AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Del Skrevet 3. april 2019 Er 26 år og er for tiden ute etter fast jobb innenfor skolesektoren. Har master i spesped, bachelor i ped. Ble idag oppringt fra et sted jeg har søkt på og fikk beskjed om at jeg er overkvalifisert siden jeg har masterutdanning, men de ville likevel ha meg inn. Startlønnen jeg ble tilbudt var på 375.000 kr. I mine øyne var ikke dette aktuelt ettersom jeg sitter med en masterutdanning og vet at jeg kan tjene en god del mer i året enn dette. Så jeg lurer på: hva bør startlønnen ligge på (minst) for en med mastergrad? Er redd for å bli «lurt» da jeg er relativt ung og ikke har så greie på dette rundt lønn og rettigheter. Anonymkode: efab4...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #2 Del Skrevet 3. april 2019 I og med at du har masterutdannelse (innen et spesialfelt) mener jeg det er på sin plass å bli tilbudt mellom 400-450 000. Husk at du må forhandle lønn, og si at du ønsker en lønn som representerer den utdanningen du har hatt. Du kan ikke bli lønnet som en med bachelor, da ville jeg søkt en annen jobb der det kreves master 🙏🏻❤️ Anonymkode: f3328...bb8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #3 Del Skrevet 3. april 2019 Hvertfall 400K, for en jobb som forutsetter master. Anonymkode: ac089...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #4 Del Skrevet 3. april 2019 Du har ingen "rettigheter" fordi du har master. Har en uten utdannelse mer erfaring enn deg, så får den personen høyere lønn enn deg. For å finne riktig lønnsnivå så må du se på gjennomsnittet for den type stilling, og se an om du har erfaring eller ikke. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnskalkulator/ Anonymkode: bca48...804 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Del Skrevet 3. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ingen "rettigheter" fordi du har master. Har en uten utdannelse mer erfaring enn deg, så får den personen høyere lønn enn deg. For å finne riktig lønnsnivå så må du se på gjennomsnittet for den type stilling, og se an om du har erfaring eller ikke. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnskalkulator/ Anonymkode: bca48...804 En person uten utdannelse får høyere lønn enn en med mastergrad? Jeg vet at ansiennitet har mye å si, men det var da en veldig bastant påstand... Anonymkode: efab4...61f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #6 Del Skrevet 3. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ingen "rettigheter" fordi du har master. Har en uten utdannelse mer erfaring enn deg, så får den personen høyere lønn enn deg. For å finne riktig lønnsnivå så må du se på gjennomsnittet for den type stilling, og se an om du har erfaring eller ikke. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnskalkulator/ Anonymkode: bca48...804 Bullshit. Jeg har mye lavere ansiennitet en noen av mine kolleger, men fordi jeg har en utdannelse kvalifiserte jeg til å havne på et høyere lønnstrinn en dem. TS: det er nok ikke alle plasser du får uttelling for masteren din. Kreves det kun en bachelor for stillingen kan man som regel ikke kreve lønn i forhold at man har en master. Du kan alltids forhandle! Men et sted mellom 400 000 og 550 000 burde du kunne forvente deg. Anonymkode: be04c...46c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missy_miss Skrevet 3. april 2019 #7 Del Skrevet 3. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En person uten utdannelse får høyere lønn enn en med mastergrad? Jeg vet at ansiennitet har mye å si, men det var da en veldig bastant påstand... Anonymkode: efab4...61f Jeg har 100´ mer i året enn en kollega med master. Og jeg jobber ikke i en privat bedrift.;) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #8 Del Skrevet 3. april 2019 Kan jeg få lov til å spørre hvilken stilling dette er innenfor skolesektoren? Jeg holder på med en bachelor i pedagogikk, og er ferdig neste vår. Trodde jeg måtte ha master for å i det hele tatt være kvalifisert til en jobb i skolesektoren. Hvis dette ikke er tilfelle, er det jo flott. Anonymkode: 3e4f3...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 3. april 2019 #9 Del Skrevet 3. april 2019 Ingen arbeidsgiver er interessert i å betale mer enn hva man behøver. Så også med kompetanse og utdanning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #10 Del Skrevet 4. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Bullshit. Jeg har mye lavere ansiennitet en noen av mine kolleger, men fordi jeg har en utdannelse kvalifiserte jeg til å havne på et høyere lønnstrinn en dem. TS: det er nok ikke alle plasser du får uttelling for masteren din. Kreves det kun en bachelor for stillingen kan man som regel ikke kreve lønn i forhold at man har en master. Du kan alltids forhandle! Men et sted mellom 400 000 og 550 000 burde du kunne forvente deg. Anonymkode: be04c...46c Da er du heldig, det er ikke alle arbeidsplasser som belønner master vs bachelor. Hos oss får alle saksbehandlere samme lønn når de starter, og lønnen øker når det er tariffoppgjør. Anonymkode: bca48...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #11 Del Skrevet 4. april 2019 19 timer siden, missy_miss skrev: Jeg har 100´ mer i året enn en kollega med master. Og jeg jobber ikke i en privat bedrift.;) Jobber du i skolevesenet, slik ts har tenkt å gjøre? Jeg kan ikke se at noen uten utdanning jobber i skolevesenet og tjener mer enn en med relevant utdanning, kun fordi de har arbeidet der lenge. Opplys meg gjerne. Anonymkode: 70181...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 4. april 2019 #12 Del Skrevet 4. april 2019 Jeg skal ikke uttale meg sterkt om jobber i det offentlige, men i min bransje (privat) er det svært liten sammenheng mellom utdanning og lønn. Har du ansvar for personell og/eller økonomi kan du godt bare ha grunnskole, og likevel tjene bedre enn en høy utdannet kollega uten et slik ansvar. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 4. april 2019 #13 Del Skrevet 4. april 2019 "ALLE" har vel etterhvert master innen utdanningssektoren, men disse er vel neppe særlig sterkere faglig enn en som tok "lærerskolen" på 70 tallet. Man blir jo ikke nødvendigvis smartere og mer kunnskapsrik av å bruke lengre tid, og muligens bruke tid på masse politisk korrekt visvas. Hører på radioen akkurat nå, det ble visst masse oppstyr på en barneskole der de hadde brukt en gammel oppgave der ordet "neger" skulle knyttes til bildet av en neger. Hva faen er galt med det? En spade er fortsatt en spade, og møkk er møkk. Det er jo mulig at TS føler seg ovenpå med sin master, men i min bransje tjener alle mer enn 750000, selv uten fagbrev. Med 3-årig høyskoleutdannelse fra slutten av 80 tallet, pluss fagbrev, tjente jeg ca 1050000 i fjor, og det var egentlig et litt labert år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juks Skrevet 4. april 2019 #14 Del Skrevet 4. april 2019 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 26 år og er for tiden ute etter fast jobb innenfor skolesektoren. Har master i spesped, bachelor i ped. Ble idag oppringt fra et sted jeg har søkt på og fikk beskjed om at jeg er overkvalifisert siden jeg har masterutdanning, men de ville likevel ha meg inn. Startlønnen jeg ble tilbudt var på 375.000 kr. I mine øyne var ikke dette aktuelt ettersom jeg sitter med en masterutdanning og vet at jeg kan tjene en god del mer i året enn dette. Så jeg lurer på: hva bør startlønnen ligge på (minst) for en med mastergrad? Er redd for å bli «lurt» da jeg er relativt ung og ikke har så greie på dette rundt lønn og rettigheter. Anonymkode: efab4...61f Søker du på en konsulentjobb, så får du ikke automatisk førstekonsulent eller seniorkonsulentstilling bare fordi du har master. Selv om du har master må du nok arbeide deg opp for å få den lønnen du fortjener. Jeg vet at i staten så får dem med utdanning samme lønn som ufaglærte, bare at dem får godskrevet ansienniteten for studieårene, såfremt studiene er relevante for jobben. Dermed, når du er ferdig studert, så kan du forvente å starte med samme lønn som alle andre, bare at du starter på 5 års ansiennitet istedet for 0 år. Har du mastergrad i blåbærplukking og søker jobb innenfor f.eks saksbehandling i staten, så er det ikke sikkert du får godskrevet 5 års ansiennitet. Dette kan derimot forhandles, og erfaringsmessig er det gode muligheter for at du får det uansett. Det virker som om at studier er tellende, uansett hvor lite relevante dem er. Endret 4. april 2019 av Juks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juks Skrevet 4. april 2019 #15 Del Skrevet 4. april 2019 Forresten. Du kan etterhvert i stillingen søke om høyere lønn igjennom lokale lønnsforhandlinger, der du havner i en annen lønnsramme enn andre. Dette er ikke noe som kan gjøres når du får jobben. Men får du lønnsopprykk pga utdanning/kvalifisering via høyere lønnsramme, utgjør ikke dette allverden. Snakk om 1-3 lønnstrinn, type 800,- til 2000,- mer i mnd. sånn isssh. Mener du at lønnen er for dårlig, så har du nok søkt på feil jobb. Eller så har ikke lønnskravene dine rot i virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #16 Del Skrevet 4. april 2019 Kommer jo helt an på hva du har master i. Jeg tok en jobb med tilbud om 495.000 i årslønn, det var visstnok veldig lavt for en med mastergrad min bransje. Han som ble ansatt samtidig som meg har bachelor og tjener ca. 40.000 mindre enn meg, og han ligger også under snittet for folk med bachelor i bransjen. Har pedagoger en slags fagforening hvor de har lønnsstatestikk? Når vi på jobben min diskuterer lønnsforhandlinger diskuterer vi ut i fra Tekna sin lønnsstatestikk (gjennomsnittlønn for folk med master i teknologi etter x antall år i jobb). Finnes noe lignende for pedagoger? Anonymkode: a4c78...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #17 Del Skrevet 4. april 2019 I staten er det vel minimum lønnstrinn 47 for en med master? Anonymkode: 06a39...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #18 Del Skrevet 9. april 2019 På 3.4.2019 den 21.30, AnonymBruker skrev: I og med at du har masterutdannelse (innen et spesialfelt) mener jeg det er på sin plass å bli tilbudt mellom 400-450 000. Husk at du må forhandle lønn, og si at du ønsker en lønn som representerer den utdanningen du har hatt. Du kan ikke bli lønnet som en med bachelor, da ville jeg søkt en annen jobb der det kreves master 🙏🏻❤️ Anonymkode: f3328...bb8 Jeg mener at lønn bør ha sammenheng med ansvarsgrad uansett utdanning. Master med mindre ansvar skal ha mindre betalt enn ufaglært med masse ansvar. Under normale omstendigheter vil ansvar legges på de med master og høyest utdannelse selvfølgelig, men dette skjer ikke alltid i praksis. Det finnes mye kompetanse hos folk uten master, som har 20 års erfaring og mange med master som skyr ansvar og heller vil ha en lett hverdag med mindre stress. Så det spørs. 375k kan være en bra startlønn. Anonymkode: dfff5...374 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #19 Del Skrevet 9. april 2019 Jeg tjente 440 000kr med master i kommunen, dette var startlønn. Anonymkode: aae66...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #20 Del Skrevet 9. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at lønn bør ha sammenheng med ansvarsgrad uansett utdanning. Master med mindre ansvar skal ha mindre betalt enn ufaglært med masse ansvar. Under normale omstendigheter vil ansvar legges på de med master og høyest utdannelse selvfølgelig, men dette skjer ikke alltid i praksis. Det finnes mye kompetanse hos folk uten master, som har 20 års erfaring og mange med master som skyr ansvar og heller vil ha en lett hverdag med mindre stress. Så det spørs. 375k kan være en bra startlønn. Anonymkode: dfff5...374 Hvordan kan 375k være en bra startlønn for en med master? Anonymkode: 50358...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå