Gå til innhold

Teller man med de kaloriene man forbrenner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spurte i en annen tråd, men fikk ikke svar. Så derfor blir mitt kanskje dumme spørsmål til en tråd😇

Om jeg har regnet ut at jeg feks skal ha 1500 kalorier inn i løpet av en dag, og samtidig forbrenner 500 kalorier på trening, skal jeg da spise 500 kalorier ekstra? Eller trekker jeg fra de 500 kaloriene fra inntaket og dermed kun får i meg 1000 kalorier på en dag? 

Jeg trener 4-5 dager i uken. 

Vet ikke om det er relevant, men jeg vil ned i vekt på en sunn måte, og gjerne bygge litt muskler samtidig.

Anonymkode: 3c51b...f3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel litt hva du vil. Jeg spiste flere kalorier de dagene jeg trente. Hjelp veldig på motivasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på om du har kommet fram til 1500 kalorier ved å inkludere eller ekskludere trening. Ikke tull med tall. Du spiser feks ikke "1000 kalorier" fordi du trener.

Vær også klar over at du skal trene temmelig mye, lenge og hardt for å forbrenne 500 kcal (selv om det bare var et eksempel), mens det er veldig lett å spise 500 kalorier ekstra.

I tillegg kommer "følelsen" - følelsen av at du har vært flink, tatt deg ut, følelsen av at du "fortjener en belønning", at det er synd på deg, av at "dette er det nesten ingen kalorier i", eller "jeg tar det igjen i morgen". Trening er derfor en dårlig slankemetode for de fleste.

Kortversjonen: Slanking er vanskelig fordi du må spise mindre, ikke fordi det er matematisk komplisert. Regnestykket er enkelt. Mange gjør det veldig vanskelig for seg selv, ved å lage seg unnskyldninger. Du kan gjøre det lettere for deg selv ved å være ærlig med deg selv.

Anonymkode: 2f066...f26

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er valgfritt. Jeg gjør ikke det da jeg heller vil gå ned litt fortere :)

Anonymkode: 6c0ba...a29

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvordan du kom frem til 1500 kcal, men jeg vil tippe det første alternativet er riktig. For å holde vekta/bygge muskler har du et dagsbehov på 1500 kcal. Det vil si at hvis du ikke trener skal du spise 1500 kcal. Hvis du forbrenner 500 kcal en dag må du spise 2000 kcal så totalen kommer på 1500

Anonymkode: c7b1d...42d

AnonymBruker
Skrevet

Du skal spise mindre kalorier enn du forbrenner. Jeg spiser 1600 daglig for å gå ned i vekt og trener/går tur hver dag. Jeg spiser ikke flere kalorier fordi jeg trener. Da går jeg jo ikke ned.  Skal du ned i vekt, skal du ikke spise de kaloriene du har trent bort.

Anonymkode: 871bb...097

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar😊 Jeg trener ikke for å gå ned i vekt, selvom det ville vært en bonus. Liker veldig godt å trene, så det ville jeg gjort uansett. Og har gjort lenge. Forskjellen nå er at jeg er blitt mye mer bevisst på hva jeg spiser. Kuttet ut snop, kake og annet snacks i ukedagene, og er mye mer måteholden i helgene enn tidligere. Teller ikke kalorier annet enn at jeg pleier å velge alternativet med færrest kcal når jeg handler matvarer. Ser også på fiber og karbohydrater, men ikke satt meg veldig inn i det. Jeg har også kuttet ned på mengde mat, da jeg spiste ganske mye før.

Da jeg regnet ut hva dagsbehovet mitt førte jeg opp at jeg trener. Tenkte ikke på det når jeg stilte spørsmålet🙊 Da er det jo mer logisk at jeg spiser et lite ekstra måltid kanskje. Eller en avokado ekstra osv. de dagene jeg trener. 

Vil ikke spise altfor lite sånn at kroppen går på sparebluss, og at vektnedgangen stagnerer. Eller skal det mye mer til? Har selv en venninne som fikk beskjed om å spise mye mer av en PT. Da løsnet det plutselig, og hun raste ned i vekt. Vil selvfølgelig ikke spise for mye heller om jeg får bedre resultater av å ikke spise de kaloriene jeg forbrenner på trening.

Tilføyer at jeg ikke er slapp og sliten. Har kanskje derimot mer energi nå. Har det heller ikke altfor travelt med å gå ned i vekt, men blir kjempemotivert til å fortsette å ta gode valg når jeg ser på vekten at det lønner seg😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan telle med kaloriene om du ikke skal gå ned i vekt, ja. Jeg ligger på 1600 kalorier om dagen, målet mitt er å gå ned i vekt og jeg spiser ikke over det selv om jeg har trent. Om jeg har trent ganske hardt så tillater jeg meg selv 100-200 kalorier ekstra. Jeg ønsker å gå ned opptil 1 kg i uken, så derfor såpass strengt. Om du bare har som mål å vedlikeholde så kan du spise de kaloriene du har brent. 

Anonymkode: a3dcf...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg ganske forvirret. Du teller ikke kalorier, men du har regnet på hvor mange kalorier du skal spise? Det har liten hensikt å være veldig detaljfokusert når den store oversikten mangler.  Man teller kalorier for å unngå å spise for mye, og for å unngå å spise for lite.

Men sparebluss kan du bare glemme. Vektnedgangen stagnerer når du over tid ikke har kaloriunderskudd. Hvis du spiser så lite at det får deg til å overspise, kan det utligne kaloriunderskuddet ditt. Det er derfor det kan være lurt å telle kalorier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja. Jeg teller ikke, som i at jeg loggfører eller regner på det. Men jeg spiser måltid utifra det jeg vet er sunt. Jeg er litt streng, men avslappet. Har hatt lifesum tidligere, og har fått tips fra "Grete Roede" og andre nettsider. Så vet jo sånn ca hvor mye som finnes i de forskjellige matvarer/måltider.

Spiser jeg noe jeg vet er en del kcal i, så spiser jeg noe annet med få kcal i i et annet måltid. Det at jeg har kuttet ut alt det usunne snackset jeg spiste før handler for meg om at det er mye kalorier i det. Selvom jeg vet at det inneholder mye sukker, karbohydrater og salt også. Men fokuset mitt er nå på kcal. Spiser jeg mye kalorier så vet jeg at det skal MYE til for å få det av igjen.

Og når jeg spiser kylling eller fisk til middag, med masse grønnsaker så vet jeg at det er en sunn og næringsrik middag (så lenge jeg ikke kjører på med smør, olje og masse saus), og det er nok for meg. Spiser jeg feks lasagne eller suppe så dropper jeg brød til. Fordi jeg vet at brødet kanskje til og med dobler kalorimengden det måltidet. 

Men til spørsmålet i hovedinnlegget så var det som nevnt bare et eksempel. Bør jeg spise mer for å "fylle på" de dagene jeg trener, eller bør jeg spise det samme som alltid og tenke at det jeg har forbrent bare er en bonus. Konklusjonen er at det er litt opp til hver enkelt hva de selv ønsker. Noen spiser mer, noen spiser "mindre". Og når jeg spiser 3-4 måltider og får i meg bra med næring, så kan jeg ikke spise for lite til at kroppen min tviholder på fettet. Det er det viktigste for meg. Da fortsetter jeg veien videre på min livstilsendring😊

Takk til dere som har svart meg😀

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen din “tvilholder på fettet” kun hvis du ikke er i kaloriunderskudd. Du velger selv hva og hvor ofte du skal spise. 

Vær obs på at du trenger en del fett for å ta opp vitaminene i feks grønnsaker. Og at et variert kosthold er det beste. Og at salt er livsnødvendig. Og at sukker/karbohydrat ikke er “giftig”. Og at Grete Roede er Norges Slankedronning, ikke en samfunnsstøtte.

Men: Går du ned i vekt, er du opplagt og frisk og trives, så gjør du det riktig, uansett hvor “feil” det kan høres ut for andre. Det høres uansett utmerket ut å være “litt streng, men avslappet” og å bare spise litt mindre til neste måltid når du har spist litt for mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skrev jeg virkelig "tvilholder" :sprettoy:

AnonymBruker
Skrevet

Takk😃 Ja, føler jeg virkelig er inne på noe her. Og ikke minst at dette er noe jeg kan leve med resten av livet. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Om du trenger 1500 kcal for å gå ned i vekt så skal du ikke gå under det per dag. Da tærer du på muskelmassen. 

Så ja. Om du skal ha 1500 kcal for å gå ned i vekt og trener bort 500 kcal så skal du spise de kaloriene inn igjen. Totalen blir da 1500 kcal.

De dagene du ikke trener så spiser du kun de 1500 kcal.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig (for å ikke si umulig) å gå ned i vekt og samtidig bygge muskler. Det er selvmotsigende, som at du vil kjære bil fra vest til øst i Norge med minst mulig bensin på tanken.

Å bygge muskler = gå opp i vekt. Så for å gå opp i muskelmasse må du spise mer kalorier enn du forbrenner over tid (gjerne et halvt år), og så spise mindre igjen, men holde proteinnivået oppe, slik at du mister mest mulig av det fettet du gikk opp og ikke musklene.

Det er ikke ved vektnedgang vanlig å telle med kaloriene du brenner på trening siden det er veldig unøyaktig. Du bør bruke en online-kalkulator som tar aktiviteten din allerede med i beregningen. Om du er på 1500 bør det altså være medberegnet aktivitet, men du bør ikke spise under det. 

Prøv denne kalkulatoren! IIFYM women lar deg spise ganske mye selv om du går ned og fortsatt bevarer muskelmasse. Husk at eeeegentlig er det ikke "ned i vekt", men "ned i fettprosent" som er de fleste sitt mål dersom de er normalvektige. Det er uhyre vanskelig å spise "riktig" antall kalorier uten å regne det ut ordentlig, dessverre.

22886323_10159581190905581_8470580178280891522_n.jpg

Anonymkode: b5ba5...01b

AnonymBruker
Skrevet

Tull og pølsevev at man ikke kan bygge muskler på kaloriunderskudd! Er man utrent fra før er det selvfølgelig veldig mulig å bli sterkere på mindre mat. Jeg økte fra 30 til 45 kg i benkpress på kaloriunderskudd, samt enhåndsroing fra 7 kg til 17 kg. Så det er veldig mulig, og oppnåelig! Jeg spiser mye proteiner som har hjulpet :) 

Det er klart, det blir vanskeligere og vanskeligere å bygge muskler, så etterhvert må man jo ligge i overskudd for å i det hele tatt legge på seg et halv kg muskler.

Anonymkode: 0362d...e68

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og pølsevev at man ikke kan bygge muskler på kaloriunderskudd! Er man utrent fra før er det selvfølgelig veldig mulig å bli sterkere på mindre mat. Jeg økte fra 30 til 45 kg i benkpress på kaloriunderskudd, samt enhåndsroing fra 7 kg til 17 kg.

Styrke og muskelvekst er ikke det samme. Man kan bli sterkere uten å øke muskelmassen.

Anonymkode: ebbab...8c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...