Lull Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Permisjon ved fødsel. Synes det er fryktelig vanskelig å forstå seg på.. Fedre har krav på 14 dagers permisjon i forbindelse med fødsel, om det er lønnet eller ulønnet avhenger av bedriften etter hva jeg forstår. Min samboer jobber i restaurant som følger tariffavtalen for hotell og restaurantarbeiderforbundet. Har han da krav på lønn? Fant dette på sidene til fellesforbundet.. Vil det si dette gjelder for alle i bedriften dersom bedriften følger tariff, eller vil det si at han får lønnet permisjon dersom han organiserer seg? "Blir du medlem i Fellesforbundet kan du få hjelp til å kreve den minstelønna du har rett på. Dersom flere organiserer seg, kan dere kreve en ordinær tariffavtale i bedriften. Tariffavtalen for hotell, restaurant og cateringgir arbeidstakerne langt flere tillegg og rettigheter enn allmenngjøringsforskriften, som blant annet: Høyere lønn for dem med fagbrev og/eller praksis Lønnstillegg for arbeid på kveld, helg og natt Høyere overtidsgodtgjørelse Ekstra ferie og feriepenger Avtalefestet pensjon (AFP) To uker betalt pappapermisjon i forbindelse med fødsel" Håper noen har peiling ☺️ Tusen takk!
Mrs Robinson Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 (endret) Leste nøyere nå. Ja, han får betalt Endret 3. april 2019 av Mrs Robinson
Lull Skrevet 3. april 2019 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2019 Jo de følger tariff for hotell og restaurantarbeiderforbundet.. Lønn feks justeres av oppgjøret årlig og følger satsene i tariff. Jeg klarer bare ikke å finne ut om han vil få lønn i permisjonen eller ikke.. Synes det er veldig uklart og nærmeste leder hadde ikke peiling.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 Jeg tolker det som at det er de som har tariffavtalen som får det. Altså hvis bedriften følger tariff så får han, hvis ikke får han ikke. Hvis de ikke har tariff på flere melde seg inn for å kunne innføre tariff. Anonymkode: 134a4...cf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå