Gå til innhold

Kan man kreve høyere lønn hvis man har en mastergrad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å søke etter jobber til høsten da jeg blir ferdig med min mastergrad nå til våren. Har nå fått noen forespørsler om å komme på intervju. I en del av jobbene jeg har søkt på står det at det kreves høyskole/universitetsutdanning. Står ingenting om 3-årig eller 5-årig, så regner med 3-årig er innafor. Kan jeg likevel kreve høyere lønn ettersom jeg sitter med en mastergrad? Jeg vet så lite om lønn og rettigheter angående dette, så hadde satt pris på svar som jeg kanskje kan bruke i et intervju dersom lønnen blir diskutert.

Dette gjelder jobb i skolesektoren i Oslo kommune.

Anonymkode: 7b944...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva skal du jobbe med? Skal du undervise får du betalt som lektor når du har master, altså høyere lønn enn de som går under kategoriene lærer (0-3 år utdanning),  adjunkt (4 år) og adjunkt med opprykk (4 år + tillegg av minst 60 studiepoeng).

Anonymkode: 8894e...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på å søke etter jobber til høsten da jeg blir ferdig med min mastergrad nå til våren. Har nå fått noen forespørsler om å komme på intervju. I en del av jobbene jeg har søkt på står det at det kreves høyskole/universitetsutdanning. Står ingenting om 3-årig eller 5-årig, så regner med 3-årig er innafor. Kan jeg likevel kreve høyere lønn ettersom jeg sitter med en mastergrad? Jeg vet så lite om lønn og rettigheter angående dette, så hadde satt pris på svar som jeg kanskje kan bruke i et intervju dersom lønnen blir diskutert.

Dette gjelder jobb i skolesektoren i Oslo kommune.

Anonymkode: 7b944...461

Ja, det kan du. Men da må det vel også stå at de etterlyser en med masterutdanning. Vet om sykepleiere som har tatt masterutdanning, men ikke fått uttelling for dette i form av økt lønn fordi det ikke har vært utlyst stilling  som  spesifikt krever master eller etterspurt en masterutdanning i jobben.  Men uansett tror jeg at kommunen er en såpass solid arbeidsgiver at det skal utgangpunktet lønne seg å ta mer utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du jobbe med? Skal du undervise får du betalt som lektor når du har master, altså høyere lønn enn de som går under kategoriene lærer (0-3 år utdanning),  adjunkt (4 år) og adjunkt med opprykk (4 år + tillegg av minst 60 studiepoeng).

Det kan ikke være undervisning, da hadde ikke kravet vært så generelt som høyskole- eller universitetsutdanning.

Du kan prøve å få mer lønn, men det er ikke sikkert du får det hvis det ikke er et krav for stillingen. En slektning jobbet i det offentlige, fikk ikke ekstra lønn pga master siden det ikke var krav om mer enn bachelor.for stillingen. 

Anonymkode: 410af...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med master + PPU (6 år) er du lektor med opprykk, og tjener faktisk mer enn noen som er vanlig lektor (5 år). 

Anonymkode: 25ca1...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stillinger som pressiserer 3 åring høgere utdanning som krav kan du slite med å kreve å få lønnen satt etter masterutdanninga. Om stillinga er upressisert, men satt som krav at det er høgere utdanning, er det rimelig å få uttelling for relevant utdanning. Første steg i lønnsforhandlinger før eller ved ansettelse er å legge fram utdanninga og etablere en felles forståelse for at den er relevant for stillinga. Det er helt rimelig at masterutdannete, vidreutdannete og doktorgradsutdannete går gjennom sin utdanning i forhold til bedriftas behov og stillingsbeskrivelse for å avklare om det er forstått hvordan den potensielt ansatte kan bidra. Er du i ferd med å fullføre ei utdanning, kan arbeidsgiver skrive inn klausul på lønnstilbud som forutsetter at du fullfører graden. Tilstede under forhandlinger bør represantanter som støtter den ansatte også stille. Det er best hvis disse sitter ved siden av deg.

Det er lite strategisk slik jeg ser det "å kreve" lønn. Fokuser heller på hvordan du kan øve deg i å la den stemmen du har bli hørt, er du stillfaren kan det nytte å gjenta seg til budskapet når inn. Trenger du struktur i samtaler og møter for å komme innom tema, be om at starten på møtet handler om hvilke tema som skal diskuteres og si at du ønsker et punkt som omhandler lønnsnivå. Å ha "å kreve lønn" i minne passer til frempå mennesker som uanstrengt prater i veg og tilpasser seg raskt og ommentrentlig underveis. Alle har en stemme som kan forhandle, men stilene er høyst forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har mastergrad og jobber i barnehage. Får ekstra lønn for masteren selv om jeg jobber som barnehagelærer og master på ingen måte er et krav. Ble tipset av styreren om å sende inn en søknad til henne og så var det i boks. Nå søker jeg ny jobb og spurte om jeg fikk det der også, da jeg fikk tilbudet. Det gjorde jeg. Så det er jo bare til å spørre. Jeg følte det var mest naturlig å vente med å spørre til jeg fikk jobbtilbud. 

Anonymkode: 025bd...5d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dersom du faktisk er kompetent, de fleste som kommer rett fra skolen er langt ifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 5.4.2019 den 22.54, FactsOverFeelings skrev:

Bare dersom du faktisk er kompetent, de fleste som kommer rett fra skolen er langt ifra det.

Mastergrad regnes i Norge som formalkompetanse og teller for eksempel ved konkuranser som en vesentlig del av det som er med i poenggivinga av anbud. Praktisk kompetanse, erfaringskompetanse og gjennomførings kompetanse er helt andre ting, men noenganger har alle former for kompetanse nær sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...