Gå til innhold

Jeg er ufør, vi snakker om å gifte oss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er noen fallgruver jeg burde passe på dersom vi gifter oss. 

Jeg er ufør (minstesats), han har en grei inntekt. 

Vi har vært samboere en stund så jeg har allerede mindre utbetalt fra nav enn om jeg hadde vært singel, men er det andre ting jeg må tenke på. Jeg har jo en såpass lav utbetaling at jeg har ikke råd til å miste mer. Hvert år får jeg ca det samme igjen på skatten også (ca 2000 kr). Og en baksmell er ikke noe jeg tør å risikere

Takk på forhånd for svar, tips og råd

Anonymkode: a1991...ef0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt mulig å gifte seg billig. Hva slags bryllup drømmer dere om?

Anonymkode: da5ff...335

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellige satser for gifte og single uføre, gifte får utbetalt litt mindre. Jeg er selv 50% ufør og gifter meg i år. Jeg får så lite utbetalt at jeg tror det er begrenset hvor mye de kan kutte i trygden, men litt mindre vil jeg få. 

Anonymkode: a8b1d...4fe

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt mulig å gifte seg billig. Hva slags bryllup drømmer dere om?

Anonymkode: da5ff...335

Utgiftene til selve bryllupet er ikke noe problem. Var mer rundt dette å leve som gift kontra samboer fungerer rent økonomisk

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellige satser for gifte og single uføre, gifte får utbetalt litt mindre. Jeg er selv 50% ufør og gifter meg i år. Jeg får så lite utbetalt at jeg tror det er begrenset hvor mye de kan kutte i trygden, men litt mindre vil jeg få. 

Anonymkode: a8b1d...4fe

Men er det noe forskjell på samboer og gift? Jeg har allerede redusert uføretrygd fordi jeg er samboer. Fikk vel ca 1500kr mer som singel

AnonymBruker
Skrevet

Må dere oppgi offentlig at dere er gift?

Anonymkode: 1640e...ed2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må dere oppgi offentlig at dere er gift?

Anonymkode: 1640e...ed2

Ja det blir jo registrert. Og vil ikke gamble med min trygd ved å unnlate å oppgi noe heller

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er du alt registrert som samboer hos NAV, så vil det ikke føre til ytterlige kutt i stønaden om du gifter deg :)

Ellers vet jeg ikke helt? Skattemessig står dere som ektepar friere til å føre eiendeler/fradrag på den som gir mest gunstig skattemessig uttelling. 

Anonymkode: 03310...52d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med mannen. Jeg regner med at han er klar over hva han 'går til' (i mangel på en bedre forklaring, er ikke frekt ment!), at han sannsynligvis må betale mer enn deg når det kommer til gjeld og faste utgifter. Snakk om hvordan dere løser ting økonomisk. Hvis det er en vesentlig forskjell i inntekt, løser mange par det ved at de betaler en prosentandel av inntekten til 'felleskassen'.

Anonymkode: 06779...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utgiftene til selve bryllupet er ikke noe problem. Var mer rundt dette å leve som gift kontra samboer fungerer rent økonomisk

Men er det noe forskjell på samboer og gift? Jeg har allerede redusert uføretrygd fordi jeg er samboer. Fikk vel ca 1500kr mer som singel

Godt å vite. Da holder jeg meg singel.

Anonymkode: f937c...c97

• Liker 1
Skrevet

Bor du sammen med ektefelle/samboer er minste uføretrygd 220.893 kroner (2,28 G). Fra nettsiden smartepenger.

Fra nav sin side. 

• Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å vite. Da holder jeg meg singel.

Anonymkode: f937c...c97

Hvorfor det? Som samboer eller gift så sparer du jo en del på andre ting da. Man deler på husleia, så du betaler bare halvparten av den. Dere deler strømutgifter, forsikringer osv osv

Jeg er ufør og kommer bedre ut av det som samboer enn som singel selv om jeg mister rundt en tusenlapp i utbetaling pr mnd

• Liker 2
Skrevet

Gå for bryllup når det er det dere ønsker! ❤️ 

Uføretrygden din er allerede redusert fordi dere er samboere, den vil ikke endre seg noe om dere blir gift. 

Men som ekstefolk blir man lignet sammen, og da står dere friere til å føre på gjeld og lån og formuer, slik at det gir best avkastning samlet. Jeg vet ikke så mye om akkurat dette da i år er mitt første år, men økonomisk skal dere ikke komme ut dårligere enn i dag uansett 😊

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Teyla skrev:

Gå for bryllup når det er det dere ønsker! ❤️ 

Uføretrygden din er allerede redusert fordi dere er samboere, den vil ikke endre seg noe om dere blir gift. 

Men som ekstefolk blir man lignet sammen, og da står dere friere til å føre på gjeld og lån og formuer, slik at det gir best avkastning samlet. Jeg vet ikke så mye om akkurat dette da i år er mitt første år, men økonomisk skal dere ikke komme ut dårligere enn i dag uansett 😊

Endret av Wenda
Skrevet
På 4.4.2019 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er noen fallgruver jeg burde passe på dersom vi gifter oss. 

Jeg er ufør (minstesats), han har en grei inntekt. 

Vi har vært samboere en stund så jeg har allerede mindre utbetalt fra nav enn om jeg hadde vært singel, men er det andre ting jeg må tenke på. Jeg har jo en såpass lav utbetaling at jeg har ikke råd til å miste mer. Hvert år får jeg ca det samme igjen på skatten også (ca 2000 kr). Og en baksmell er ikke noe jeg tør å risikere

Takk på forhånd for svar, tips og råd

Det er ingen økonomiske forskjeller på uføretrygden ved å gå fra samboere til å bli ektefolk. Det trenger du ikke å tenke på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...