Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål til alle lærere. Hadde dere tatt i bruk anagram med noen ord i et tema? Jeg skal lage et undervisningsopplegg for mellomtrinnet i en KRLE-økt. Tema er høytider i buddhismen, tenkte å ha med noen av ordene som er sentrale innen buddhismen som et anagram(et ord der bokstavene er stokket om) slik at elevene kan gruble litt over hva ordet egentlig. Jeg er student på praksis, og er stort sett rom for ideer. 

Noen som er lærere her og kan komme med innspill og forslag til hvordan en kan legge opp en økt om buddhismen? Tema er som nevnt høytider og hverdager,  vil gjøre timen spennene og morsom. 

Anonymkode: 98843...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

TS her tror vi glemmer anagram for nå. Kanskje jeg kan bruke det når det er elever jeg kjenner godt. 

Da tenker jeg på en annen oppgave i klassen til neste krle-time. Jeg har tenkt å vise 3/4 bilder ved hverandre og spørre elevene hva som skal ut. Så kan diskutere sammen(2 og 2 eller 3 og 3) og så kan vi ta det plenum med begrunnelser. Temaet er buddhisme og hittil har vi hatt om Buddhas lære og hans liv og død, ulike buddhastatuer, niravana og veien mot nirvana(den åttedelte veien) og høytider innen buddhismen, så bildene ønsker jeg er innenfor den rammen og ikke helt noe de ikke har hatt om enda. Har dere forslag til bilder og slikt? Symboler tenker jeg å ta med fordi vi har sagt litt om det også.

Endret av vivita
Skrevet (endret)

bilder av Dalai Lama? Kanskje du får sneket inn noen sitater til ettertanke :) 

Endret av Emblja
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror anagrammer vil bidra mer til å forvirre enn å lære.

Da er det bedre med bilder og «hva skal ut-oppgaver» som vivita beskriver. Begrepspar kan også være en oppgave. Da kan du sette opp to kolonner med ord, og elevene må finne ut hvilke ord som hører sammen. For eksempel kan den ene kolonnen inneholde navnet på ulike høytider og den andre kolonnen inneholder et kjennetegn som er unikt for hver enkelt høytid. Dette kan passe som diskusjonsoppgave for 2 og 2 eller små grupper. De kan bruke lærebøker eller nett og slå opp for å finne ut hva ordene betyr når de skal løse oppgaven, og dere kan snakke om den i plenum. 

Anonymkode: 29098...570

AnonymBruker
Skrevet

Ha ha, jeg forsto ikke før nå at du var TS, @vivita!  

Anonymkode: 29098...570

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med om elevene skriver en stil der de forteller om at de liksom var på besøk hos en buddhistisk familie og fikk være med under høytidsfeiring hos dem? Så må de beskrive mat, pynt, klesdrakt, sang osv. 

Anonymkode: c652d...d0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et anagram om buddhisme kan fort bli vanskelig og du risikerer at elevene blir sittende å gjette vilt fremfor å bruke forkunnskapene sine. Ordet må være kjent for elevene fra før av for at det skal være vits for de å gjette. Hvis man gir et hint eller et bilde kan det jo bli lettere. 

Flervalgsoppgaver (hvem skal ut, sett strek mellom riktig ord og forklaring/bilde) er bedre egnet, for da har elever som ikke kan alle ordene mulighet til å diskutere og bidra gjennom å utelukke. 

Har du tilgang til lærerveiledningen til læreverket dere bruker? Der bruker det å ligge ekstraoppgaver og kopioriginaler som kan brukes for å sprite opp undervisningen. 

Anonymkode: 7a39c...760

Skrevet

Haha ja, det er jeg som er trådstarter 😄 Jeg glemmer anagram for nå. Men jeg tror det er nå bestemt at det blir hvem skal ut-oppgave. Med læringspartner så skal de diskutere og begrunne hvorfor bildet skal ut. Men greia er at jeg er tom for bilder, første gang jeg gjør dette. Skal starte planleggingen i morgen og skal sette i gang letingen av bilder da. Hadde satt pris på om dere også har noen forslag til bilder som jeg kan bruke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...