AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Jeg har akkurat fått en valp og vi skal starte hjemme alene trening. Jeg er litt usikker på hvor det er best at han er når han skal være alene hjemme. Jeg har kun disse valgene: 1) I et stort bur hvor det er plass til favoritt teppe, plass til å ligge på gulvet og plass til mat og vannskål samt avispapir. Han har plass til å bevege seg litt og bytte liggestilling. 2) Badet. Her har han god plass til både bur eller hundeseng, vann, mat og plass til å leke. Men jeg har hørt at hunder kan bli redde av å være på badet, da det er ekko. Og han kan bli redd når han bjeffer og dermed bjeffe enda mer- vond sirkel.. Ellers er badet trygt for han. Hva tenker dere er den beste løsningen? Har noen noe gode tips på hvordan vi kan starte hjemme alene treningen? Tusen takk for alle svar! Anonymkode: 16f67...baf
Portvinpiken Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Uansett hva du gjør, så vær snill og ikke steng valpen inn i et bur. 5
SoWhat? Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 Er ikke for bur. Er det ikke et hjørne i stua eller noe dere kan "gjerde inn". Et krok den kan ligge? Ellers. Kan du ha badedøren åpent? Sette en grind eller sånn nettingdel hvor den kan se ut? Det ville vært fint. De liker ikke å bli sperret inne 🙂 de liker å ha litt utsyn/oversikt. 1
Tabris Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 Ofte kan det være lurt at de er alene hjemme i gangen, sånn at de har kontroll på ytterdøren. Det viktigste er uansett at de er et sted hvor de ikke har tilgang til vinduer hvor de kan se ut. De kan lett begynne å bjeffe på folk som passerer om de har det. Start helt i det små. Gå ut ytterdøren, lukk den og så gå inn igjen. Gjenta 10-15 ganger om dagen til valpen ikke lenger bryr seg om at du gjør det - det er like normalt som å ta et glass vann. Da går du ut, lukker døren, er borte to sekunder, og så går inn igjen. Fortsett med det 10-15 ganger om dagen osv. Gå frem så sakte at valpen aldri begynner å hyle og pipe, da har du gått frem for fort. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 Når det gjelder bur eller ikke bur, så prøv deg frem. Jeg hadde først valpen i hele huset når han begynte å være alene, så måtte jeg innskrenke området litt når han ble tøffere (og bet på ting..), så var han en liten periode kun i buret når jeg var vekk, etter hvert fikk han være i ett inngjerdet området, og nå er han alene i hele gangen. Gjør det å dra bort så naturlig som mulig. Gjenta, gjenta og gjenta Anonymkode: 772af...853
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 Trenger ikke bruke bur. Vær så snill, ikke gjør det. Anonymkode: 42d83...bdd 4
Sliten&kjørt52 Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 (endret) Jeg er ikke ¨Expert¨, -men hadde skydd Bur, -som førstevalg... Som foreslått over, ¨gjærde inn¨ del av kåk, -Som opplagt er bikkja sitt område, -vil jeg si. Ps. FJÆRN Dyre Sko o.l. SEFF IKKE Bikkje i Senga ... BIKKJER BOR PÅ GØLVET, -ELLER UTE ... Siste ¨Nærve-vraket¨, -og trygge dyret før det, -trivdes MITT I Flokken, på teppet Sitt, under stuebordet. Var helt med, og hadde ¨privat rom¨ -i familien. 🐺 Hadde duk som hang ned, -Så ble ¨egen hybel¨ mitt i senter. ... a. Endret 4. april 2019 av Sliten&kjørt51 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #8 Skrevet 4. april 2019 20 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev: Jeg er ikke ¨Expert¨, -men hadde skydd Bur, -som førstevalg... Som foreslått over, ¨gjærde inn¨ del av kåk, -Som opplagt er bikkja sitt område, -vil jeg si. Ps. FJÆRN Dyre Sko o.l. SEFF IKKE Bikkje i Senga ... BIKKJER BOR PÅ GØLVET, -ELLER UTE ... Siste ¨Nærve-vraket¨, -og trygge dyret før det, -trivdes MITT I Flokken, på teppet Sitt, under stuebordet. Var helt med, og hadde ¨privat rom¨ -i familien. 🐺 Hadde duk som hang ned, -Så ble ¨egen hybel¨ mitt i senter. ... a. Bikkjer bor akkurat der eier vil at de skal bo. Her bor bikkjene i senga. Anonymkode: d9997...7dc 1
Gjest rabrabara Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 Vi har en valpebinge på stua og det har fungert supert. Da skader den seg ikke på noe, men har rom til å bevege seg. På badet trives den ikke så godt, vi har varmekabler og det blir fort for varmt.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #10 Skrevet 10. april 2019 Takk for alle svar hittil Jeg har bestemt meg for å ikke bruke bur. Men jeg står da mellom bad og valpebinge. Vi har vært en del på badet sammen og prøvd å gjøre badet som det beste stedet i verden med masse godbiter osv. Hun har til nå fint taklet å være på badet opp til 5 minutter med en fylt kong Jeg har ikke varmekabler på badet. Er det noen annen grunn til at valpebinge skal være bedre enn badet? Har ikke så stor leilighet og synes det fort blir dyrt med en ordentlig valpebinge. I stuen hvor en evn valpebinge måtte ha vært er det store vinduer som jeg tenker at kanskje ville bli et stressmoment for varsling. (men kan jo også lukke gardinene).. Er så usikker hva som er best for min lille kjære valp. Blir takknemlig for alle seriøse svar Anonymkode: 16f67...baf
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #11 Skrevet 10. april 2019 På 3.4.2019 den 19.47, SoWhat? skrev: Er ikke for bur. Er det ikke et hjørne i stua eller noe dere kan "gjerde inn". Et krok den kan ligge? Ellers. Kan du ha badedøren åpent? Sette en grind eller sånn nettingdel hvor den kan se ut? Det ville vært fint. De liker ikke å bli sperret inne 🙂 de liker å ha litt utsyn/oversikt. Døra til badet er til gangen og gangen er veldig lytt (bor i leilighetskompleks) og alle naboene går forbi gangen og det blir dermed lyd. Derfor tror jeg det ikke er lurt for henne å være i gangen eller med grind til gangen, da blir det for mange lyder å varsle og vokte over... tror det kan bli et stressmoment for henne. Men er det så ille med en lukket dør når hun har god plass på badet? :S Anonymkode: 16f67...baf
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #12 Skrevet 10. april 2019 På 8.4.2019 den 12.49, rabrabara skrev: Vi har en valpebinge på stua og det har fungert supert. Da skader den seg ikke på noe, men har rom til å bevege seg. På badet trives den ikke så godt, vi har varmekabler og det blir fort for varmt. Hva slags valpebinge har du? Anonymkode: 16f67...baf
Gjest rabrabara Skrevet 10. april 2019 #13 Skrevet 10. april 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags valpebinge har du? Anonymkode: 16f67...baf Har en slik, som egentlig er peisbeskytter etter minstemann, men så kjøpte vi til et «panel» og nå er det valpebinge😁
Gjest rabrabara Skrevet 10. april 2019 #14 Skrevet 10. april 2019 Og hun roer seg raskt der inne, så det virker som hun trives.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå