Wilmus Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Jeg har ei jente i 2.klasse som har et konstant rotete rom. Hadde det nå bare vært leker hadde det vært greit, men det er altså søppel, rent tøy, skittentøy, tegnesaker, lekeslim osv i en skjønn forening. Ber jeg henne rydde blir alt stappet i skuffer uten noe som helst system, selv om jeg har prøvd å legge til rette for orden. Jeg er SÅÅÅÅ lei av å gnåle på henne, og det er jo mye lettere å rydde det selv for meg når det skal vaskes, men det er jo veldig umotiverende når det er en svinesti der igjen like etterpå..Og hun blir jo ikke mer ryddig av at jeg rydder..? Hva gjør dere? Hva krever dere av barna deres ang deres rom? Har dere noen lure rutiner/løsninger på lur? Tips tas imot med mange takk!
solmåneogstjerner Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 (endret) Først må man sørge for at de har nok hyller, skuffer og esker. Men det har du vel gjort allerede. Så ville jeg ryddet sammen med henne. Etter det så er det hennes ansvar. Altså det er hennes rom, kanskje du skal bare la henne ha ansvaret? Det er hun som må bo i det. Om hun ikke legger klær til vask så blir de heller ikke vasket. Du trenger nesten ikke å gå inn der en gang. Du bør ihvertfall ikke rydde for henne, isåfall så bør dere gjøre det sammen. Selvsagt kan du ha ryddig rom som grunnlag for lommepenger, men det kommer bare til å bli uenigheter om det er ryddig nok, og om det er greit å bare stappe alt inn i skapet. Jeg har ikke ryddet rommene til de eldste barna etter at de begynte på skolen. Det er deres ansvar. Noen ganger ser det helt jævlig ut, men det får være deres problem. Stort sett har de lært seg å rydde sånn noenlunde. Må legge til: de har ansvar for å støvsuge og vaske selv også. En sjelden gang kan jeg svinge støvsugeren innom, men da dytter jeg bare rotet rundt med støvsugeren. Endret 4. april 2019 av solmåneogstjerner 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 Lar det være. Tok vel en måned før hun forstod det. Hun gikk tom for klær og rommet stinket av gammel oppvask og matrester (spiser kvelds på rommet noen ganger). Da ryddet hun og vi vasket sammen. Anonymkode: 7ae29...a3d 4
Lycka Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 Da mine barn var små satte jeg bilder på skuffer og skap med hvilke ting og klær som skulle ligge hvor. Det hjalp veldig. Ikke at det var strøkent til enhver tid, men de måtte rydde en gang i uka når det skulle vaskes. Etterhvert gikk det automatisk. Det var også helt uaktuelt at rene klær skulle ligge på gulvet. Klær som skulle brukes igjen ble hengt over en stol, rene klær rett i skapet og begge hadde egen skittentøyskurv. Det var en kamp jeg valgte å ta selv om det krevde MYE oppfølging. 4
Ginny Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 Min mor gav meg en frist for å rydde, hvis jeg ikke gjorde det så gjorde hun det, med søppelsekk. Og hun kasta alt hun følte for. Og hun gjennomførte det. Jeg er fremdeles ikke ekstremt ryddig, men holder det hvertfall sånn at man får vasket 😛 7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 Jeg rydder ikke på rommet til ungen min. Min mor gjorde det for meg som barn, og det var det verste hun kunne gjort. Jeg er kjemperotete nå, for fikk det ikke inn tidlig nok at rydding er det jeg som skal. Ungen her i hus rydder selv. Så klart hjelper jeg til littegrann hvis det er fryktelig mye og vanskelig. Jeg har ikke tro på mas. Har tro på at barn til slutt skjønner at det blir ukoselig og ikke vil trives på rommet i all rotet, og så få naturlig lyst til å gjøre noe med det. Anonymkode: 85fa4...419 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 Jeg var ikke flink til å rydde på rommet som barn, fordi jeg aldri hadde lært det. Gå og rydd rommet ditt, sa mamma, og jeg gikk og stappet alt fra gulvet inn i hyller og skap. Du må rydde bordet også, sa mamma, så jeg la tegnesakene i sin skuff (det hadde jeg lært i barnehagen) og alt annet i de andre skuffene. Det var to situasjoner der mamma ryddet sammen med meg. Den ene var om vi fikk besøk og mamma hadde glemt å be meg rydde. Da havnet alt inn i skap og skuffer som om jeg skulle gjort det selv, bare i superfart. Den andre situasjonen var når jeg ikke klarte å lukke skuffene og ting raste ut av skapene. Da tok vi en uke sammen, helst i en ferie, og sorterte og reorganiserte hele rommet. Jeg er derfor veldig flink på å stappe ting inn i skuffer og skap, og på å reorganisere kaos når det er blitt for ille. Og min mor lurte hele tiden på hvorfor jeg ikke klarte å holde rommet ryddig. Heldigvis har jeg lært å rydde som voksen, så nå rydder jeg og gutten min sammen. Hver kveld legger vi ting på plass, og vi vet hvor plassen til alt er. Alle skuffer, hyller og bokser er merket så vi vet hva som skal hvor (hans lapper har bilde i tillegg til tekst). Jeg klandrer ikke min mor veldig for å ikke ha lært meg å rydde, for jeg innser at hun ikke er så flink selv. Forskjellen er bare at hun må ha en medfødt sensor for rot som jeg ikke har arvet, for jeg ser ikke at det er rotete. Anonymkode: 67e97...85c 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #8 Skrevet 4. april 2019 Jeg har også ei jente som går i 2. klasse. Og to eldre unger. Jeg har hatt en regel på at rommet skal ryddes før de legger seg, hver dag fra de var små. Da hjalp jeg dem, men nå rydder 2. klassingen rommet sitt hver kveld uten å få beskjed. Hun kan godt ha det rotete mens hun leker, men liker ikke at det er konstant rotete, så hun rydder automatisk opp etter seg. Anonymkode: d407d...e36 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 10 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Først må man sørge for at de har nok hyller, skuffer og esker. Men det har du vel gjort allerede. Så ville jeg ryddet sammen med henne. Etter det så er det hennes ansvar. Altså det er hennes rom, kanskje du skal bare la henne ha ansvaret? Det er hun som må bo i det. Om hun ikke legger klær til vask så blir de heller ikke vasket. Du trenger nesten ikke å gå inn der en gang. Du bør ihvertfall ikke rydde for henne, isåfall så bør dere gjøre det sammen. Selvsagt kan du ha ryddig rom som grunnlag for lommepenger, men det kommer bare til å bli uenigheter om det er ryddig nok, og om det er greit å bare stappe alt inn i skapet. Jeg har ikke ryddet rommene til de eldste barna etter at de begynte på skolen. Det er deres ansvar. Noen ganger ser det helt jævlig ut, men det får være deres problem. Stort sett har de lært seg å rydde sånn noenlunde. Må legge til: de har ansvar for å støvsuge og vaske selv også. En sjelden gang kan jeg svinge støvsugeren innom, men da dytter jeg bare rotet rundt med støvsugeren. Synes ikke man kan overlate hele ansvaret til en annenklassing som tydeligvis ikke mestrer det. Da må man lære barnet hvordan. Når rotet har blitt så omfattende virker det uoverkommelig og vanskelig å ta fatt på. Da må foreldrene ta initiativet, rydde sammen med barna og lære de å ta en ting av gangen, legge på rett plass og så videre. Det er også foreldrenes ansvar i den alderen at foreldrene gir beskjed når det begynner å bli mye rot, å si fra til barna at det er tid for å rydde før det blir værre. Hvis man lærer barna dette kan de etterhvert ta ansvaret selv. Anonymkode: b8104...840 1
solmåneogstjerner Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke man kan overlate hele ansvaret til en annenklassing som tydeligvis ikke mestrer det. Da må man lære barnet hvordan. Når rotet har blitt så omfattende virker det uoverkommelig og vanskelig å ta fatt på. Da må foreldrene ta initiativet, rydde sammen med barna og lære de å ta en ting av gangen, legge på rett plass og så videre. Det er også foreldrenes ansvar i den alderen at foreldrene gir beskjed når det begynner å bli mye rot, å si fra til barna at det er tid for å rydde før det blir værre. Hvis man lærer barna dette kan de etterhvert ta ansvaret selv. Anonymkode: b8104...840 Men det var vel omtrent det jeg skrev? Rydde sammen først, og så tar hun over ansvaret. De lærer det etterhvert når de ser hvordan det er å ikke ha hushjelp
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 Har ei i 2.klasse her også. Vi har lagd system og alt har sin faste plass. Vi rydder mest sammen, da gir jeg henne konkrete beskjeder som at hun skal ta alle kosebamser/dyr oppi der de skal være, så alle shopkinsting oppi der de skal være, lego oppi boksen sin etc. Jeg gir henne de enkel tingene som er lette å sortere ut. Alt mulig krims krams ved siden av tar jeg. Hun trenger veiledning ellers går det litt i stå merker jeg, og hun blir frustrert, men når vi gjør det sammen så er det mye hyggeligere. Jeg har ikke fått innført noe system om at vi rydder før hun legger seg hver dag etc. En tid hadde jeg rydding av rommet som endel av ukepengene. Men jeg er selv en person som ikke får helt til å følge opp rutiner (kommer dog fra en meget runtinekjær familie) så merker at det er vanskelig for meg å følge opp sånne rutiner. Her blir det litt skippertakmetoden dessverre. Anonymkode: c0f2e...f30 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #12 Skrevet 4. april 2019 14 timer siden, Wilmus skrev: Jeg har ei jente i 2.klasse som har et konstant rotete rom. Hadde det nå bare vært leker hadde det vært greit, men det er altså søppel, rent tøy, skittentøy, tegnesaker, lekeslim osv i en skjønn forening. Ber jeg henne rydde blir alt stappet i skuffer uten noe som helst system, selv om jeg har prøvd å legge til rette for orden. Jeg er SÅÅÅÅ lei av å gnåle på henne, og det er jo mye lettere å rydde det selv for meg når det skal vaskes, men det er jo veldig umotiverende når det er en svinesti der igjen like etterpå..Og hun blir jo ikke mer ryddig av at jeg rydder..? Hva gjør dere? Hva krever dere av barna deres ang deres rom? Har dere noen lure rutiner/løsninger på lur? Tips tas imot med mange takk! Vi lærte ungene fra de var ganske små at de måtte rydde bort alle leker før de la seg, det var regelen og den fulgte de. Når de var med venner eller hadde venner her hjemme så måtte det ryddes før de gikk hjem eller før vennene gikk hjem. Der hadde vi felles regler sammen med andre voksne. Ungene lærte fort at det var greit å rydde så slapp de maset. Rydde bort leker, legge skittentøy i kurven , rydde vekk etter seg når de hadde spist etc. Samme med at de hjalp med å dekke på og ta vekk når vi skulle spise. I dag er de tenåringer og de har aldri rotetet rom med oppvask eller skittentøy slengende, de legger ting på plass, holder det ryddig på rom, bad og felles områder i huset. Anonymkode: e4ed0...de3 1
Hactar Skrevet 5. april 2019 #13 Skrevet 5. april 2019 Jeg rydder aldri rommet for seksåringen, men jeg er med og rydder om det har blitt helt uoverkommelig. Det skal ikke så mye til før han mister helt oversikten og ikke vet hvor han skal begynne, så her veileder vi fortsatt. Vi prøver også å begrense antall ting, særlig av forskjellig sort. Ting som ikke lekes med for tida, legges på loftet en stund, og så bytter vi når noe annet frister. Setter han seg helt på bakbeina, er jeg ikke mer pedagog enn at jeg sier at småting som ligger på gulvet, ender i støvsugeren, og om han ikke orker være med å rydde, har han for mange ting fremme. Dette vet han nå, så nå slipper vi å diskutere så veldig med ham. Da er det mer energi til å hjelpe ham å få oversikten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå