AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Finnes det støtteordninger slik at vi kan få dekket noe av utgiftene til nye madrasser, tisselakner, dyner, puter, slitasje av vaskemaskin, vaskepulver og tøymykner, andre vaskemidler og medisiner/tissealarm? 14 år gammelt barn som væter sengen hver dag (I løpet av et år har barnet kanskje 7-10 tørre netter, men ingen «system» i de tørre periodene) Har prøvd det meste-minerintabletter, sengealarm, vekkesystemer, legebesøk, kontrollert inntak av væske, men ingenting hjelper. Vi hadde håpet på at barnet snart vokste dette av seg, for dette blir en stor belastning i hverdagen vår, og til hinder for barnet ved overnattinger hos andre, ferier, lukt, hygiene osv. Har noen gode råd til oss? (Medisiner, metoder el.) Andre som har/ har hatt store barn som er sengevætere? Når sluttet det? Gradvis/plutselig? Hva om det ikke bedrer seg? Hvordan kan barnet leve et mest mulig normalt liv med dette? Anonymkode: f72e1...bf4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Vi får tisselaken og bleier på blå resept. Anonymkode: bc1f0...84e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får tisselaken og bleier på blå resept. Anonymkode: bc1f0...84e Hvor gammelt er barnet? Hvilke tisselaken bruker dere? Vi er avhengige av å bruke tykke tisselaken med frotte på oversiden og tykt plastbelegg på undersiden. Kladdene som finnes på apoteket holder ikke. Føler ikke at vi kan kreve at ungdommen på 14 år skal begynne å bruke bleier igjen, selv om h*n har hatt med seg bleie noen ganger ved overnatting hos besteforeldre som kjenner til sengevætingen. Anonymkode: f72e1...bf4
Millimani Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 Det er vel bedre å bruke bleie enn å ikke gjøre det når det er så ille som at det skjer omtrent hver eneste natt 10
Tran09 Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 Bleie og tisselaken på resept. Merker ikke at tisselakenet er noe særlig annerledes enn vanlig laken når det ligger rett vei, er som en tynn plastikpose på undersiden og vanlig laken på sovesiden. Bleie er ikke noe kult, men er det kulere å tisse ut madrassen? Mindre stress er bleieskift også. Kan sammenlignes med å ha mensen, det er mindre stress å bruke bind enn å måtte vaske og skite bukse+ seg selv minst to ganger daglig. 2
Thyra Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammelt er barnet? Hvilke tisselaken bruker dere? Vi er avhengige av å bruke tykke tisselaken med frotte på oversiden og tykt plastbelegg på undersiden. Kladdene som finnes på apoteket holder ikke. Føler ikke at vi kan kreve at ungdommen på 14 år skal begynne å bruke bleier igjen, selv om h*n har hatt med seg bleie noen ganger ved overnatting hos besteforeldre som kjenner til sengevætingen. Anonymkode: f72e1...bf4 Voksne som lekker bruker da også bleier. Det må da være et mindre onde enn å stadig tisse i senga? 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 Var rundt 16 år når det ga seg her. Da er de fleste nerver vokst sammen. Er vel etter 17år man regner med de ikke vokser det fra seg. Så kan enda vare ett par år. Vi hadde 3 tykke tisselaken og ekstra dyner, men ble jo mye vask. Aldri stresset ove det da jeg selv vr sengeveter frem til jeg vr 15. Anonymkode: 07dda...4ee 1
Vera Vinge Skrevet 4. april 2019 #8 Skrevet 4. april 2019 Har dere vurdert å prøve kiropraktor? Jeg har ikke erfaring med så stort barn, men her funket kiropraktor-behandling veldig bra på et mye yngre barn. Gikk da til en som hadde jobbet med dette før.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 https://www.aftenposten.no/norge/i/639G8/Familie-far-stonad-for-utgifter-etter-sengevating Anonymkode: 489d6...daa
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.aftenposten.no/norge/i/639G8/Familie-far-stonad-for-utgifter-etter-sengevating Anonymkode: 489d6...daa Takk for link! Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det som skrives her og tror nok summen kommer opp i ca det samme. Må finne ut litt mer om hvordan vi kan gå frem for å søke om slik grunnstønad. Tror nok at vi har rettighetene til det, da barnet også har en annen diagnose, men som ikke relateres med sengevætingen. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Var rundt 16 år når det ga seg her. Da er de fleste nerver vokst sammen. Er vel etter 17år man regner med de ikke vokser det fra seg. Så kan enda vare ett par år. Vi hadde 3 tykke tisselaken og ekstra dyner, men ble jo mye vask. Aldri stresset ove det da jeg selv vr sengeveter frem til jeg vr 15. Anonymkode: 07dda...4ee Takk for at du deler! Vi stresser heller ikke med det, og prøver å normalisere det på best mulig måte, men ser likevel at det har sine begrensninger. Hvordan var ditt liv/ ditt barns liv som sengevæter og hvordan har dere løst utfordringen rundt dette? (Med tanke på sosial omgang med andre, evt. mobbing, krav på hjemmefronten-hvor mye av vaskingen ble pålagt andre familiemedlemmer/hvor mye gjorde barnet selv? Løsninger på vaskeproblematikk-flere vaskemaskiner/faste vasketider/når vaske hvis alle i familien er i full jobb/skole/ hvordan få tid til å vaske annet tøy når alt «tissetøyet» må førsteprioriteres? Når «tissetøy» blir glemt og blir liggende og lukte? Besøk som kommenterer at det lukter urin? Anonymkode: f72e1...bf4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for link! Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det som skrives her og tror nok summen kommer opp i ca det samme. Må finne ut litt mer om hvordan vi kan gå frem for å søke om slik grunnstønad. Tror nok at vi har rettighetene til det, da barnet også har en annen diagnose, men som ikke relateres med sengevætingen. Takk for at du deler! Vi stresser heller ikke med det, og prøver å normalisere det på best mulig måte, men ser likevel at det har sine begrensninger. Hvordan var ditt liv/ ditt barns liv som sengevæter og hvordan har dere løst utfordringen rundt dette? (Med tanke på sosial omgang med andre, evt. mobbing, krav på hjemmefronten-hvor mye av vaskingen ble pålagt andre familiemedlemmer/hvor mye gjorde barnet selv? Løsninger på vaskeproblematikk-flere vaskemaskiner/faste vasketider/når vaske hvis alle i familien er i full jobb/skole/ hvordan få tid til å vaske annet tøy når alt «tissetøyet» må førsteprioriteres? Når «tissetøy» blir glemt og blir liggende og lukte? Besøk som kommenterer at det lukter urin? Anonymkode: f72e1...bf4 Mitt barn sov borte. Hadde da voksenbleie barnet tok på på badet der barnet sov borte og pysj over. Da syntes ikke bleien, bleien la ungen i en tett bærepose å la i sekken sin inne på badet, slik vi kastet den hjemme.. Eldre barnet ble, jo mer gjorde barnet selv. Tok av sengtøyet på morgen og puttet i vaskemaskin, jeg satt på vaskemaskin og satt på rent sengtøy ( tisselakenet må ligge perfekt for å unngå søl i seng) Barnet dusjet hver morgen. Luktet aldri urin her da vi jo vasket hver dag. Anonymkode: 07dda...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #12 Skrevet 4. april 2019 Man kan få det på blå resept, det finnes også tabletter man kan ta for at det skal hjelpe. En veninne gikk på det i ungdomstiden, var noe hun puttet under tungen så smeltet den. Anonymkode: 64583...20d 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #13 Skrevet 4. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det støtteordninger slik at vi kan få dekket noe av utgiftene til nye madrasser, tisselakner, dyner, puter, slitasje av vaskemaskin, vaskepulver og tøymykner, andre vaskemidler og medisiner/tissealarm? 14 år gammelt barn som væter sengen hver dag (I løpet av et år har barnet kanskje 7-10 tørre netter, men ingen «system» i de tørre periodene) Har prøvd det meste-minerintabletter, sengealarm, vekkesystemer, legebesøk, kontrollert inntak av væske, men ingenting hjelper. Vi hadde håpet på at barnet snart vokste dette av seg, for dette blir en stor belastning i hverdagen vår, og til hinder for barnet ved overnattinger hos andre, ferier, lukt, hygiene osv. Har noen gode råd til oss? (Medisiner, metoder el.) Andre som har/ har hatt store barn som er sengevætere? Når sluttet det? Gradvis/plutselig? Hva om det ikke bedrer seg? Hvordan kan barnet leve et mest mulig normalt liv med dette? Anonymkode: f72e1...bf4 Fastlegen skal både veilede og hjelpe. Du lan ha rett på grunnstønad og du kan søke hjelpemiddelsentral om hjelp med ulike ting. Da må du gå gjennom ergo/fysioterapeut i kommunen. Anonymkode: 6765c...866 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #14 Skrevet 4. april 2019 Hvis barnet knapt har noen tørre netter iløpet av året er det faktisk på tide å ta på bleier igjen. Det vil du få på blåresept av legen. Tisselaken i tillegg er en selvfølge. Kan ikke skjønne hvorfor folk orker å la barna sine våkne opp i en klissvåt seng 360 dager i året? Med all klesvask og tørking det medfører? Må da være bedre å heller bare ta av den våte bleien og gå i dusjen så er problemet borte??? Anonymkode: 05e44...f22 4
pompdelux Skrevet 5. april 2019 #15 Skrevet 5. april 2019 (endret) Hjelpestønad, grunnstønad og blåresept fikk vi. prøvde alt, ikke noe hell. Gav seg v 13-14 års alder, ble sjeldnere ved 10 års alders. Jeg tror det var ett signal på mistrivsel. Når vi fikk flyttet vekk og ting stabiliserte seg så stoppet også sengevætingen. Endret 5. april 2019 av pompdelux
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #16 Skrevet 5. april 2019 Skjønner at det kan være en overgang å gå tilbake til bleier, men virker som det mest logiske her. Barnet er nesten aldri tørt, og det er ingen god følelse for noen å våkne i våt seng. Har du spurt hva det selv tenker? Hadde samme problem med min for noen år siden, og han foretrakk bleie fremfor å våkne i våt seng. Eneste var at vi ikke skulle snakke så mye om det, så gikk det fint for han. Anonymkode: ad69e...767
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. april 2019 #17 Skrevet 5. april 2019 Hva med noe sånt? http://www.pjama.no/pjama-sengevating-for-barn-1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2019 #18 Skrevet 6. april 2019 Har en på 13 her, vi hadde også prøvd «alt» (tabletter, vekke på natten, ikke drikke på kvelden, bleier, ikke bleier, trusealarm, kiropraktor etc etc). Aner ikke hvor mye sengetøy og dyner jeg har vasket 😔. Googlet meg fram til denne https://www.bedwettingtherapy.com/?gclid=Cj0KCQjwnKHlBRDLARIsAMtMHDG3Tl-b0PK-usPZoPlOPuBe3xfqrfgo7riE4-QUdbVgXSjgsfiZA1YaAoa9EALw_wcB Har brukt den i snart 8 uker og har vært helt tørr de 3 siste ukene... Skal ikke påstå det er en vidunderkur for alle, men for oss har det virkelig funka 😊 Det er ikke bare alarm, men følger med er online-program hvor man fyller ut er skjema, får noen øvelser og får tilbakemeldinger underveis. Anonymkode: 87ef8...6f1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #19 Skrevet 11. april 2019 Jeg var selv sengevæter fram til jeg var rundt 13 år. Prøvde medisiner, alarm.. ingenting fungerte. Slet også med mye mareritt som nok gjorde noe utslag for sengevætingen. Min mor tok meg med til kiropraktor som var spesialist innenfor dette og jeg hadde flere timer hos han og jeg ble tørr ganske fort husker jeg. Ryggen var skeiv så han knakk alt på plass igjen. Hadde mye "voksesmerter" hele tiden og nå som voksen har jeg fått en kronisk smerte-diagnose. Har alltid sovet ekstremt tungt og nå i voksen alder så må jeg alltid opp minst en gang om natten for å tisse. Selv nå kan jeg sovne sittende på toalettet 🤣 Anonymkode: fbfdc...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå