Gå til innhold

Tips til å legge om kostholdsvaner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen :)

Jeg har lagt på meg rundt siste året, og planen min er å gå ned 6 kg til sommeren.(foreløbig) Er nå 69 kg fordelt på 167 cm. Trivselsvekta mi er 60-62 kg. Har en del dårlige vaner jeg sliter med å bli kvitt, takker for tips og innslag til hvordan forandre vanene!

1. Jeg kan godt gå mange timer mellom hvert måltid, men når jeg først spiser - så spiser jeg mye. (Jeg elsker mat, og kan godt spise like mye til middag som samboeren min som er 20 kg tyngre og mye høyere enn meg). Jeg elsker mat, spesielt middager og varm mat. Jeg spiser meg ikke stappmett, men mett. Virker som magen min trenger mye mat for å bli fornøyd.

2. Jeg hår fått en uvane om at jeg må "kose meg" på kvelden. Dette innebærer mat. Kan være alt fra pizza, frokostblanding eller bare knekkebrød med magerost (elsker som sagt mat - både sunn og usunn). Problemet er bare at jeg kan spise fordi jeg har lyst på noe, ikke nødvendigvis for at jeg er sulten.

Jeg tenker ikke at det å spise små, jevnlige måltider er noe for meg. Siden jeg elsker mat og vil gjerne spise mye når jeg først spiser.. Er det veldig dumt å feks. dele dagens kalorimengde opp i 2/3 større måltider?

Jeg klarer fint å holde meg unna godteri, potetgull og kaker (selv om jeg liker det også). Problemet mitt er matmangden.. Har vansker med å stoppe selv om jeg egentlig har spist nok.Er nokså aktiv, går sjelden under 10 000 skritt daglig. Ligger som regel på 10-15 000 skritt. 

Anonymkode: f603f...b35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags tips ser du for deg? Du vet jo hva du trenger å gjøre og hva som funker for deg.

Anonymkode: 5a84d...bf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS! :)

Selv om du skriver at små og jevne måltider ikke er noe for deg, vil jeg råde deg til å gi det en sjanse! :) Kostholds-veilederen min fortalte meg at når kroppen føler sult, vil den automatisk begynne å "spare på" fettet. Dette gjør den i tilfellet sult-følelsen er et varsel på dårlig tilgang på mat (overlevelsesinstinkt). Et annet argument veilederen min brukte for å spise små og jevne måltider, er at det kan bidra med å "krympe" magesekken. Vi som har hatt som vane med å spise mye har som oftest store magesekker, som trenger mye mat for å bli tilfreds. Problemet er at kroppen ikke alltid trenger all den maten, noe som resulterer i at vi legger på oss. Dette er grunnen til at mange overspiser. Magesekkene er så store at man ikke får "metthetsfølelsen" av å spise et vanlig måltid.

Rådene jeg fikk i starten var:

- Sett opp seks måltider om dagen, med 3-4 timers mellomrom mellom hvert måltid. Disse måltidene skal være; frokost, mellommåltid 1, lunsj, mellommåltid 2, middag og kvelds. Den første tiden skal man ikke tenke på kaloriene, men prøve å gjøre det til en vane å spise mindre, ofte og variert! :)

- Bytt ut den vanlige middagstallerkenen med asjetter! 2/4 av asjetten skal være grønnsaker, 1/4 kjøtt/fisk/bønner og 1/4 potet/ris/pasta. Er man mer sulten etter én asjett, forsyner man seg litt(!) til.

- Er man tilhenger av brødskiven, så skjær dem tynne og ha heller på mer (sunt) pålegg! :)

Når jeg begynte med dette veide jeg 80 kg fordelt på 166 cm. Jeg gikk ned 12 kg på 5 mnd ved denne matplanen + trening 3 timer i uka. Etter en stund med samme vekt, begynte jeg å følge denne planen ennå mer "slavisk", og begynte å se litt på matvarenes kalori-innhold. Fra 68 kg fordelt på 166 cm, gikk jeg ned ytterligere 5 kg med å skjerpe meg litt mer. :)

Jeg håper du er villig til å prøve disse tipsene, og at de funker like bra for deg! :)

Anonymkode: 48bcb...7e9

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

2. Jeg hår fått en uvane om at jeg må "kose meg" på kvelden. Dette innebærer mat. Kan være alt fra pizza, frokostblanding eller bare knekkebrød med magerost (elsker som sagt mat - både sunn og usunn). Problemet er bare at jeg kan spise fordi jeg har lyst på noe, ikke nødvendigvis for at jeg er sulten.

Anonymkode: f603f...b35

Kutt ut denne. Som du sier selv, en uvane.

Kutt den så er du der.

Anonymkode: cea61...02e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, TS! :)

Selv om du skriver at små og jevne måltider ikke er noe for deg, vil jeg råde deg til å gi det en sjanse! :) Kostholds-veilederen min fortalte meg at når kroppen føler sult, vil den automatisk begynne å "spare på" fettet. Dette gjør den i tilfellet sult-følelsen er et varsel på dårlig tilgang på mat (overlevelsesinstinkt). Et annet argument veilederen min brukte for å spise små og jevne måltider, er at det kan bidra med å "krympe" magesekken. Vi som har hatt som vane med å spise mye har som oftest store magesekker, som trenger mye mat for å bli tilfreds. Problemet er at kroppen ikke alltid trenger all den maten, noe som resulterer i at vi legger på oss. Dette er grunnen til at mange overspiser. Magesekkene er så store at man ikke får "metthetsfølelsen" av å spise et vanlig måltid.

Anonymkode: 48bcb...7e9

Her er det mye BS.

Kroppen sparer ikke på fettet når den føler sult. Sult-følelsen kommer med hormonet grehlin. Det er to ting som trigger den: lavt blodsukker og rutiner. Dersom kroppen er vant til å spise kl 8, da sendes det også ut signaler om at man er sulten da.

Spis sjeldent, da krymper magesekken. Det er når man spiser mange og flere måltider at magesekken kan ta til seg mer før det sendes ut signaler om metthet.

Anonymkode: cea61...02e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...