AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Herregud, jeg er så lei! Jeg har to fantastiske katter i fosterhjem. Men toalettvanene til den ene irriterer meg veldig mye! 1) Hun bæsjer aldri i dokassa, men heller rett ved siden av. Jeg hadde en dørmatte under sånn at de kunne få sanden av bena før de trasket rundt i leiligheta etterpå, men den måtte i vask så mange ganger i uka pga. bæsjing, så nå er det rett på parketten. Jeg har fått som tips å legge bæsjen i kassa når jeg finner den, gjerne mens katten ser på, men hun fatter det likevel ikke. Dette gjelder også når doen er nyrensa, så det er ikke fordi hun er "jålete". Det er ikke så mye jobb å flytte på bæsjen, men stanken overfyller leiligheta siden den ikke ligger i sand. Det er sjelden en hygge å stå opp om morgenen eller komme hjem fra jobb 💩 2) Hun tisser på gulvmattene mine! Jeg har to store gulvmatter. Siden jeg flyttet inn for noen måneder siden, er mattene helt nye. Disse mattene elsker hun å tisse i! Hun får selvfølgelig kjeft når vi er vitne, men jeg kjenner på lukta at hun også gjør det når vi ikke er hjemme. Det oser tiss fra gulvmatta under meg når jeg sitter i sofaen. Det er også lugg på gulvmatta, bare sånn at det skal sitte ekstra godt i. Når jeg er vitne, så vet jeg jo hvor jeg skal spraye "Piss Off" og tørke med klut, men det er jo litt vanskeligere ellers. Hva gjør jeg??!! Hvordan lærer jeg henne gode dovaner? De kommer fra et veldig dårlig hjem, men er vokst opp sammen. Vi tror at de er søstre. Den ene er kjempeflink, og prøver alltid å greve over bæsjen til den andre katta. Er det ikke rart at den ene er flink, men ikke den andre? Katten spiser mye, sover alle mulige steder og maser stadig etter lek og kos, så tror ikke at det er noe som plager henne (har lest at det kan være en årsak). Anonymkode: 19678...cb1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Sikker på at det ikke er urinveisinfeksjon? Katter kan ha smerter når de tisser som ikke merkes av menneskene Står dokassen på et sted der katten får fred når den går på do? Ville fjernet alt av matter på gulv en periode og se om det hjelper, også den foran doen. Anonymkode: bfade...f14 1
Vifsla Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 Kjøp en kattedo til, slik at hun får sin egen. Det kan hjelpe. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 Skaff do med lokk, og flere doer. Ang mattene så er du bare nødt til å kaste de og ikke ha matter. Sjekk om den kan være syk, om en katt har begynt å forbinde doen med smerter (uvi etc) så gjør de gjerne fra seg andre steder Anonymkode: 39a81...cca 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 I tilleg fører kjeft sjeldent med seg noe godt. Dyret vil da kunne begynne å gjemme seg når det går på do for å slippe ubehag. Anonymkode: 39a81...cca 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #6 Skrevet 3. april 2019 Den har vært hos veterinær to ganger de siste to månedene (normal check-up og sterilisering med chipping), og det har ikke blitt fanget opp noen helseproblemer. Gulmattene blir nok ikke kastet, da lever jeg heller med stanken. Jeg prøvde å bytte ut kassen til en kjempestor en, men kanskje jeg må ordne meg to stk. Kan jo være at hun ikke liker å dele...? Kan ikke så enormt mye om kattepsykologi TS Anonymkode: 19678...cb1
K1970 Skrevet 3. april 2019 #7 Skrevet 3. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Den har vært hos veterinær to ganger de siste to månedene (normal check-up og sterilisering med chipping), og det har ikke blitt fanget opp noen helseproblemer. Gulmattene blir nok ikke kastet, da lever jeg heller med stanken. Jeg prøvde å bytte ut kassen til en kjempestor en, men kanskje jeg må ordne meg to stk. Kan jo være at hun ikke liker å dele...? Kan ikke så enormt mye om kattepsykologi TS Anonymkode: 19678...cb1 Så lenge det lukter urin av mattene vil hun fortsette å tisse der. To kasser kan være en løsning. Vit også at det er noen katter som aldri lærer seg gode dovaner. Dessverre. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #8 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den har vært hos veterinær to ganger de siste to månedene (normal check-up og sterilisering med chipping), og det har ikke blitt fanget opp noen helseproblemer. Gulmattene blir nok ikke kastet, da lever jeg heller med stanken. Jeg prøvde å bytte ut kassen til en kjempestor en, men kanskje jeg må ordne meg to stk. Kan jo være at hun ikke liker å dele...? Kan ikke så enormt mye om kattepsykologi TS Anonymkode: 19678...cb1 Den vil da aldri slutte å tisse på mattene, så jeg er glad jeg slipper å gå på besøk til deg 😷 du bør ha flere kasser ja. Helst en 3. Kasse også om du har plass, noen katter er veldig sære på det med do. Anonymkode: 39a81...cca 2
Diamant20 Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Den har vært hos veterinær to ganger de siste to månedene (normal check-up og sterilisering med chipping), og det har ikke blitt fanget opp noen helseproblemer. Gulmattene blir nok ikke kastet, da lever jeg heller med stanken. Jeg prøvde å bytte ut kassen til en kjempestor en, men kanskje jeg må ordne meg to stk. Kan jo være at hun ikke liker å dele...? Kan ikke så enormt mye om kattepsykologi TS Anonymkode: 19678...cb1 Regelen for kattedoer er egentlig 1 per katt + 1 do ekstra
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 10 minutter siden, Diamant20 skrev: Regelen for kattedoer er egentlig 1 per katt + 1 do ekstra Vi har to katter og to doer. De samarbeider så fint, atte, og har visst blitt enige om at den ene er en bæsjedo og den andre en tissedo. Ikke en eneste gang har de blandet, og de kjente hverandre ikke engang når de og doene kom i hus 😄 Anonymkode: 18305...788
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 Takk for tips! Da skal jeg skaffe enda et kattedo. Håper å kunne slippe tre stk., da det ikke vil ta seg så bra ut i stua Fikk vasket gulvmattene i dag, så håper at de forholder seg tissefri! Anonymkode: 19678...cb1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #12 Skrevet 4. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Da skal jeg skaffe enda et kattedo. Håper å kunne slippe tre stk., da det ikke vil ta seg så bra ut i stua Fikk vasket gulvmattene i dag, så håper at de forholder seg tissefri! Anonymkode: 19678...cb1 Plasser gjerne doene på forskjellige rom om du har mulighet, ikke alltid en katt syns det er greit å gå på do der doen står Anonymkode: 39a81...cca 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #13 Skrevet 4. april 2019 On 4/3/2019 at 8:05 PM, AnonymBruker said: Den har vært hos veterinær to ganger de siste to månedene (normal check-up og sterilisering med chipping), og det har ikke blitt fanget opp noen helseproblemer. Gulmattene blir nok ikke kastet, da lever jeg heller med stanken. Jeg prøvde å bytte ut kassen til en kjempestor en, men kanskje jeg må ordne meg to stk. Kan jo være at hun ikke liker å dele...? Kan ikke så enormt mye om kattepsykologi TS Anonymkode: 19678...cb1 Så vidt jeg vet kan man ikke merke UVI med mindre man tar en urinprøve med til dyrlegen, noe som er veldig vanskelig Ville ikke lagt nye matter på gulvet. Har selv en katt som alltid tisser på matter om de ligger på gulvet, men bruker kassen når der ikke er matter Anonymkode: bfade...f14
Sussudio Skrevet 5. april 2019 #14 Skrevet 5. april 2019 Om du har "tak" over doen ville jeg prøvd uten en periode. Jeg ville også prøvd å skifte til en annen type sand for å se om det kan ha effekt. Jeg har levd med katter hele livet, og min erfaring er at katter stort sett bare gjør fra seg utenfor kassa om der er noe galt. Min ene begynte plutselig å tisse utenfor kassa i voksen alder, og det var urinveisinfeksjon som mange nevner. Men det virker som din pus aldri har brukt kassa? Vokste den opp uten kasse, og har rett og slett ikke lært å bruke den? Har du forsøkt å løfte den opp i kassa når den er i ferd med å gjøre fra seg?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #15 Skrevet 5. april 2019 10 timer siden, Sussudio skrev: Om du har "tak" over doen ville jeg prøvd uten en periode. Jeg ville også prøvd å skifte til en annen type sand for å se om det kan ha effekt. Jeg har levd med katter hele livet, og min erfaring er at katter stort sett bare gjør fra seg utenfor kassa om der er noe galt. Min ene begynte plutselig å tisse utenfor kassa i voksen alder, og det var urinveisinfeksjon som mange nevner. Men det virker som din pus aldri har brukt kassa? Vokste den opp uten kasse, og har rett og slett ikke lært å bruke den? Har du forsøkt å løfte den opp i kassa når den er i ferd med å gjøre fra seg? Har ikke tak, nei. Hun kommer fra et sted der 20 katter (!) delte en kasse, men med tilgang på uteområde. Jeg får ordnet en kasse nr. 2 i dag, så vurderer å prøve en med tak. Skal teste ut en annen type sand også. Den jeg bruker er av en litt dyrere type, så skulle tro at den var god nok. Vet at DB også har Coop Xtra sand, så får vel prøve den Katten bæsjer som regel ikke når vi er i nærheten, men jeg bruker å legge bæsjen i kassa når jeg finner den. Får katten til å se på, men det virker ikke som om at hun tar hintet Hmm, kanskje jeg må få sjekka etter urinveisinfeksjon, da? Anonymkode: 19678...cb1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #16 Skrevet 5. april 2019 Å bommelomme på andre steder og ikke gjøre antydning til å grave over, er et sterkt signal av typen "Nå føler jeg meg så presset på mitt eierskap at jeg markerer så sterkt jeg kan!" Det er noe katter bare gjør når de virkelig føler seg presset opp i en krok med hensyn til eierskap til eget område. Det er desperate markeringstiltak. Anonymkode: c1439...a65
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #17 Skrevet 5. april 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bommelomme på andre steder og ikke gjøre antydning til å grave over, er et sterkt signal av typen "Nå føler jeg meg så presset på mitt eierskap at jeg markerer så sterkt jeg kan!" Det er noe katter bare gjør når de virkelig føler seg presset opp i en krok med hensyn til eierskap til eget område. Det er desperate markeringstiltak. Anonymkode: c1439...a65 Evt når de er sjuke Anonymkode: 39a81...cca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå