AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Vi skal flytte innad i Oslo nå i løpet av året. Jeg er veldig delt på om vi skal se på nybygg/bolig bygd ila de siste 5 årene, eller på gamle boliger (bygårder o.l). Jeg har en forkjærlighet for de gamle bygårdene, og jeg syntes mange av nybyggene har underlige planløsninger og lite naturlig lys. Likevel er jeg jo klar over at de gamle bygårdene ofte er dårlig isolert (både varme og lyd), har høye strømkostnader o.l. Hva burde jeg tenke på? Hva har dere gjort? Anonymkode: a6863...8c7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Det er store individuelle forskjeller. Min forrige leilighet var i bygård fra 50-tallet, lå på enden og i øverste etasje, så lite/ingen støy fra andre. Det var med sentralfyring & varmtvann, og vi hadde superlav strømregning. Og jeg har en venninne i leilighet med tilsvarende byggeår og plassering i blokka, men med større problemer med støy. In short: umulig å generalisere. Anonymkode: 27dc5...1e3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 Når det gjelder nabostøy, er du prisgitt naboene dine enten bygget er nytt eller gammelt. Det som i alle fall er sikkert, er at du kan pusse opp ganske mye i en eldre leilighet, og ende opp med lavere kostnader enn leilighet i et nybygg. Kvadratmeterprisen er høy for nye leiligheter i Oslo. Jeg er enig i at det er mye rart av planløsninger i nyere leiligheter. Anonymkode: cd6f1...972
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er store individuelle forskjeller. Min forrige leilighet var i bygård fra 50-tallet, lå på enden og i øverste etasje, så lite/ingen støy fra andre. Det var med sentralfyring & varmtvann, og vi hadde superlav strømregning. Og jeg har en venninne i leilighet med tilsvarende byggeår og plassering i blokka, men med større problemer med støy. In short: umulig å generalisere. Anonymkode: 27dc5...1e3 Jeg bor for øyeblikket i et borettslag i Oslo bygd i 1936. Ligger "midt i rekka" i 2 etg, med naboer både over, under og på siden. Jeg hører sjeldent til aldri noen form for støy fra de andre enhetene, med unntak av hvis noen nærliggende har fest, eller et stereoanlegg som står og durer i betongen. Med andre ord svært lite støy fra naboer, og det lille som er er ikke sjenerende. Her er det TV, internett, sentralfyring, varmtvann og trappevask inkludert i husleia. Strømregning kommer i snitt på 350-450 kroner i måneden, så det er jo fantastisk! Hadde det ikke vært slik at vi begynner å vokse ut av leiligheten så hadde vi nok blitt her. Samboer bodde tidligere i en annen bygård, og der var det forferdelig lytt (hørte om noen spiste knekkerbrød i naboleiligheten), og iskaldt. Ekstremt høye strømutgifter. Anonymkode: a6863...8c7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder nabostøy, er du prisgitt naboene dine enten bygget er nytt eller gammelt. Det som i alle fall er sikkert, er at du kan pusse opp ganske mye i en eldre leilighet, og ende opp med lavere kostnader enn leilighet i et nybygg. Kvadratmeterprisen er høy for nye leiligheter i Oslo. Jeg er enig i at det er mye rart av planløsninger i nyere leiligheter. Anonymkode: cd6f1...972 Vel, jeg er litt usikker på hva jeg skal se på. Det med oppussingskostnader har jeg ikke så mye peiling på. Vi kan gjerne pusse opp det vi får til, så det er ingen begrensning på oss. Jeg ser jo de nye leilighetene er ganske dyre - men samtidig så lurer jeg litt på hva man får igjen får det. Det elektriske er vel oppdatert, samme med rørsystem, vinduer er nye, god isolasjon etc. De nye leilighetene syntes jeg ofte er lange tarmer med dårlig belysning. Det jeg liker svært godt med nåværende leilighet, og generelt med gamle bygg, er at leilighetene som oftest får belysning fra begge sider, eller i allefall i aller om. Ingen mørke partier midt i leiligheten. Anonymkode: a6863...8c7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #6 Skrevet 3. april 2019 En gjennomgående leilighet er lurt, for å kunne sette opp vinduer til gjennomtrekk når det er virkelig varmt. Når det gjelder veldig gamle bygårder, er de gjerne bygget med trebjelkelag delvis fylt med stubbloftsleire. Med dårlig isolering i vegger i tillegg, vil det blåse i luften over stubbloftsleiren, og da blir det kaldt. Til gjengjeld har slike gamle leiligheter ofte mulighet for vedfyring, sånn at det kan bli riktig så varmt og trivelig vinterstid likevel. Veldig ofte er vinduene byttet ut i gamle bygårder, så det er gjerne ikke de som gir dårlig isolasjon. Dette må du bare vurdere underveis. Anonymkode: cd6f1...972 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #7 Skrevet 3. april 2019 Husk at skjeggkre-problematikken stort sett er i nybygg og jeg ville derfor styrt unna det. Det skal dog sies at det også kan komme skjeggkre i gamle bygårder, men med nybygg er du omtrent garantert å få kreene med på kjøpet. Anonymkode: 76287...243
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #8 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: En gjennomgående leilighet er lurt, for å kunne sette opp vinduer til gjennomtrekk når det er virkelig varmt. Når det gjelder veldig gamle bygårder, er de gjerne bygget med trebjelkelag delvis fylt med stubbloftsleire. Med dårlig isolering i vegger i tillegg, vil det blåse i luften over stubbloftsleiren, og da blir det kaldt. Til gjengjeld har slike gamle leiligheter ofte mulighet for vedfyring, sånn at det kan bli riktig så varmt og trivelig vinterstid likevel. Veldig ofte er vinduene byttet ut i gamle bygårder, så det er gjerne ikke de som gir dårlig isolasjon. Dette må du bare vurdere underveis. Anonymkode: cd6f1...972 Ja, den muligheten ønsker jeg å ha. Det er mye å tenke på altså, men jeg får inntrykk av at hvis jeg er lur så er ikke nødvendigvis nybygg noen overlegen løsning. Og det er bra, syntes jeg. Anonymkode: a6863...8c7
Vinky Skrevet 3. april 2019 #9 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at skjeggkre-problematikken stort sett er i nybygg og jeg ville derfor styrt unna det. Det skal dog sies at det også kan komme skjeggkre i gamle bygårder, men med nybygg er du omtrent garantert å få kreene med på kjøpet. Anonymkode: 76287...243 Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #10 Skrevet 3. april 2019 Fordi skjeggkre ofte kommer med byggematerialer (i emballasjen). Jeg har hørt at Løren, Kværnerbyen og Hovin er områder man bør holde seg unna, men det kan såklart finnes overalt. Anonymkode: 76287...243
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå