AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Hei Jeg føler virkelig ikke at jeg takler foreldrerollen, rent psykisk. Jeg sliter utrolig med konstant følelse av å være overveldet og stresset, og da spesielt i forbindelse med morgenstellet/rutinene og levering av 2 barn i bhg. Dette enorme stresset (og masingen, kranglingen, tidspresset) setter meg helt ut og farger resten av dagen min. Går rett inn i en meget krevende jobb rett etterpå, og får ikke landet skikkelig resten av dagen. Og jeg er den som må levere, da mannen pendler. Han henter imidlertid. Jeg føler at det rett og slett har begynt å gå utover helsen min, fysisk og psykisk, føler meg kronisk stresset. Har ingen besteforeldre eller andre som kan hjelpe. Barna og levering om morgenen tar knekken på meg! Føler jeg har prøvd alle triks i boka, og forbereder alt kvelden før. Har heller ikke mer krevende barn enn andre, føler jeg. Føler det handler mest om at jeg blir så mentalt sliten, så overveldet og tappet! Jeg bare takler ikke det konstante stresset/presset! Hjelp! Noen med gode råd? 😫 TS Anonymkode: cf6e9...d9f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Hei! Har du mulighet til å jobbe redusert en periode? At du begynner en time senere f.eks. slik at du har tid til en kaffe eller lignende etter at barna er levert i barnehagen? Det ville jeg gjort! For det du beskriver høres stressende ut, og noen ganger kan den lille halvtimen gjøre underverker for kropp og sjel. Anonymkode: 7c581...3ff 4
Lammelåret Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 Meditasjon og små pustepauser innimellom. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 Kjenner meg veldig igjen - og jeg har bare ett barn... Som ikke er mer krevende enn normalt, han er en helt normal snill og glad liten gutt. Det hjelper litt om jeg står opp kjempetidlig så dårlig tid ikke blir en forverrende faktor - men det hjelper jo ikke på når han bæsjer i bleien når vi er på vei ut døren, og vi må begynne helt på nytt med påkledning og sånt. Jeg prøver å meditere litt hver dag. Det må jeg som oftest gjøre på jobben (før noen kg-hylefanter hyler opp: jeg tar tiden fra lunsjpausen...). Det hjelper litt. Jeg har gått på cos-kurs, og det hjalp litt også. Det å huske på å puste med magen, konsentrere seg om nuet, ikke bli fanget i "oioioioi, nå kommer sånn og sånn til å skje fordi at sånn skjedde og hvisomatte og neiogneiognei", men heller ta det sånn at ok, nå skjedde dette her, da gjør vi sånn. Ikke noe "og da kommer sånn og sånn til å skje og så..." . Anonymkode: ce723...245 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #6 Skrevet 3. april 2019 Finn deg en mindfulness app, ta 5 min i bilen/bussen med den etter levering. I perioder gjorde jeg det 5 min i bil mellom jobb og henting for å hente meg inn. Bruk også denne i fem etter jobb før du går inn døra hjemme. Det er rart i starten men det hjelper selv om det kjennes rart og fremmed ut. Anonymkode: e7f61...d7e 1
Sensi Skrevet 3. april 2019 #7 Skrevet 3. april 2019 Mindfullness, spis frokost (litt frokostblanding i en kopp) og stell deg før du begynner å styre med barna. Kan barna spise frokost i barnehagen?
Alvario Skrevet 3. april 2019 #8 Skrevet 3. april 2019 Lær deg å koble «ut» i bilen, gåturen eller reisen med offentlig transport på vei til jobb. Ikke bruk tiden på å tenke på alt du burde gjort/skal gjøre, men hør på musikk eller tenk på positive ting - det som gjør deg best. Selv bruker jeg de 10 min det tar å kjøre til jobb. Jeg hører ikke på hverken musikk eller radio, og snakker aldri i tlf. Bruker rett og slett tiden til det som gir meg mest, nemlig fred og ro.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #9 Skrevet 3. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg føler virkelig ikke at jeg takler foreldrerollen, rent psykisk. Jeg sliter utrolig med konstant følelse av å være overveldet og stresset, og da spesielt i forbindelse med morgenstellet/rutinene og levering av 2 barn i bhg. Dette enorme stresset (og masingen, kranglingen, tidspresset) setter meg helt ut og farger resten av dagen min. Går rett inn i en meget krevende jobb rett etterpå, og får ikke landet skikkelig resten av dagen. Og jeg er den som må levere, da mannen pendler. Han henter imidlertid. Jeg føler at det rett og slett har begynt å gå utover helsen min, fysisk og psykisk, føler meg kronisk stresset. Har ingen besteforeldre eller andre som kan hjelpe. Barna og levering om morgenen tar knekken på meg! Føler jeg har prøvd alle triks i boka, og forbereder alt kvelden før. Har heller ikke mer krevende barn enn andre, føler jeg. Føler det handler mest om at jeg blir så mentalt sliten, så overveldet og tappet! Jeg bare takler ikke det konstante stresset/presset! Hjelp! Noen med gode råd? 😫 TS Anonymkode: cf6e9...d9f Tenk på hvordan det var for 30, 50 og 100 år siden. Så ser du hvor heldig du er! For 100 år siden måtte mødrene forlate barna hjemme alene for å kunne gå på jobb i fabrikkene, der de jobbet 12 timer om dagen. Så fikk småbarna klare seg selv. For 50 år siden, var de fleste mødre hjemme med barna, de som var i jobb hadde dagmamma. Som de også måtte levere barna til, så det blir det samme som du har. Jeg hadde småbarn for 20-30 år siden, og det var ikke barnehage nær oss. Jeg jobbet 80% natt, og var våken med ungene etterpå til mannen kom hjem. Det kan du betegne som LITT tøffere enn det du har å streve med! Det er litt patetisk å lese det du skriver her, for du blir knekt av å måtte forberede og levere ungene om morgenen??? Trodde du at besteforeldre skulle trå til med å få ungene klar til barnehage/skole? At de skulle komme hjem til deg på morgenen så du kunne få tid til å pleie deg selv, og gjøre deg klar for dagen? Sorry, men vi som er besteforeldre stiller som regel ikke opp på det. Du bør se dette her litt i perspektiv på hva du har av goder, og hva kvinner før deg ikke hadde, men likevel klarte hverdagen uten å knekke sammen psykisk! Anonymkode: 98b65...3c5 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #10 Skrevet 3. april 2019 Legg deg tidligere og stå opp tidligere. Stå opp en halvtime før barna våkner, slik at du får litt egentid før alt begynner. Og gjør det du kan kvelden før. Anonymkode: 1b2ca...ee8 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #11 Skrevet 3. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg føler virkelig ikke at jeg takler foreldrerollen, rent psykisk. Jeg sliter utrolig med konstant følelse av å være overveldet og stresset, og da spesielt i forbindelse med morgenstellet/rutinene og levering av 2 barn i bhg. Dette enorme stresset (og masingen, kranglingen, tidspresset) setter meg helt ut og farger resten av dagen min. Går rett inn i en meget krevende jobb rett etterpå, og får ikke landet skikkelig resten av dagen. Og jeg er den som må levere, da mannen pendler. Han henter imidlertid. Jeg føler at det rett og slett har begynt å gå utover helsen min, fysisk og psykisk, føler meg kronisk stresset. Har ingen besteforeldre eller andre som kan hjelpe. Barna og levering om morgenen tar knekken på meg! Føler jeg har prøvd alle triks i boka, og forbereder alt kvelden før. Har heller ikke mer krevende barn enn andre, føler jeg. Føler det handler mest om at jeg blir så mentalt sliten, så overveldet og tappet! Jeg bare takler ikke det konstante stresset/presset! Hjelp! Noen med gode råd? 😫 TS Anonymkode: cf6e9...d9f 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg føler virkelig ikke at jeg takler foreldrerollen, rent psykisk. Jeg sliter utrolig med konstant følelse av å være overveldet og stresset, og da spesielt i forbindelse med morgenstellet/rutinene og levering av 2 barn i bhg. Dette enorme stresset (og masingen, kranglingen, tidspresset) setter meg helt ut og farger resten av dagen min. Går rett inn i en meget krevende jobb rett etterpå, og får ikke landet skikkelig resten av dagen. Og jeg er den som må levere, da mannen pendler. Han henter imidlertid. Jeg føler at det rett og slett har begynt å gå utover helsen min, fysisk og psykisk, føler meg kronisk stresset. Har ingen besteforeldre eller andre som kan hjelpe. Barna og levering om morgenen tar knekken på meg! Føler jeg har prøvd alle triks i boka, og forbereder alt kvelden før. Har heller ikke mer krevende barn enn andre, føler jeg. Føler det handler mest om at jeg blir så mentalt sliten, så overveldet og tappet! Jeg bare takler ikke det konstante stresset/presset! Hjelp! Noen med gode råd? 😫 TS Anonymkode: cf6e9...d9f To småbarn lager jo endel støy og er stressende i seg selv. Langvarig stress over lang tid er jo direkte skadelig for helsen. Hør med sjefen din om du kan ta noen feriedager eller jobbe 4 dagers uke for en periode for å hente deg litt inn. Stresset om morgenen vil jo fortsatt være der, men da kan du jo ha egentid noe som er gull verdt. Anonymkode: 56e4b...a8f 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #12 Skrevet 3. april 2019 39 minutter siden, AnonymBruker said: Tenk på hvordan det var for 30, 50 og 100 år siden. Så ser du hvor heldig du er! For 100 år siden måtte mødrene forlate barna hjemme alene for å kunne gå på jobb i fabrikkene, der de jobbet 12 timer om dagen. Så fikk småbarna klare seg selv. For 50 år siden, var de fleste mødre hjemme med barna, de som var i jobb hadde dagmamma. Som de også måtte levere barna til, så det blir det samme som du har. Jeg hadde småbarn for 20-30 år siden, og det var ikke barnehage nær oss. Jeg jobbet 80% natt, og var våken med ungene etterpå til mannen kom hjem. Det kan du betegne som LITT tøffere enn det du har å streve med! Det er litt patetisk å lese det du skriver her, for du blir knekt av å måtte forberede og levere ungene om morgenen??? Trodde du at besteforeldre skulle trå til med å få ungene klar til barnehage/skole? At de skulle komme hjem til deg på morgenen så du kunne få tid til å pleie deg selv, og gjøre deg klar for dagen? Sorry, men vi som er besteforeldre stiller som regel ikke opp på det. Du bør se dette her litt i perspektiv på hva du har av goder, og hva kvinner før deg ikke hadde, men likevel klarte hverdagen uten å knekke sammen psykisk! Anonymkode: 98b65...3c5 Og prisen for mest oppmuntrende person går til...! Anonymkode: 6f6bc...a4b 22
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #13 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Legg deg tidligere og stå opp tidligere. Stå opp en halvtime før barna våkner, slik at du får litt egentid før alt begynner. Anonymkode: 1b2ca...ee8 Dette! Dette ganger hundre! Dagen blir utrolig mye bedre når du har en liten halvtime før seg selv før stresset setter i gang. For å få til det er det lurt å ta litt tidligere kvelder en stund. Litt kjedelig men sååå verdt det! Anonymkode: 0c4e6...a81 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #14 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenk på hvordan det var for 30, 50 og 100 år siden. Så ser du hvor heldig du er! For 100 år siden måtte mødrene forlate barna hjemme alene for å kunne gå på jobb i fabrikkene, der de jobbet 12 timer om dagen. Så fikk småbarna klare seg selv. For 50 år siden, var de fleste mødre hjemme med barna, de som var i jobb hadde dagmamma. Som de også måtte levere barna til, så det blir det samme som du har. Jeg hadde småbarn for 20-30 år siden, og det var ikke barnehage nær oss. Jeg jobbet 80% natt, og var våken med ungene etterpå til mannen kom hjem. Det kan du betegne som LITT tøffere enn det du har å streve med! Det er litt patetisk å lese det du skriver her, for du blir knekt av å måtte forberede og levere ungene om morgenen??? Trodde du at besteforeldre skulle trå til med å få ungene klar til barnehage/skole? At de skulle komme hjem til deg på morgenen så du kunne få tid til å pleie deg selv, og gjøre deg klar for dagen? Sorry, men vi som er besteforeldre stiller som regel ikke opp på det. Du bør se dette her litt i perspektiv på hva du har av goder, og hva kvinner før deg ikke hadde, men likevel klarte hverdagen uten å knekke sammen psykisk! Anonymkode: 98b65...3c5 For et teit og meggete svar! Anonymkode: f729e...3f3 11
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #15 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenk på hvordan det var for 30, 50 og 100 år siden. Så ser du hvor heldig du er! For 100 år siden måtte mødrene forlate barna hjemme alene for å kunne gå på jobb i fabrikkene, der de jobbet 12 timer om dagen. Så fikk småbarna klare seg selv. For 50 år siden, var de fleste mødre hjemme med barna, de som var i jobb hadde dagmamma. Som de også måtte levere barna til, så det blir det samme som du har. Jeg hadde småbarn for 20-30 år siden, og det var ikke barnehage nær oss. Jeg jobbet 80% natt, og var våken med ungene etterpå til mannen kom hjem. Det kan du betegne som LITT tøffere enn det du har å streve med! Det er litt patetisk å lese det du skriver her, for du blir knekt av å måtte forberede og levere ungene om morgenen??? Trodde du at besteforeldre skulle trå til med å få ungene klar til barnehage/skole? At de skulle komme hjem til deg på morgenen så du kunne få tid til å pleie deg selv, og gjøre deg klar for dagen? Sorry, men vi som er besteforeldre stiller som regel ikke opp på det. Du bør se dette her litt i perspektiv på hva du har av goder, og hva kvinner før deg ikke hadde, men likevel klarte hverdagen uten å knekke sammen psykisk! Anonymkode: 98b65...3c5 Det at ts tar dette opp i sin frustrasjon er ikke negativt. Det er ikke noe ts har skrevet som tilsier at hun føler at hun har det verre enn kvinner hadde det før. Jeg må si at jeg savner at du i din tirade ikke bringer opp kvinner i andre land, og at de har det verre enn oss i Norden. Også da du vokste opp. Du har levd ditt liv med din mann. Det at du har mestret utfordrende livssituasjoner, er fint. Tro ikke at du besitter definisjonsmakt vedrørende hva andre mennesker opplever som utfordrende. Du har ikke levd andres liv. Du har levd ditt liv. Anonymkode: 23b1c...cb0 8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #16 Skrevet 3. april 2019 TS her. Tusen takk for alle god råd. Jeg tar hvert enkelt til meg. Noe gjør jeg allerede, og mye kan definitivt gjøres i større grad eller testes ut. Setter stor pris på råd og støtte. Anonymkode: cf6e9...d9f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #17 Skrevet 3. april 2019 Les boken. Mindfulness for foreldre! Anonymkode: bc8df...6aa
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #18 Skrevet 3. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenk på hvordan det var for 30, 50 og 100 år siden. Så ser du hvor heldig du er! For 100 år siden måtte mødrene forlate barna hjemme alene for å kunne gå på jobb i fabrikkene, der de jobbet 12 timer om dagen. Så fikk småbarna klare seg selv. For 50 år siden, var de fleste mødre hjemme med barna, de som var i jobb hadde dagmamma. Som de også måtte levere barna til, så det blir det samme som du har. Jeg hadde småbarn for 20-30 år siden, og det var ikke barnehage nær oss. Jeg jobbet 80% natt, og var våken med ungene etterpå til mannen kom hjem. Det kan du betegne som LITT tøffere enn det du har å streve med! Det er litt patetisk å lese det du skriver her, for du blir knekt av å måtte forberede og levere ungene om morgenen??? Trodde du at besteforeldre skulle trå til med å få ungene klar til barnehage/skole? At de skulle komme hjem til deg på morgenen så du kunne få tid til å pleie deg selv, og gjøre deg klar for dagen? Sorry, men vi som er besteforeldre stiller som regel ikke opp på det. Du bør se dette her litt i perspektiv på hva du har av goder, og hva kvinner før deg ikke hadde, men likevel klarte hverdagen uten å knekke sammen psykisk! Anonymkode: 98b65...3c5 Jeg forstår poenget ditt, men det hjelper ikke min situasjon å tenke på hvordan kvinner hadde det for 100 eller for 20 år siden. Jeg lever mitt liv ut ifra mine forutsetninger og mitt perspektiv, og har mine egne utfordringer. Jeg ser selvfølgelig at dette er trivielle problemer ut ifra et verdens perspektiv, men det er likevel mine utfordringer, og det er ikke bra for helsen min. Derfor ønsker jeg å finne ut av hva jeg kan gjøre med det. Og ditt svar hjelper ikke i denne sammenheng. Selvfølgelig har jeg aldri forventet at besteforeldre skal komme på morgenen og ta barna for meg. Det var bare en ekstra opplysning, at ingen andre noen gang kan følge barna avgårde. Jeg har faktisk flere venninner og bekjente, hvor besteforeldre er blitt pensjonister, og tilbyr seg av og til en overnatting midt i uka, eller gir barnebarn en fridag eller faktisk kommer over på morgenen og følger barna i bhg sent på formiddagen fordi de ønsker kvalitetstid med barnebarn og gjerne vil avhjelpe egne barn. Dette synes jeg er flott for alle parter! Våre foreldre er fortsatt i full jobb alle fire, og bor også et stykke unna. Vi har likevel et flott forhold til dem selvsagt, og forventer jo ikke at de skal gjøre oss en masse tjenester. TS Anonymkode: cf6e9...d9f 6
Atveitan Skrevet 3. april 2019 #19 Skrevet 3. april 2019 Ingen mulighet for å jobbe redusert en periode? 1 time om dagen mindre/en dag i uken fri, hvor du slikevel leverer i barnehage, så du får tid til p hente deg inn.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #20 Skrevet 3. april 2019 Få bedre tid og tidligere kvelder ved å kutte ut internett, sos medier og tv om kvelden. Det er "avslapping"... men egentlig ikke, siden det stjeler tid! Anonymkode: 23e62...03a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå