2005 Jeg er lærer, og har undervist en femteklasse i gym og svømming for noen år siden. Over halvparten av elevene var ikke svømmedyktige. Jeg er enig med deg, hannen, i at bassengene bør fylles opp og at det burde være flere svømmetimer i skolen. Svømming er livsviktig - for ikke å snakk om at svømmetrening bidrar i sosialt samvær og trygghet blant barna. Men hvor skal ressursene tas fra? Hvilke timer skal omgjøres til svømmetimer? Det skal også være to lærere i slike timer. Økes timeantallet økes utgiftene til lønn... Jeg arbeider på ungdomstrinnet i år, og vi har ikke svømming på timeplanen i det hele tatt. Skolen har basseng i kjelleren, men det står tomt. Kommunen har ikke råd... Mange barn er overvektige. Det burde dermed være flere gymtimer. Hvilke timer skal disse tas fra? Poenget mitt er at det er utrolig vanskelig å utføre slike ting i praksis. Den dårlige økonomien i kommunene gjør at bassenger blir nedprioritert. Det offentlige har såklart et ansvar for å gjennomføre den opplæringen de er pålagt. Samtidig er det foreldrene som har hovedansvaret for all opplæring. Ser dere at barna deres har problemer i vannet, ta dem med i svømmehallen! Dette gjelder spesielt hvis skolen de går på ikke har svømming på timeplanen av ulike grunner. Ser ut som om du gjør en god jobb her, hannen Hadde bare alle vært som deg, ville det ikke vært noe problem!
Gjest LoisLane Skrevet 20. april 2005 #5 Skrevet 20. april 2005 Er det så vanskelig for foreldrene å ta med barna til svømmehallen en eller to ganger i uken da? Hadde det vært svømmehall her, skulle jeg gjerne ha gjort det. Men den har vært stengt i flere år, typisk nok. Jeg vil gjerne lære barna mine å svømme, men åtteåringen har foreløpig nok med å leke i vannet. Jeg vil ikke presse ham, men synes nok han bør klare noen tak til sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå