Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av mine tidligere naboer i nabolaget jeg bodde som liten døde brått tidligere denne uken. Personlig har jeg ikke sett henne på flere, flere år. Hun var venninnen til storesøsteren min da jeg var liten, men de har ikke vært så mye med hverandre på lang tid. Jeg hadde litt å gjøre med småsøskene hennes (siden vi var i samme alder), men ikke noe mer enn hva man automatisk blir når man bor i en liten bygd. Begravelsen er neste uke. Min søster og mor skal i denne begravelsen, og begge to mener jeg også bør gå. Jeg synes jo at det er trist å høre at hun er død, men samtidig så er det ikke slik at hun var min venninne. Hun var noen år eldre enn meg, og de få årene virker så mye i barndommen. 

Det er jo en liten bygd, så jeg var i bursdager hjemme hos henne (for noen av søsknene hennes), og vi gikk jo på skole sammen i flere år (men disse årene husker jeg lite av siden jeg var så ung). Jeg synes det er vanskelig å "bestemme" meg for om jeg bør gå, eller ikke gå. Jeg føler ikke personlig en trang for å gå i begravelsen, men samtidig så vet jeg at jeg er litt dårlig på den grensen for når man "bør" gå i en begravelse for å vise respekt for den avdøde og for å støtte familien. 

Begravelsen er jo selvsagt på en hverdag, og jeg vil i praksis måtte ta fri en hel arbeidsdag siden det er et godt stykke unna... Hva gjør jeg?

Anonymkode: 6e998...4cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok ikke gått. Jeg tar ikke en hel dag fri og reiser langt for en begravelse til en person som ikke har vært noe særlig i livet mitt og som jeg ikke har tilknytning til. Unntaket må være om en venninne har behov for støtte i morens begravelse feks. 

Anonymkode: 8198c...177

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke tatt fri en hel arbeidsdag for en begravelse hvor den avdøde er en så fjern bekjent. 

Hadde begravelsen vært i nærområdet og jeg kunne tatt fri noen få timer, hadde saken stilt seg litt annerledes. 

Skrevet

Enig med de over.

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde ikke gått, i det tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gått siden du ta deg fri en hel arbeidsdag og reise langt. Hvis begravelsen hadde vært i nærområdet hadde det vært noe annet

Anonymkode: 5cc10...1a4

• Liker 1
Skrevet

Hvis storesøsteren din skal gå (eller foreldrene dine), og hun gjerne vil ha deg med, kan du gå. Hvis ikke, trenger du ikke.

Skrevet

Du får ikke permisjon med lønn for å delta i begravelse når den som er død ikke er en nær slektning, som om du må ta feriedag/avspaserer en hel dag for dette, så tror jeg at jeg hadde droppet dette. Ut fra det du skriver hadde du ikke et nært forhold til henne.

Men tenk gjennom følgende tanke: Ville hun ha gått i din begravelse? Og vil du angre om du ikke går i hennes. Er svaret nei på et av disse spørsmålene, så har du svaret på hva du skal gjøre.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde gått i denne begravelsen. Om du vil, kan du få sendt en krans de kan legge på kisten og graven, men å møte opp for en så fjern bekjent er ikke nødvendig, mener jeg. Jeg hadde ikke ofret en hel feriedag eller fridag uten lønn på dette.

Din familie er jo godt representert ved graven i form av din mor og søster uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...