Gå til innhold

Hva er den enkleste og sunneste måten å gå ned i vekt på - uten kaloritelling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt uten å telle kalorier? Kaloritelling er uaktuelt og jeg ber om at det respekteres og  at det ikke kommer forslag om det. Kostholdet mitt pr i dag er lik: Jeg spiser alt jeg vil og når jeg vil.

Jeg trenger å gå ned 10 kg i første omgang ( ligger på 89 kg i dag )  og ønsker at det skal skje nesten umerkelig. Jeg er heldigvis glad i grønnsaker og frukt, men føler allikevel at jeg mister oversikt over hva jeg bør holde meg unna for å gå ned i vekt. Gjør ingenting om det tar meg 6 mnd så lenge det kjennes naturlig ut for kroppen.

Hvordan ser en normal dagsmeny ut for dere som går ned i vekt uten å telle kalorier?

Anonymkode: 340c1...794

Videoannonse
Annonse
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt uten å telle kalorier? Kaloritelling er uaktuelt og jeg ber om at det respekteres og  at det ikke kommer forslag om det. Kostholdet mitt pr i dag er lik: Jeg spiser alt jeg vil og når jeg vil.

Jeg trenger å gå ned 10 kg i første omgang ( ligger på 89 kg i dag )  og ønsker at det skal skje nesten umerkelig. Jeg er heldigvis glad i grønnsaker og frukt, men føler allikevel at jeg mister oversikt over hva jeg bør holde meg unna for å gå ned i vekt. Gjør ingenting om det tar meg 6 mnd så lenge det kjennes naturlig ut for kroppen.

Hvordan ser en normal dagsmeny ut for dere som går ned i vekt uten å telle kalorier?

Kaloritelling? å gå ned i vekt har lite med det å gjøre da. Det er ikke sånn det fungerer. 

Det du skal passe på i hovedsak er at du spiser mat med en lav til middels blodsukkerprofil. Særlig gjelder dette siste halvdel av dagen. Det er karbohydrat andelen av kaloriene som egentlig betyr noe. Da det er disse som styrer blodsukkeret ditt.
Lettoppløselige karbohydrater av typen mono\diasakkarider får blodsukkeret ditt til å stige raskt, ergo vil mengden insulin kroppen behøver for å nedregulere dette måtte bli tilsvarende.  Dette er viktig da det er insulin som styrer fettsyresyntesen i kroppen. Helst la andelen karbohydrater komme fra typen polysakkarider som f.eks stivelse. 

Derfor det anbefales trening er ikke akkurat pga mengden du forbrenner der og da. Den aller viktigste effekten er at du i det påfølgende døgnet vil få en mye bedre insulinsensitivtet. Noe som betyr kroppen behøver å produsere en mindre mengde insulin til det samme måltidet enn hvis du ikke hadde trent. Mindre insulin betyr en lavere fettsyresyntese som er fordelaktig for deg som vil ned i fett%. 

Det er slik det henger sammen, det er en myte det der med kaloritelling. Mest som følge av at folk flest ikke har peiling på hvordan dette med ernæring egentlig henger sammen. Sammenligner man 2 måltider med lik mengde nettokalorier så vil man legge på seg langt mer av det ene måltidet enn det andre...av de årsakene jeg innledningsvis gav forklaring utfra. 

Lykke til uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mindre porsjoner, ferdig  med det! 

Spis mindre av alle de tingene du vet ikke er bra, brus, sjokolade, chips etc, men også sauser og remulader, majones, hvetebakst, hvitt brød, hvit ris etc

Inn med mer grønnsaker, bær og frukt. 

Anonymkode: d63e7...fa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaloritelling er objektivt den beste løsningen. Hva er så vanskelig med det?

Anonymkode: 49872...ada

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle også gjerne gått ned i vekt men likevel spise alt jeg vil..... 

Men sånn fungerer det ikke. 

Anonymkode: be71a...207

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Mindre porsjoner av vanlig mat og kutt ut godteri, snacks, brus og alkohol.

Anonymkode: f187a...dd7

• Liker 5
Skrevet
45 minutter siden, Xcase33 skrev:

Kaloritelling? å gå ned i vekt har lite med det å gjøre da. Det er ikke sånn det fungerer. 

Det du skal passe på i hovedsak er at du spiser mat med en lav til middels blodsukkerprofil. Særlig gjelder dette siste halvdel av dagen. Det er karbohydrat andelen av kaloriene som egentlig betyr noe. Da det er disse som styrer blodsukkeret ditt.
Lettoppløselige karbohydrater av typen mono\diasakkarider får blodsukkeret ditt til å stige raskt, ergo vil mengden insulin kroppen behøver for å nedregulere dette måtte bli tilsvarende.  Dette er viktig da det er insulin som styrer fettsyresyntesen i kroppen. Helst la andelen karbohydrater komme fra typen polysakkarider som f.eks stivelse. 

Derfor det anbefales trening er ikke akkurat pga mengden du forbrenner der og da. Den aller viktigste effekten er at du i det påfølgende døgnet vil få en mye bedre insulinsensitivtet. Noe som betyr kroppen behøver å produsere en mindre mengde insulin til det samme måltidet enn hvis du ikke hadde trent. Mindre insulin betyr en lavere fettsyresyntese som er fordelaktig for deg som vil ned i fett%. 

Det er slik det henger sammen, det er en myte det der med kaloritelling. Mest som følge av at folk flest ikke har peiling på hvordan dette med ernæring egentlig henger sammen. Sammenligner man 2 måltider med lik mengde nettokalorier så vil man legge på seg langt mer av det ene måltidet enn det andre...av de årsakene jeg innledningsvis gav forklaring utfra. 

Lykke til uansett.

Har du kilde på dette? :) Det er vel til syvende og sist kaloriunderskudd som gir vektnedgang. Uansett. For mange er det lettest å telle kalorier for å være sikre på å havne i underskudd. Men enkle løsninger som for eksempel å velge drømmelett istedet for vanlig rømme, droppe smør på skiva, ikke steke mat i olje/smør, velge lettbrus istedet for sukkerholdig brus etc er en veldig god start! 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg vet hva du spiser i løpet av dagen er det absolutt enkleste du kan gjøre er å fortsette slik du gjør nå, men å kutte ut alt sukker, hvitt mel og gjerne pasta/poteter/ris. 

Anonymkode: 1d945...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut sukker og alkoholholdig drikke. Beveg deg mer.

Anonymkode: ac83a...f13

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uten at jeg vet hva du spiser i løpet av dagen er det absolutt enkleste du kan gjøre er å fortsette slik du gjør nå, men å kutte ut alt sukker, hvitt mel og gjerne pasta/poteter/ris. 

Det som gjør den «dietten» komplisert er at det er vanskelig å holde på i lengden. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ned i vekt, må du spise mindre. Det letteste er absolutt å gjøre det på en måte som får det til å virke nesten umerkelig. Du trenger ikke telle kalorier. Men du må spise mindre. Så du må endre hvordan du tenker om mat. Du må bli sånn at “alt du vil og når du vil” er lik “nok av alt, og ikke for mye av noe”. Hvordan gjør man det, spør du sikkert. Jo, man kvitter seg med tanken at det er noe mat man bør/må spise og noe mat man må/bør holde seg unna. Man bruker fornuften og setter sammen en balansert dagsmeny, basert på det man vet om helsefremmende ernæring, i tråd med personlige preferanser og av det som er tilgjengelig akkurat da. Man kjenner etter hvordan man virkelig føler seg, før, under og etter måltidet. Man lærer seg hva som får en til å føle seg vel - passe mett, opplagt, i godt humør, og gjør mer av det, og hva som gjør en fysen, irritabel og hanglete, og styrer stort sett unna det. 

Og så slutter man å tenke på hva og hvordan andre mennesker spiser. Det er deres preferanse og deres vaner, og har lite med deg og ditt å gjøre. JEG spiser feks mest enkel husmannskost fordelt på tre måltider om dagen. Skal jeg ned i vekt, kutter jeg bare ned på godteriene. Jeg har ennå ikke møtt noen som blir overivrige når jeg forteller om det.

Anonymkode: 29ce7...ed0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått ned 8 kg på 6 måneder.  Diett: kutte ut potetgull, gå tur i 30-60 minutter om dagen, og ikke spise godteri/store måltider etter 20:00. Kan helt fint leve med dette resten av livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Kutte alt du vet er tomme kalorier. Mindre olje, null smør, dropp flytende kalorier. 

Ikke endre hva du spiser, men spis litt mindre til hvert måltid. Stopp før du er helt mett. 

Finn en type mat du synes er helt greit og mettende, men ikke "kos" (for meg - fiberrik med magerost). Hver gang du vet du nylig har spist, men føler deg sulten, spør deg selv om du har lyst på dette.  

Kutt båndet mellom kos og mat. Jeg spiser aldri foran TVen. 

Få opp pulsen, skikkelig. 3-4 ganger i uka. Trenger ikke være lenge, for det er ikke kaloriene du forbrenner under trening som har noe å si. Men at du øker forbrenningen gjennom dagen. At hormonene du frigjør er apetittregulerende. Og at endorfiner bidrar til lykkefølelse og selvtillitt. 

Anonymkode: 64b4a...4c0

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mindre porsjoner, ferdig  med det! 

Spis mindre av alle de tingene du vet ikke er bra, brus, sjokolade, chips etc, men også sauser og remulader, majones, hvetebakst, hvitt brød, hvit ris etc

Inn med mer grønnsaker, bær og frukt. 

Anonymkode: d63e7...fa1

Det går i kaker, brus og snop, pluss flere tallerken med både frokost, lunsj og middag. På altfor store tallerken. Ja, jeg er blitt storspist huff..

Vil det gi så stor effekt ved å kun kutte ut kaker, brus og snop og spise max 1 tallerken til hvert måltid? Jeg spiser ikke saus og remaulader forresten.

Mindre porsjoner av vanlig mat og kutt ut godteri, snacks, brus og alkohol.

Anonymkode: f187a...dd7

Jeg drikker ikke alkohol. 

Med mindre porsjoner, kan jeg spørre om dere da tenker på tallerkenmodellen? Evt mindre størrelse på tallerken? For jeg skal kjøpe nye middagstallerken og vurderer faktisk de frokostasjettene som er ca 23 cm i diameter fra jasper conran. Vi har de enorme blomstrete fra ikea (90 tallet) fortsatt.. Tror de er minst 33 cm :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Wera1 said:

For mange er det lettest å telle kalorier for å være sikre på å havne i underskudd. Men enkle løsninger som for eksempel å velge drømmelett istedet for vanlig rømme, droppe smør på skiva, ikke steke mat i olje/smør, velge lettbrus istedet for sukkerholdig brus etc er en veldig god start! 

Takk, det skal jeg notere meg! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med fullkornpasta? Jeg leste et sted at durumvete enten den var hvit eller brun hadde like negativ effekt som hvit ris?

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut sukker og alkoholholdig drikke. Beveg deg mer.

Anonymkode: ac83a...f13

Jeg drikker heldigvis ikke alkohol :)  Men ja sukker er nok en stor del  av det jeg bør få vekk.

Hva spiser dere istedenfor sukkervarer?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ned i vekt, må du spise mindre. Det letteste er absolutt å gjøre det på en måte som får det til å virke nesten umerkelig. Du trenger ikke telle kalorier. Men du må spise mindre. Så du må endre hvordan du tenker om mat. Du må bli sånn at “alt du vil og når du vil” er lik “nok av alt, og ikke for mye av noe”. Hvordan gjør man det, spør du sikkert. Jo, man kvitter seg med tanken at det er noe mat man bør/må spise og noe mat man må/bør holde seg unna. Man bruker fornuften og setter sammen en balansert dagsmeny, basert på det man vet om helsefremmende ernæring, i tråd med personlige preferanser og av det som er tilgjengelig akkurat da. Man kjenner etter hvordan man virkelig føler seg, før, under og etter måltidet. Man lærer seg hva som får en til å føle seg vel - passe mett, opplagt, i godt humør, og gjør mer av det, og hva som gjør en fysen, irritabel og hanglete, og styrer stort sett unna det. 

Og så slutter man å tenke på hva og hvordan andre mennesker spiser. Det er deres preferanse og deres vaner, og har lite med deg og ditt å gjøre. JEG spiser feks mest enkel husmannskost fordelt på tre måltider om dagen. Skal jeg ned i vekt, kutter jeg bare ned på godteriene. Jeg har ennå ikke møtt noen som blir overivrige når jeg forteller om det.

Anonymkode: 29ce7...ed0

Dette høres ut som det passer for meg. I min barndom ble det grov brød ca 2 stk til frokost, lunsj, og kvelds. Med smør, og hva man hadde lyst på av egg, syltetøy, rørte bær, hvitost, brunost, fisk, slike ting. Middag var gjerne 2 poteter, noen grønnsaker og et stykke fisk, kjøtt, kjøttlkaker, fiskeboller, fiskepudding, raspeball, sild, makrell, 

Men nå spiser vi pasta, gryteretter, gratenger, pizza osv, og jeg føler på en måte at jeg har mistet all kontroll over alle måltider. Spiser ofte ikke frokost, har forsøkt med havregrøt, og alt mulig annet. I lunsj går det gjerne med boller.

Jeg har fått høre at min barndoms froskost og middag ikke var riktig, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Min matlyst går fra det enen til det andre og ofte usunt.  

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Nuith said:

Jeg har gått ned 8 kg på 6 måneder.  Diett: kutte ut potetgull, gå tur i 30-60 minutter om dagen, og ikke spise godteri/store måltider etter 20:00. Kan helt fint leve med dette resten av livet. 

Hvordan holder du deg unna snopet?

Jeg ønsker mest av alt å innarbeide normal og sunn rutine til mat. Frokost, lunsj, middag. 

Tror jeg først må kutte ut snopet og kakene og se hvor det tar meg. Og få inn en skikkelig frokost. 

Gjest Nina1975
Skrevet

Enkelt og greit med å spise mindre kcal enn hva du trenger. 

Vet du skrev at du ikke ville telle, men sjekk kcal innholdet i den maten du spiser mest av, også den sunne (juice, frukt, nøtter o.l.) Bare for å skaffe deg ett overblikk av hva kcal maten egentlig inneholder. Kanskje du får noen overraskelser. 

Ellers anbefaler jeg som flesteparten over her skriver, mindre søtsaker og mindre brød og poteter. Minst mulig karbohydrater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...