Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjapt spørsmål. Jeg får ny månedsturnus på jobb siste dagen i måneden, og har dessverre nå blitt sykemeldt store deler av måneden. Men før dette skjedde var jeg satt opp på langfri i slutten av måneden, der jeg har lagt planer. 

Kan jobben nå justere på turnusen min og trekke tilbake fridagene mine? De har vel ikke lov til det siden jeg er sykemeldt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke måtte «ta igjen» for sykedagene sine. Hva som er reglene hos dere vedr endring av turnus vet jeg ikke. Hos oss kan de ikke endre nærmere enn 8 uker, men det er tariffestet.

Når du sier at du får månedsturnus i slutten av måneden, mener du at du får turnus for april i slutten av mars eller i slutten av februar? 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Når du sier at du får månedsturnus i slutten av måneden, mener du at du får turnus for april i slutten av mars eller i slutten av februar? 

Fikk nå for April, i slutten av mars, den endelige turnusen vi skal forholde oss til er den som blir hengt opp på kontoret og den kom opp på lørdag 30 mars. Jeg la allerede planer da for fridagene mine i slutten av måneden men ble sykemeldt om mandagen

Endret av Thjelp
Skrevet
56 minutter siden, Thjelp skrev:

Fikk nå for April, i slutten av mars, den endelige turnusen vi skal forholde oss til er den som blir hengt opp på kontoret og den kom opp på lørdag 30 mars. Jeg la allerede planer da for fridagene mine i slutten av måneden men ble sykemeldt om mandagen

Wow, det hadde jeg ikke giddet, blir jo veldig lite forutsigbart. Har dere forsøkt å be arbeidsgiver om å sette opp arbeidsplanen ihvertfall en måned før, sånn at dere ville fått planen for april i februar osv? 

Men regner også med at dere da kanskje ikke er fagorganiserte, så da er det bare kontrakt/arbeidsmiljøloven som dikterer, ikke noen tariff?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Men regner også med at dere da kanskje ikke er fagorganiserte, så da er det bare kontrakt/arbeidsmiljøloven som dikterer, ikke noen tariff?

Vi har det slik i stille perioder, jeg jobber på hotell og gjestedøgn er veldig variende og blir satt opp måned fra måned, vi har mye bedre ordning på dette under mer hektiske perioder heldigvis. Da får vi feks julivaktene i starten av juni.

vi er tariffbundet i forhold til NHO reiseliv og LO Fellesforbundet, men jeg personlig er ikke organisert. Jeg er bare litt usikker siden vi ikke he fast turnus å forholde oss til, men det er veldig sjeldent jeg har hørt om at folk får trekt tilbake fridager med mindre de selv har takket ja til å jobbe ekstra...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Er du sykemeldt nå, eller skal du være sykemeldt den kommende måneden? 

Mener du jobben har ''tatt'' fridagene dine som ''straff'' for sykemeldingen? Det er i så fall ikke riktig. Du har dog ikke rett på langfri på noen måte, så hvis jobben hadde grunn til å endre turnus i forhold til hva du var forespeilet har de lov til det.

Anonymkode: 42c5d...093

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

t. Er du sykemeldt nå, eller skal du være sykemeldt den kommende måneden

Jeg er sykemeldt nå, og fram til 24/4. Tingen er den at jeg fikk arbeidsplanen min på lørdagen(30/3)  og så da at jeg hadde blitt satt opp på fri 25/4-28-4 så vi booket planer, samme kvelden som jeg fikk lista. Men på mandagen(1/4) ble jeg sykemeldt, noe som jeg verken planla eller trodde ville skje. og lurer nå på om jeg risikerer å miste disse fridagene...

og jo litt langfri innimellom har jeg faktisk litt krav på, jeg har en 75% stilling, og når de bruker opp timene mine før månedsskifte, siden jeg ikke har fast turnus blir langfri eneste måten å ikke overgå timene mine

Endret av Thjelp
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Thjelp skrev:

og jo litt langfri innimellom har jeg faktisk litt krav på, jeg har en 75% stilling, og når de bruker opp timene mine før månedsskifte, siden jeg ikke har fast turnus blir langfri eneste måten å ikke overgå timene mine

Nei, du har ikke rett på langfri.. Hvis de får turnustimene dine til å gå opp med en fridag her og der, har de full anledning til å gjøre det. Har du fått for mange timer i den nye turnusen?

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har ikke rett på langfri.. Hvis de får turnustimene dine til å gå opp med en fridag her og der, har de full anledning til å gjøre det. Har du fått for mange timer i den nye turnusen

Ja, de gjør det på den måten også, lar meg få en dag og en der, men i denne perioden med påske og hektiske arbeidsøkter (skulle hatt en på 7dager i strekk) så har de brukt opp timene mine for denne perioden. Og jeg har fått korrekt antall timer, jeg har ikke problemer med selve vaktlista og heller ikke timene jeg har fått, det er mer på om jeg mister fridagene jeg hadde blitt satt opp på før sykemelding

Endret av Thjelp
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Thjelp skrev:

Ja, de gjør det på den måten også, lar meg få en dag og en der, men i denne perioden med påske og hektiske arbeidsøkter (skulle hatt en på 7dager i strekk) så har de brukt opp timene mine for denne perioden. Og jeg har fått korrekt antall timer, jeg har ikke problemer med selve vaktlista og heller ikke timene jeg har fått, det er mer på om jeg mister fridagene jeg hadde blitt satt opp på før sykemelding

Ja, hvis det er mer enn 2 uker mellom vaktlisten ble tilgjengelig og arbeidsperioden skal skje - og du har rett antall timer så kan de gjøre det ja. Du mister da de samlede fridagene ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...