Gå til innhold

Hvordan håndtere en rasist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I jobbsammenheng?

Jeg har jobbet  her i noen måneder. Jobber med å levere mat på dørene til folk.ikke ferdiglaga. Uten å avsløre mer..

Hver av oss har en rute vi følger, enten en eller flere kommuner. Han som har denne kommunen og da denne kunden som bestiller fast, han har sluttet. Nå har jeg den. Han er norsk, jeg ikke. Når vi leverer så får vi rating/kundeomtale. Jeg har fått maks positiv på alle. Men kun denne kunden klarer jeg ikke å blidgjøre. Hun hater meg ved første blikk. Det er flere som gjør det, som hater å se meg, som bestiller fast,som jeg har klart å "vinne",omtale eller ei.dette virker ikke på henne. hun kjefter og grynter og må absolutt gi meg mest negative omtale/ rating. Hver gang. Dette går utover meg og sjefen er ikke blid. Man kan ha 50 positive ratings, mens en på bånn avgjør hele saken. Også når hun stadig ringer og klager på meg.. har snakket med sjefen og han mener det er min jobb å håndtere slike kunder, og han vil ikke høre flere klager. Og nei, ingen andre kan steppe inn.jeg må finne en måte å blidgjøre henne på, å ikke hate meg.

Hva er det som får dere til å hate utlendinger? Og hva har vedkommenede som har klart å forandre meningen din, gjort for å få til det? Er det ikke bedre at jeg sliter og jobber og betaler skatt, enn on du klager på meg slik at jeg mister jobben og går på nav?

Anonymkode: 65623...0f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går vel på det at de ikke ønsker utlendinger i landet sitt.

Anonymkode: 77ab5...a17

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Såpass har jeg skjønt..

Men det er flere jeg har møtt på som etterhvert har endret mening om meg/ sluttet å hate meg 😀 men det er kun henne det ikke virker på. Hva kan jeg gjøre for at hun ikke hater meg?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Såpass har jeg skjønt..

Men det er flere jeg har møtt på som etterhvert har endret mening om meg/ sluttet å hate meg 😀 men det er kun henne det ikke virker på. Hva kan jeg gjøre for at hun ikke hater meg?

Det er ikke sikkert at du kan gjøre noe med det, men smil, vær høflig og gjør det du skal. Kom gjerne med en ærlig ment, men kort og hyggelig kommentar og ha som mål at enhver kunde du møter, skal få en bittelitt bedre dag etter å ha møtt deg.

Dersom ikke det er nok å gjøre en normalt god jobb og å oppføre seg som folk og servere et smil, så er det dessverre lite du kan gjøre og iblant må man bare finne seg i det, uten at det betyr at man skal slutte med å gi god service. 

Da jeg jobbet i servicebransjen, hadde jeg som mål at sure kunder, skulle være mindre sure, når de forlot lokalene, dvs jeg har en halvsadistisk trang til å lure grinebitere til å bli litt blidere, med å behandle dem bra, ikke la meg affisere av dårlig humør, si noe hyggelig og gi god service.  Av en eller annen grunn, endte jeg med å like dem, etterhvert som de ble blidere og blidere.

Noen folk er egentlig sinte og sure på livet sitt og ikke på deg personlig,selv om det går ut over deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såpass har jeg skjønt..

Alle må ikke like alle. Sånn er det for oss nordmenn også, alle liker ikke meg, og jeg liker ikke alle. Du må nok bare akseptere at denne personen ikke liker deg. Hvis du prøver for hardt så kan det virke mot sin hensikt og dere kan miste en kunde. 

Anonymkode: 6305e...6b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såpass har jeg skjønt..

Men da har du jo skjønt det? Noen vil ikke ha utlendinger i landet sitt for enhver pris. De har sterke meninger om dette og en får de ikke til å forandre mening uansett.

• Liker 2
Skrevet

Men er det rasisme? Eller er hun bare sur og bitter uansett hvem som leverer? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.ikke til nordmenn

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke si til sjefen at du mener hun er sur grunnet rasisme? Det er ikke så lett for deg å gjøre dette på noen bedre måte. Det er uansett hennes problem at hun er rasist, du kan ikke få endret på det i løpet av noen få sekunder under en matleveransene..? Syntes du bør ta dette med sjefen din. 

Anonymkode: a1be1...db6

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått maks positiv på alle

Merkelig at ikke sjefen din ikke klarer å se at 99% full score fra samtlige andre kunder vs 1 kunde med full negativ ikke burde si det meste om kunden og ikke deg. 

Har du gjort han klar på dette poenget om det er slik du sier? at bare hun gir deg full negativ hver gang? 

Hva er det hun kritiserer konkret? Kan du utbedre det?

AnonymBruker
Skrevet

De som jeg leverer til, de fleste gidder ikke å skrive omtale engang, og det er ok. Noen skriver etter noen leveringer, kanskje 1g og ferdig. Men hun tar seg bryet om å skrive omtale hver gang. Noen ggr gidder hun å ringe og klage og. Sjefen og selskapet hans tar imot oppdrag fra xxxx om å levere produktet dems. Klagen er direkte rettet til xxxx. Deretter får sjefen min høre dette fra xxxx,som en klage.

Hun klager på alt. Og selvsagt er det løgn. Da jeg ikke har en eneste negativ omtale, jeg yter 100% service. 

Målet er ikke å få henne til å like meg,  men å slutte å hate meg, se meg som en trussel mot samumfunnet eller hva det er..For når hin driver med dette, går det utover jobben min.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har du jo skjønt det? Noen vil ikke ha utlendinger i landet sitt for enhver pris. De har sterke meninger om dette og en får de ikke til å forandre mening uansett.

Ikke vær et asshole. Ja, man trenger ikke like alle og enhver, men folkeskikk kan man ha. Hvis man har lært det da. 

Anonymkode: 15120...e7c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som jeg leverer til, de fleste gidder ikke å skrive omtale engang, og det er ok. Noen skriver etter noen leveringer, kanskje 1g og ferdig. Men hun tar seg bryet om å skrive omtale hver gang. Noen ggr gidder hun å ringe og klage og. Sjefen og selskapet hans tar imot oppdrag fra xxxx om å levere produktet dems. Klagen er direkte rettet til xxxx. Deretter får sjefen min høre dette fra xxxx,som en klage.

Hun klager på alt. Og selvsagt er det løgn. Da jeg ikke har en eneste negativ omtale, jeg yter 100% service. 

Målet er ikke å få henne til å like meg,  men å slutte å hate meg, se meg som en trussel mot samumfunnet eller hva det er..For når hin driver med dette, går det utover jobben min.

Stå på. Du gjør en god jobb. Ikke la rasisten ødelegge for deg. Fortsett å gi god service og gi så bra service og alltid smil spesielt til hun. Gjør det en hel måned og plutselig kan du stoppe med «her, vær så god og takk skal du ha» gi henne et kaldt blikk og se hun dypt i øynene. Skal love deg at hun aldri kødder med deg igjen.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Om hun hater deg eller ikke burde være irrelevant. Dette virker meget enkelt for meg om det er slik at du kun får negative omtaler fra henne. Dette må jo være fokuset ditt for sjefen. Det er jo enkelt å konkludere med at kunden faktisk er problemet i dette tilfellet og at du gjør en like god jobb uansett hvilken kunde du møter. 

Skrevet

Jeg hadde sagt "Vet du hva, jeg har faktisk aldri gjort deg noe galt, du burde ikke dra alle mennesker under en kam, jeg er faktisk et bra menneske, uansett hvordan jeg ser ut og hva du måtte tenke om meg"

Si det, hun klager uansett, så da kan du likevel si noe om saken. 

Gjest tenkerFORmye
Skrevet

Synes det er så ufattelig trist med de menneskene som dømmer etter utseendet og ikke på personen. Om det er rasisme, er det dessverre lite du kan gjøre. De holder fast på sitt innsnevrede synspunkt og klarer ikke å se noe annet. De mangler rett og slett empati og lever i sin egen lille boble der alt er svart/hvitt.

Fortsett å være høflig, smile og gjøre jobben så godt du kan. Er litt verre med sjefen din, om han ikke er mottagelig for flere samtaler om dette. For jeg ville virkelig prøvd å forklare alt dette til sjefen, om jeg var deg

Lykke til og håper det ordner seg ❤️

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær et asshole. Ja, man trenger ikke like alle og enhver, men folkeskikk kan man ha. Hvis man har lært det da. 

Asshole for at jeg prøver å forklare?. Ja, ok, butthurt.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du får gjort noe med henne, men JEG ville faktisk tatt opp lydopptak av alle leveringene hos henne, der du er hyggelig og høflig imot henne, så har du noe å vise sjefen når hun klager.

Når HAN innser at det ikke er DU som er problemet, skjønner han kanskje at han må ta tak i problemet. Feks at han drar hjem til kjerringen og tar en prat med henne og spør hvorfor hun gir dårlig omtale, hva mer hun forventer. Rett og slett konfrontere henne med at de tingene hun sier er galt, ikke stemmer. 

Videre kan han velge å si opp kunden hvis hun fortsetter slik. For hvis hun er så misfornøyd, hvorfor fortsetter hun å bestille mat derfra?

Anonymkode: e5a21...753

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener vi må akseptere at de eldre er eldre. Har selv tatovering, noe jeg får en tale om flere ganger for dag, og det må jeg akseptere. De eldre er ikke vandt til annen hundfarge, legning, påkledning, sminke, og styling, tatovering, hijab, mørk hud osv. Jeg tenker at dette må vi i helsevesenet håndtere. Det er en naturlig utfasing, men vi skal ALDRI drive omvending av de som er sårbare fra før.De som trenger oss har allerede en svakhet. Noen kompenserer, andre prøver osv. Når du leverer middag regner jeg med du er tilknyttet hjemmetjenesten. Jeg forstår så inderlig godt hva du mener, men jeg mener det ikke tjener noen å ta kampen. 

Anonymkode: 14985...5e0

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener vi må akseptere at de eldre er eldre. Har selv tatovering, noe jeg får en tale om flere ganger for dag, og det må jeg akseptere. De eldre er ikke vandt til annen hundfarge, legning, påkledning, sminke, og styling, tatovering, hijab, mørk hud osv. Jeg tenker at dette må vi i helsevesenet håndtere. Det er en naturlig utfasing, men vi skal ALDRI drive omvending av de som er sårbare fra før.De som trenger oss har allerede en svakhet. Noen kompenserer, andre prøver osv. Når du leverer middag regner jeg med du er tilknyttet hjemmetjenesten. Jeg forstår så inderlig godt hva du mener, men jeg mener det ikke tjener noen å ta kampen. 

Må legge til. DU får kjeft fordi du er innflytter. JEG får kjeft pga tatovering. Mange finner noe galt med oss alle. Har til og med opplevd at en kollega har blitt klaget inn fordi hun hadde for god kontroll. Dette handler ikke om innvandring. Det handler om at utviklingen, endringene og bytte av personale går så fort. Det er lettere å peke på at du har hijab enn at jeg er fra Florø feks. For ca 1. år siden ble jeg stilt til veggs av ei dame med østladsdialekt. Ei dame som har bodd her i området i mellom 20 og 40 år. Hun nektet å godta dialekten min. Sa jeg var udugelig som sykepleier. Jeg slo over til østnorsk, og hun sa jeg var falsk...Noen vil faktisk lete etter feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...