Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 eksamener i juni vg2 helseservice. Jeg har ikke karakter i fagene fra før, så skal ta privatist eksamen for å få karakter i kommunikasjon og yrke fagene. 

Så jeg lurer på en ting, alle hjelpemidler er lov, utenatt Internett. Hva er vitsen med å lese på forhånd da? Du har jo bok med deg. 

Anonymkode: e0ceb...d9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til tross for hjelpemidler så bør du lese uansett, orientere deg i faget, finne ut hva som er viktig å kunne, markere viktige ting i boka, skrive notater. Du trenger nok ikke pugge kjempehardt nei, men du bør få deg en oversikt. Å tro at du kan komme relativt uforberedt på eksamen fordi du kan ha med hjelpemidler, blir fort en felle.

Har hatt to eksamener hvor jeg kunne bruke pensumboka (men dette var tunge mattefag på universitetet). Jeg ville aldri bestått hvis jeg ikke hadde lest og pugget masse på forhånd! Ville fått lite til ingen hjelp fra boka hvis jeg nesten ikke hadde lest og lagd meg en oversikt. Jeg brukte sånne post it-stickers som 'stakk ut' fra sidene, så jeg lett kunne finne frem viktige sider. Jeg bestod ikke med glans heller. Måtte bla mye frem og tilbake i boka, og det ville vært superstressende hvis jeg ikke visste hvilke kapitler jeg skulle bla i. Flere rundt meg på eksamen bladde også i hytt og pine. 

Anonymkode: 1fa04...9d6

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til tross for hjelpemidler så bør du lese uansett, orientere deg i faget, finne ut hva som er viktig å kunne, markere viktige ting i boka, skrive notater. Du trenger nok ikke pugge kjempehardt nei, men du bør få deg en oversikt. Å tro at du kan komme relativt uforberedt på eksamen fordi du kan ha med hjelpemidler, blir fort en felle.

Har hatt to eksamener hvor jeg kunne bruke pensumboka (men dette var tunge mattefag på universitetet). Jeg ville aldri bestått hvis jeg ikke hadde lest og pugget masse på forhånd! Ville fått lite til ingen hjelp fra boka hvis jeg nesten ikke hadde lest og lagd meg en oversikt. Jeg brukte sånne post it-stickers som 'stakk ut' fra sidene, så jeg lett kunne finne frem viktige sider. Jeg bestod ikke med glans heller. Måtte bla mye frem og tilbake i boka, og det ville vært superstressende hvis jeg ikke visste hvilke kapitler jeg skulle bla i. Flere rundt meg på eksamen bladde også i hytt og pine. 

Anonymkode: 1fa04...9d6

Tusen takk for svar! Tenker å lese over alle kapitlene og vite hva det handle om osv. Men heldigvis er det fag som ikke er så tunge 

Anonymkode: e0ceb...d9c

Skrevet

Du har ikke tid til å lese gjennom hele læreboken på eksamensdagen, selv om du har den tilgjengelig. Forbered deg godt. Hvis du kjenner boken godt, vet du hvor du skal lete etter informasjon. 😁

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å forberede deg godt selv om det er tillatt med hjelpemidler. Jeg tar disse fagene selv via nettskole og det er absolutt ikke bare å lese. Du skal kunne vise tydelig at du evner å reflektere og komme med egne eksempler og begrunne hvert eneste argument med fakta. Du har bare 4 timer på deg, så om du skal sitte å lete deg frem i boka så får du det travelt. 

Anonymkode: e29cd...a59

AnonymBruker
Skrevet

Det er også forventet at man må finne ut av en del problemstillinger på egenhånd, og finne fram til kilder osv, da veldig mye av det du kan få på eksamen ikke nødvendigvis står i læreboka. 

Anonymkode: e29cd...a59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...