Gå til innhold

Svømmeopplæring. Hvem sitt ansvar?

Gjest Madeline

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline

Den siste tiden har det vært mye snakk om svømmeopplæringen. Flere og flere svømmehaller blir lagt ned. Det er snakk om at kravet for når barn skal være svømmedyktige økes til 7 klasse (tror det var det). Dette er en skremmende utvikling, men hvem har egentlig ansvaret for at ungene lærer å svømme? Er det det offentlige, foreldrene eller begge? Utviklingen med at det blir mindre svømming i skolen mener jeg er betenkelig. Vi er et folk som er glad i bade- og båtliv, men svømmeferdighetene er synkende. Dette kan vi bl.a. se i flere drukningsulykker. Det er viktig at ungene får den svømmeundervisningen de har krav på. Det bør innføres flere svømmetimer i skolen og det bør fylles vann i de mange tomme bassengene. Men på den andre side mener jeg at vi som foreldre også har et ansvar for å lære våre unger å svømme. Her er det mange som svikter. Etter min mening bør ungene kunne svømme når de er 7-8 år gamle, helst før. Da jeg var liten på `70 tallet hadde vi svømmeundervisning på skolen, men nesten alle gikk på svømmekurs på fritiden. Jeg mener at flere foreldre burde ta sin del av ansvaret for å lære sine barn å svømme. De fleste plasser blir det arrangert svømmekurs. Foreldrene og barn kan også gå sammen i svømmehallen. Dette er jo en fin aktivitet å gjøre sammen samtidig som barna blir svømmedyktige. Jeg tar selv med mine 3 barn i svømmehallen en gang i uka. De har nå blitt veldig flinke svømmere og jeg kan benytte anledningen til å trene mens ungene leker. Dette er noe både ungene og jeg ser fram til hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer iallefall til å ta ansvar for at mitt barn lærer å svømme. Vi bor ved sjøen så det er utenkelig å ikke lære han det. Han er bare 7 mnd, men vi har alt vært på babysvømmingskurs. Kommer også til å ta han med i bassenget med jevne mellomrom framover.

Synes det er utrolig tragisk at det ikke bevilges penger til å holde bassenger åpne og til svømmeundervisning i skolen. Iallfall i disse tider der det er så mye snakk om overvekt hos barn og ekstra gymtimer på skolen. Svømming er jo kjmpetrim det og, så istedet for mer gym burde barna få svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Med to jenter i skolen har vi sett svømmeopplæring i praksis. Og for mine var det ikke godt nok! Så i hele vinter har vi vært MYE i svømmebasseng og det har gitt frukter. Begge er de svømmedyktige til gangs, jeg har faktisk litt problemer med å henge på den eldste i crawl.

Det skulle vært mye mere midler til svømmeundervisning,ingen tvil om det. men som foreldre synes jeg også at vi selv har et ansvar for å lære barna dette. Om man ikke svømmer så godt selv, finnes det kurs.

Vi må jo også lære ungene å sykle/gå på ski/skøyter osv? Eller skal det også være skolens ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er foreldrenes ansvar. Som lenej sier; vi lærer jo barna å sykle og gå på ski også. Det blir litt for lettvint å legge alt ansvar over på skloen.

Men når det er sagt, synes jeg det er ille at det bevilges så lite til svømmehaller. Allerede for 25 år siden begynte svømmehallene å legges ned. Et annet godt poeng er selvsagt økende problem med overvekt. I svømmetimer kan man både kombinere sunn trening og nytten ved å lære å svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er foreldrenes ansvar. Vi lærer jo barna alt mulig annet, så hvorfor skal svømming være et unntak?

Når tiden er inne, så skal jeg lære barna mine å svømme og eventuelt melde dem på svømmekurs i tillegg.

Har selv gått på svømmekurs og det anbefales.

Man kan ikke få for mye trening eller opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er foreldrenes ansvar. Som lenej sier; vi lærer jo barna å sykle og gå på ski også. Det blir litt for lettvint å legge alt ansvar over på skloen.

Men det er vel sånn at skoleverket i noen tiår har tatt ansvaret for å lære barna å svømme? Mener å ha hørt at svømmeundervisninga ble innført pga at vi ville ha ned tallet på de som drukner. Jeg er ihvertfall takknemlig for at vi har svømmeundervisning i skolen, selv om vi kanskje må øve litt ekstra på egen hånd i svømmehallen for at poden skal bli flink å svømme.

Det blir også litt feil å sammenligne det med å lære å sykle eller gå på ski, for det er sjelden livet avhenger av om du kan sykle, men svømming kan vise seg å være en svært så nyttig ting å kunne hvis du f.eks er 10 år og leker litt uforsiktig på brygga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Det er godt å se at det er foreldre også som ser at de har et stort ansvar når det gjelder svømmeopplæringen. Er dessverre mange som overlater alt ansvar til skolen. Slik som tilstandene er i skolen i dag når det gjelder svømming, er det ikke rart at ferdighetene er dalende. Har hørt mange skylde på at de ikke har tid til å lære ungene og svømme. Det blir etter min mening en for lettvint unnskyldning. Jeg tror de fleste klarer å få det til hvis de vil. Dette er jo også noe foreldre kan gjøre sammen med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pappa lærte meg å svømme den sommerne jeg ble 7 år. Svømmeundervisningen vi hadde på skolen (jeg er 25 nå, så det er noen år siden) var ektremt mangelfull, noen få timer noen uker i 3. og 5. klasse eller noe sånn?

Jeg kommer definitivt til å ta ansvaret forå lære mine (fremtidige) barn å svømme. Stoler ikke på at skolen lærer dem det. Også, det er jo noe som er kjekt og sosialt å gjøre sammen med barna da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er foreldrene sitt ansvar å lære barna å svømme, men holdningene kan jo være litt avhengig av hvor i landet vi bor også?

Jeg er oppvokst med sjøen og lærte å svømme, da jeg var 5 år. For meg ble det dermed helt naturlig å lære min datter å svømme om sommeren, da hun var 5 år. Regner også med å bruke sommeren i år, til å lære sønnen min på 5 år å svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg gikk på babysvømming til eldste var 1,5 år.

Han lærte å svømme sommeren da han var 4,5 år.

Hadde nok ikke klart det så tidlig uten oppfølging fra pappan og mamman sin nei.

Kommer til å følge opp yngstemann også. Men vi sluttet på babysvømmingen da han var 1 år. Tiden strakk rett og slett ikke til. :-?

Skolene har lite ressurser desverre. Så jeg ser på det som foreldrenes jobb å veilede barna der vi mener det er viktig: med leksehjelp, sykling, svømming, skigåing, klatring, matlaging etc. :Nikke:

Mayamor ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! En liten digresjon, bare: Er det mor eller far hos dere som tar med datter/sønn i svømmehallen? Hvordan gjør dere det med skifting i garderobe? Tar far med seg lilletulla i herredusjen? Tar mor med seg poden i damegarderoben? Hvor gammel er lilletulla når hun kan gå i damegarderoben alene uten far? Bare en tanke, jeg kan nemlig ikke følge barna mine i svømmehallen, så det må far gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde med meg gutten min i damegarderoben til han var ca 6 år. Da var det påtide og vel så det at han gikk over til herregarderoben alene...:

" Mamma, se på alle puppene da. Her ville "Mayamannen" likt å være"... :flau:

Mayamor - ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Her har svømmehallen vært stengt i over fire år. Det bygges ny, men om kommunen har råd til å drifte den, er uvisst...

Nærmeste svømmehall er en time unna, og det er ikke lett å få gjennomført svømmeturer etter barnehage og skole regelmessig. Er redd denne situasjonen gjelder mange over det ganske land.

Jeg satser foreløpig på å gi ungene trygghet i vannet. Den tryggheten må i alle fall ligge i bunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline
Hei! En liten digresjon, bare: Er det mor eller far hos dere som tar med datter/sønn i svømmehallen? Hvordan gjør dere det med skifting i garderobe? Tar far med seg lilletulla i herredusjen? Tar mor med seg poden i damegarderoben? Hvor gammel er lilletulla når hun kan gå i damegarderoben alene uten far? Bare en tanke, jeg kan nemlig ikke følge barna mine i svømmehallen, så det må far gjøre.

Jeg tok med eldstemann i damegarderoben til han var 5-6 år. Etter det klarte han seg fint selv hvis pappan ikke var med. Siden det er jeg som har hatt med ungene i svømmehallen har det ikke vært noe problem med jentene. Jeg vet om flere fedre som tar med jentene i guttegarderoben. Er ikke noe problem når de er små. Når barna er så store at de klarer å skifte uten hjelp, kan de gå i garderoben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg synes det er foreldrenes ansvar å lære barna å svømme.

Å begynne svømmetrening i 7.klasse er helt søkt. Det er jo da flest ungdommer dropper gym/svømming pga puberteten,.... :klø:

Dessuten....man må vel ha utrolig mange (svømme)lærere tilgjengelig hvis man skal lære en klasse på 20-30stk å svømme samtidig? :klø:

Håper jeg har vett til å ta meg tid til å lære mine barn å svømme når den dagen kommer,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke bare å fylle vann i gamle baseng. Det trengs millioner til opppussing. Komunene har ikke de pemgene.

Eller de prioriterer de til andre ting.

Hadde de pusset opp og brukt millioner på det, så går det utover andre ting. Vi hadde klaget det også.

Hvem skal lære ungene å svømme? jeg vil ikke overlate å tro at de lærer det i skolen alene. Foreldrene har et klart ansvar også.

De må ta med ungene i bad fra de er små.På stranden.

Nå reiser mange til syden, og der kan de også lære.

Vi må slutte å tro at alt ordner seg med skole/komune.

ta ansvar selv og ikke overlat alt til komunen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor forsvant mitt innlegg der jeg skrev "Er det så vanskelig for foreldrene å ta med ungene i svømmehallen 1 eller to ganger i uken?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg syns helt klart det er foreldrene som skal lære barna å svømme. På en annen måte så trenger man likevel svømmeopplæring i skolen. Dette fordi det finnes foreldre som av forskjellige årsaker ikke kan/vil ta dette ansvaret selv.

Når det gjelder barn i svømmehallen, har jeg akkurat snakket med en av vaktene på svømmehallen. Hun sa at når barna går i 1. klasse så bør guttene gå i herregarderoben og jentene i damegarderoben. Dette blant annet fordi det kan være skikkelig flaut å treffe på klassekamerater i garderoben :oops:

Hun sa også at om man er litt engstlig, så kan man snakke med vaktene, og be de ta en titt inn i garderoben å se om det går bra med poden. Og det kan jo være greit første gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jenta mi går i førsteklasse, og hun klarer seg fint i damegarderoben alene. Ingen problem.

Hun går på svømmekurs på ettermiddagen. Der skifter selvfølgelig guttene og jentene hver for seg, uten mammas eller pappas hjelp. Ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tin tin

Dette er foreldrenes ansvar, som alt annet med barna våre.

Men vi er mange foreldre hær i landet, og jeg tror at det går ann å få et bedre tilbud for barna dersom alle vil det samme.

Jeg vil at mine barn skal få tilbud om å lære å svømme jo før jo heller, og jeg er ikke så sikker på at jeg klarer å lære de det selv, Særlig ikke nå som svømmebassenget er lakt ned.

Det er tragisk at vi ikke har råd til å ha svømmebasseng nå, men når Norge var mye fattigere var det svømmetilbud for alle oss.....

Jeg syns det er rart at det ikke er lagd noe større sak av denne debatten enn det faktisk er :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...