AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Noen som kan anbefale hvilke grønnsaker/bær/frukt jeg kan plante i potter på terassen? Har ikke tilgang til hage...Må være lettvint og ikke ta for stor plass. Anonymkode: 714f6...d3b
Leo Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Det absolutt enkleste er salat og urter. Førstnevnte tåler ikke at det blir for varmt, så fjoråret var et særdeles dårlig salatår her på østlandet, men det pleier ikke å være slik. Reddik og jordbær er også høyst overkommelig. Det viktigste er at du har store nok potter og at vekstene ikke tørker ut. Og altså at det ikke blir for varmt. Noe som kan være et problem enkelte steder hvor solen står på hele dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 Du kan plante det meste, bare pass på å ha dype krukker. Avlingene vil jo ikke blir store, men det er gøy Ifjor hadde vi gulerøtter, i en helt vanlig, litt stor krukke. Gikk helt fint Vi sådde ganske tett, og så tynna vi ut ved å trekke opp bare en spire om dagen. Det var kjempegøy for barna. Hver sin tur. En sånn frøblanding med ulike farger. Det finnes også frø for grønnsaker som er mer beregna å ha i krukker. Sjekk ut høyde/dypde på frøposene. Det finnes f.eks gulerøtter som blir så mer som små kuler, og kan tom. dyrkes i grunne balkongkasser. Ellers pleier jeg å ha plukksalat og ruccola, for luksusen med å ta inn rett til brødskiva. En hengepotte med jordbær, mest for kosen. I år har vi tenkt å ha en krukke med potet. Anonymkode: ec1f6...d69 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 Jeg synes busktomatplante er kjempegreit, men du er nok seint ute nå. Ellers er jordbær ganske enkelt og urter selvsagt. Anonymkode: 1a60a...ffb 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 Persille kan du bredså i en stor potte; da har du det gjennom sommersesongen, og kan fryse det overflødige når vinteren kommer. Frøene spirer sent, typisk tre uker. Anonymkode: 50cf4...5d5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #6 Skrevet 3. april 2019 Jordbær vil ikke ha dype potter/plantekasser, så de kan du prøve. Vi får alltid endel jordbær på de få plantene vi har på verandaen, og de smaker himmelsk. Anonymkode: 3fa96...4fd
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #7 Skrevet 3. april 2019 Tomater, du kan kjøpe planter. Anonymkode: 8535c...02f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tomater, du kan kjøpe planter. Anonymkode: 8535c...02f Trenger ikke en gang å kjøpe planter. Legg en tomatskive i jord og vips man får mange tomatplanter. Anonymkode: d2fe5...22d
Grønt blad Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 Anbefaler busktomat i krukke. Da slipper man også i knipe sideskudd og den må ikke bindes opp, og du får massevis av deilige, søte tomater! Husk å vanne. Hagesentrene selger busktomatplanter etter hvert. Krydderurter som timian, oregano, rosmarin, basilikum ++ er også fine. De gir mye krydder, og er enkle å holde liv i. Anbefaler store krukker med mye jord slik at plantene ikke må vannes flere ganger om dagen.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 Jordbær, salat, kanariblomkarse kan spises i salat. Anonymkode: 55ec6...ecf
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #12 Skrevet 5. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke en gang å kjøpe planter. Legg en tomatskive i jord og vips man får mange tomatplanter. Anonymkode: d2fe5...22d Ja, men det begynner å bli litt seint å så tomater nå, - de bør såes i begynnelsen av mars. Anonymkode: 2f9ba...b6f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #13 Skrevet 5. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det begynner å bli litt seint å så tomater nå, - de bør såes i begynnelsen av mars. Anonymkode: 2f9ba...b6f Jeg sådde cherrytomater i april i fjor og hadde modne tomater hele sommeren og høsten. Ikke noe problem Anonymkode: d2fe5...22d
Rumle Skrevet 5. april 2019 #14 Skrevet 5. april 2019 (endret) Det viktigste er hvilke forhold du har, jeg har morgen og litt dagsol på min terrasse og der er det skikkelig vanskelig å få til modne tomater feks før frosten kommer, har du derimot en god solkrok, helst mot sør, og gjerne med litt tak over, så ligger du meget bedre an De fleste hagesentre selger små grønnsaksplanter nå fremover, så du trenger ikke bry deg med å så selv. Det som trives best hos meg, med mine forhold, er rips og markjordbær, persille og til dels andre krydder, salater, grønnkål og mangold (bladbete), de stortrives og gir avling helt til jul her (Bergen). Agurkurt stortrives her også og de er veldig søte, både til salater, i drinker og i buketter Endret 5. april 2019 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #15 Skrevet 5. april 2019 Anbefaler urter eller løk. Urter fordi dem er forholdsvis dyre å kjøpe på butikk og du kan få dem helt ferske og bare bruke det du trenger. Løk fordi dem krever lite, enkle å dyrke og du kan ta dem opp og lagre dem over vinteren og bruke når du trenger. Anonymkode: db07f...e4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå