Gå til innhold

Dødsårsak ikke lenger vanlig å oppgi på kjendiser?

Gjest Freya Sand

Anbefalte innlegg

Gjest Freya Sand

Så nå at min favoritt visesanger Terje Nilsen har gått bort, men finner ingen opplysninger om dødsårsak i nettavisene. 

Så det samme gjelder for skuespilleren Morten Røhrt.

Har avisene sluttet å oppgi dødsårsak? Noen som vet? 

Er egentlig lite opptatt av privatlivet til kjendiser - synes de skal få ha det i fred - men akkurat dette med Terje Nilsen synes jeg var ekstra trist, og derfor skulle jeg ønske jeg visste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan vel hende familien ikke vil at det skal stå i media. Og ofte når det ikke står noe er det vel naturlig dødsårsak.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid dødsårsaken er klar med det samme. Må det obduksjon til kan det ta flere måneder å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var jo alkoholiker intill for få år siden, så det er ikke overraskende at han ikke ble så gammel. Til dere moddere: Dette er ikke spekulasjoner, det står om hans alkoholisme og at han var svært syk og langt nede i yngre år i denne artikkelen: https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/7lEWyV/visesanger-terje-nilsen-er-doed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hulderen skrev:

Han var jo alkoholiker intill for få år siden, så det er ikke overraskende at han ikke ble så gammel. Til dere moddere: Dette er ikke spekulasjoner, det står om hans alkoholisme og at han var svært syk og langt nede i yngre år i denne artikkelen: https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/7lEWyV/visesanger-terje-nilsen-er-doed

I tillegg var det en som ble intervjuet utenfor kirken etter begravelsen og han sa følgende: "Terje levde jo et hardt liv". Det kan vel tolkes som at han mente at det var derfor han døde så tidlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freya Sand skrev:

Så nå at min favoritt visesanger Terje Nilsen har gått bort, men finner ingen opplysninger om dødsårsak i nettavisene. 

Så det samme gjelder for skuespilleren Morten Røhrt.

Har avisene sluttet å oppgi dødsårsak? Noen som vet? 

Er egentlig lite opptatt av privatlivet til kjendiser - synes de skal få ha det i fred - men akkurat dette med Terje Nilsen synes jeg var ekstra trist, og derfor skulle jeg ønske jeg visste.

Når det gjelder Morten Røhrt så sto det at han døde brått og uventet. Da tenker jeg hjerteinfarkt eller slag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen andre enn familien til avdøde som har noe med dødsårsaken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Honey Dew skrev:

Helt enig i det du skriver her. At andre av nysgjerrighet skal gjette, lure, anta dødsårsaken til en person kjent eller ikke synes jeg er en uting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel aldri vært vanlig å oppgi dødsårsak? Det er bare når de pårørende ønsker det (og vedkommende har dødd på en måte som allmennheten har stor interesse av) at vi får vite det. Døden er en privatsak.

Endret av hind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Så er det vel også noen ganger slik at om det ikke står noe så er det selvforskyldt. 

Uten at dette er ment som spekulasjoner ift noen nylig avdøde nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hind skrev:

Det har vel aldri vært vanlig å oppgi dødsårsak? Det er bare når de pårørende ønsker det (og vedkommende har dødd på en måte som allmennheten har stor interesse av) at vi får vite det. Døden er en privatsak.

Det er da ikke så uvanlig at det står "..etter kortere /lengre tids sykdom"..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? said:

Det er da ikke så uvanlig at det står "..etter kortere /lengre tids sykdom"..

Ja, det skriver de ofte, men ikke om hva slags sykdom det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, hind skrev:

Ja, det skriver de ofte, men ikke om hva slags sykdom det er snakk om. 

Det hender at det står: "NN tapte kampen mot kreften".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Diamant said:

Det hender at det står: "NN tapte kampen mot kreften".

Bare hvis avdøde selv har vært åpen om sykdommen eller pårørende, manager eller andre som har tillatelse til å uttale seg på avdødes vegne har godkjent at de skriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninnn

Å, så trist. Likte Terje Nilsen så godt! Det stod heller aldri noen dødsårsak om bassisten i Madrugada, selv om det ble spekulert heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
9 timer siden, Honey Dew skrev:

Enig. Det er nok mye av hensyn til pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns denne er fin å ha i bakhodet når man spør etter sånt, vårt "behov" for å vite er veldig lite koblet til at det er nyttig informasjon for oss, det er mest nysgjerrighet som skal tilfredsstilles - kanskje på bekostning av pårørende:

https://www.an.no/helse/trafikk/media/samboeren-min-var-livstruende-syk-i-vare-mest-dramatiske-dager-ble-medias-pagang-en-stor-belastning/o/5-4-967819

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt slik at vi ikke "har noe med det", og ikke har noen rett til å få vite hvorfor folk dør. Men det er vanskelig likevel, når vi har vært fans av en artist (f.eks. Terje Nilsen), kjøpt hans plater, gått på konserter, fulgt med på livet hans fordi vi har likt ham som artist og menneske. Så skal vi bare la være å tenke på hvordan hans siste tid var, hvorfor han er død, osv.

Jeg vil si det er menneskelig natur å være nysgjerrig, som flere påpeker, men det er ikke alltid ondsinnet nysgjerrighet! Vi bryr oss faktisk om disse kjendisene, de er en del av livet vårt og identiteten vår. Hvis en av mine kolleger på jobben plutselig skulle dø, ville jeg synes det var merkelig å ikke få vite dødsårsaken, selv om jeg ikke var en del av nærmeste vennekrets eller familie. Da blir det unaturlig mye spekulering rundt dødsårsak i stedet for å akseptere at mannen var syk/tok sitt liv/døde i en ulykke.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...