AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Hei! Jobber på en avdeling for demente eldre. Blant kollegaene mine er det flere mørkhudete, og jeg vet at flere av pasientene mine har tendenser til rasistiske ytringer. En ettermiddag jeg jobbet kom det flere ytringer (av det grove slaget) fra tre av pasientene mine.. tror de påvirket hverandre. Dette ble ganske ubehagelig, men jeg og kollegaen min forsøkte å dempe dem, og fortelle dem at sånt skal man ikke si til andre mennesker. Litt sånn som man irettesetter barn. Vi forsøkte også å skjerme dem pga uroen de skapte. Likevel satt jeg igjen med en vond følelse. Hvordan kan jeg håndtere dette neste gang det evt skjer? Både ovenfor pasientene men også ovenfor kollegaen min. Hvor mye skal man reagere på slik atferd når det er snakk om demens? De har varierende grad av "bortreisthet" Anonymkode: 198f9...2e0 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Dette er noe du tar opp med ledelse, og ber om retningslinjer på håndtering. Anonymkode: 47306...d0c 17
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 Hvis det er demente pasienter er det antakelig ikke mye å få gjort med det. Jeg jobbet med demente og er ikke mørk i huden, men har fått høre både det ene og andre fra demente. Dette er noe man må tåle, ellers kan man ikke jobbe med den kategorien pasienter. Anonymkode: 799bf...f16 14
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 Jeg syns det er greit å reagere som normalt, men fattet naturligvis. Har også en kollega som er mørkhudet, og han får høre mye stygt noen ganger. Jeg forsvarer han alltid og sier til pasienten det gjelder at slikt er overhodet ikke greit, man snakker ikke slik til andre mennesker. Demens er en stygg sykdom, ja, men det er ikke en unnskyldning for å være stygg. Det gjelder alle mulige sykdommer. Derfor er det lov å irettesette andre når de sier fæle ting, men naturligvis, du blir ikke stygg i munnen selv. Man holder seg saklig og hodet kaldt selv om man blir jævla forbanna. Vi som jobber med demente pasienter MÅ uten tvil tåle en del dritt, men det er alltid lov til å svare tilbake og forsvare seg og andre. Er ikke slik at man skal stå der og ta imot og ta imot. Det gjør noe med ens egen selvfølelse også, og du er ikke mindre profesjonell fordi du sier ifra om noe som ikke er greit. Du griper inn om pasientene krangler seg imellom, ikke sant? Da griper man også inn om det blir for ille med pasient vs kollega. Anonymkode: d5dba...484 4
Mann1979 Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 Jeg skinnet meg en sommer før jeg jobbet på eldrehjem da jeg var 20 år gammel. Stor tabbe. Et par av beboerne kalte meg konsekvent "Skalle" eller "Du , Skalleper!" 😂 Tenker dette bare er noe man må takle med en sånn jobb. De er demente og skal snart dø. Trenger ikke å plage dem med identitetspolitikk den siste tiden de har igjen. 16
Kverrulanten Skrevet 3. april 2019 #6 Skrevet 3. april 2019 Enig i at det ikke er en kamp man trenger å ta med mennesker som har levd et langt liv med disse holdningene. Stort sett klarer jeg å få samtalen over på noe annet, men i de tilfellene det ikke går sier jeg «Det er helt greit at du helst vil ha hjelp av meg, men nå er det sånn at vi bare er to stykker her og det er ikke alltid jeg kan komme løpende i det du ringer så da må du enten ta imot hjelpen du får der og da eller vente til jeg har anledning til å komme inn igjen til deg.» 3
Illuminatum Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jobber på en avdeling for demente eldre. Blant kollegaene mine er det flere mørkhudete, og jeg vet at flere av pasientene mine har tendenser til rasistiske ytringer. En ettermiddag jeg jobbet kom det flere ytringer (av det grove slaget) fra tre av pasientene mine.. tror de påvirket hverandre. Dette ble ganske ubehagelig, men jeg og kollegaen min forsøkte å dempe dem, og fortelle dem at sånt skal man ikke si til andre mennesker. Litt sånn som man irettesetter barn. Vi forsøkte også å skjerme dem pga uroen de skapte. Likevel satt jeg igjen med en vond følelse. Hvordan kan jeg håndtere dette neste gang det evt skjer? Både ovenfor pasientene men også ovenfor kollegaen min. Hvor mye skal man reagere på slik atferd når det er snakk om demens? De har varierende grad av "bortreisthet" Anonymkode: 198f9...2e0 Hvordan tar du det om noen kritiserer deg på samme måte som de ville irrettesatt et barn? 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #8 Skrevet 4. april 2019 18 timer siden, Mann1979 skrev: Jeg skinnet meg en sommer før jeg jobbet på eldrehjem da jeg var 20 år gammel. Stor tabbe. Et par av beboerne kalte meg konsekvent "Skalle" eller "Du , Skalleper!" 😂 Tenker dette bare er noe man må takle med en sånn jobb. De er demente og skal snart dø. Trenger ikke å plage dem med identitetspolitikk den siste tiden de har igjen. Gode poeng her. Moren min var veldig ille før hun døde. Livredd hjelpen på sykehuset og nektet de tilgang til rommet. Fordi de var mørke i huden. Ingen ting kunne vi ha sagt for å forandre hennes mening. Hun mente mye annet rart også og forandret seg veldig på det siste. Det kan kansje gå å snakke med de som er oppegående men mange er ikke i stand til å forstå og ressonere og er først og fremt livredde. For tøysete ting.. Anonymkode: 5e89b...bba 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 Dette er ikke noe du skal bry deg med i det hele tatt. Du er rett og slett ikke part i saken. Det KAN være et problem for de som det går ut over, og om de bryr seg, får de ta dette opp med sine overordnede. Anonymkode: 047f2...524
Nuttery Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 Vi sier bare fra at det er ikke greit å kalle andre for stygge ting. For mange så er jo dette glemt etter et minutt eller så, men jeg syntes det er det riktige å gjøre. Man kan dessverre ikke ta det stygge demente sier personlig - mange mangler totalt filter og forståelse for det de sier. 6
skruf Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 Mange eldre er ikke vant til mørkhudete, de kan også ha en fremmedfrykt. Og særlig demente kan mangle filter på hva de sier og gjør. Såklart kan man si at man ikke skal snakke sånn til andre mennesker, men man kan ikke forvente at det går inn og blir tatt til etterretning. Har jobbet lenge innen eldreomsorg, og har fått hørt mye rart blitt sagt opp igjennom årene. Alt fra å bli nektet å bli stellet av en nykonfirmant (da var jeg i midten av 20-årene, men så veldig ung ut) til å få generøse tilbud om sex.. Man må bare ta det med ei klype salt. Kan ikke gå rundt å bli krenket av hva demente mennesker sier og gjør, det er sykdommen som snakker Bestemoren min var ekstrem, hun nektet bl.a blodoverføring da hun hadde alvorlig lav HB. Hun sa høylydt at hun nektet å få «negerblod» (hennes ord, ikke mine). Hun var ikke ei slem dame, og i løpet av en lang yrkeskarriere så samhandlet hun med mennesker av alle folkeslag. Men da hun ble dement det siste året hun levde så forandret hun seg veldig. 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #12 Skrevet 4. april 2019 Har selv hatt praksisplass på avdeling for alvorlig demente. Måtte trøste min kollega på kjøkkenet nesten hver dag. Grusom rasisme, skreket med skingrende kvinnestemme fikk henne på gråten rett som det var. Anonymkode: bd47d...351 1
Hermine3011 Skrevet 5. april 2019 #13 Skrevet 5. april 2019 På 3.4.2019 den 14.04, AnonymBruker skrev: Hei! Jobber på en avdeling for demente eldre. Blant kollegaene mine er det flere mørkhudete, og jeg vet at flere av pasientene mine har tendenser til rasistiske ytringer. En ettermiddag jeg jobbet kom det flere ytringer (av det grove slaget) fra tre av pasientene mine.. tror de påvirket hverandre. Dette ble ganske ubehagelig, men jeg og kollegaen min forsøkte å dempe dem, og fortelle dem at sånt skal man ikke si til andre mennesker. Litt sånn som man irettesetter barn. Vi forsøkte også å skjerme dem pga uroen de skapte. Likevel satt jeg igjen med en vond følelse. Hvordan kan jeg håndtere dette neste gang det evt skjer? Både ovenfor pasientene men også ovenfor kollegaen min. Hvor mye skal man reagere på slik atferd når det er snakk om demens? De har varierende grad av "bortreisthet" Anonymkode: 198f9...2e0 Vel, rasisme har lite å gjøre med demens. Hat er noe man har i seg og velger å utøve/ikke utøve. Det har da virkelig ikke noe å gjøre med demens. Disse eldre har nok hatt slemme holdninger før de ble demente. Stopp de strengt og effektivt:» sånn sier vi ikke». Ferdig snakka! Demens eller ikke: stopp idioti-atferd! 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #14 Skrevet 5. april 2019 15 minutter siden, Hermine3011 said: Vel, rasisme har lite å gjøre med demens. Hat er noe man har i seg og velger å utøve/ikke utøve. Det har da virkelig ikke noe å gjøre med demens. Disse eldre har nok hatt slemme holdninger før de ble demente. Stopp de strengt og effektivt:» sånn sier vi ikke». Ferdig snakka! Demens eller ikke: stopp idioti-atferd! Dette har jeg prøvd i årevis å si til min psykisk mishandlende far, som begynner å nærme seg 80, når han begynner å spy dritten sin utover mine barn, slik han gjorde mot meg. Det nytter bare ikke. Selv om man lærer å stå opp for seg selv og si fra når man blir snakket til på en ufin måte så er det ikke dermed sagt at det har noe å si for de man prøver å tilsnakke.... Anonymkode: 16abc...be0 4
Hermine3011 Skrevet 5. april 2019 #15 Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg prøvd i årevis å si til min psykisk mishandlende far, som begynner å nærme seg 80, når han begynner å spy dritten sin utover mine barn, slik han gjorde mot meg. Det nytter bare ikke. Selv om man lærer å stå opp for seg selv og si fra når man blir snakket til på en ufin måte så er det ikke dermed sagt at det har noe å si for de man prøver å tilsnakke.... Anonymkode: 16abc...be0 Som sagt; slemme folk er oftest slemme FØR demens også. At de fortsatt er slik, skyldes at ingen tidligere har turt å stoppe dem. Selvfølgelig skal vi ikke akseptere stygge holdninger pga alder, religion, kjønn etc. 2
Hentacruel Skrevet 5. april 2019 #16 Skrevet 5. april 2019 9 minutter siden, Hermine3011 said: Som sagt; slemme folk er oftest slemme FØR demens også. At de fortsatt er slik, skyldes at ingen tidligere har turt å stoppe dem. Selvfølgelig skal vi ikke akseptere stygge holdninger pga alder, religion, kjønn etc. Helt feil, dette vet du lite om. 10
skruf Skrevet 5. april 2019 #17 Skrevet 5. april 2019 15 minutter siden, Hermine3011 skrev: Som sagt; slemme folk er oftest slemme FØR demens også. At de fortsatt er slik, skyldes at ingen tidligere har turt å stoppe dem. Selvfølgelig skal vi ikke akseptere stygge holdninger pga alder, religion, kjønn etc. At noen gamle mennesker er skeptisk til mørkhudete har ingenting med å være slem å gjøre. Det går ikke på det at de var slemme mennesker før de blir demente, herrefred. Du må huske at da den eldste generasjonen i dag vokste opp så levde de ikke i et multikulturelt samfunn sånn som vi gjør i dag, det var ikke vanlig med mennesker av alle folkeslag her i Norge. Så selv om de ble vant til det etterhvert som samfunnet endret seg så ligger nok det de vokste opp med i bunnen når sykdommen demens slår inn, Demens endrer ofte hele personligheten din; det gir forvirring og kan gi aggresjon. Verdens mest snille menneske kan endre seg til ei bannende kjeftesmelle som er sinna og vanskelig. Fortsatt ikke et slemt menneske, men er menneske som har en sykdom, 11
Hermine3011 Skrevet 5. april 2019 #18 Skrevet 5. april 2019 12 timer siden, skruf skrev: At noen gamle mennesker er skeptisk til mørkhudete har ingenting med å være slem å gjøre. Det går ikke på det at de var slemme mennesker før de blir demente, herrefred. Du må huske at da den eldste generasjonen i dag vokste opp så levde de ikke i et multikulturelt samfunn sånn som vi gjør i dag, det var ikke vanlig med mennesker av alle folkeslag her i Norge. Så selv om de ble vant til det etterhvert som samfunnet endret seg så ligger nok det de vokste opp med i bunnen når sykdommen demens slår inn, Demens endrer ofte hele personligheten din; det gir forvirring og kan gi aggresjon. Verdens mest snille menneske kan endre seg til ei bannende kjeftesmelle som er sinna og vanskelig. Fortsatt ikke et slemt menneske, men er menneske som har en sykdom, Vet godt hva demens er jeg. Men selvsagt skal man ikke la dårlig atferd få lov til å utarte seg likevel. Hadde det vært like greit om du var veldig overvektig, og hver dag ble kaldt feita? Bare»demens» da også eller?😉 1
Hermine3011 Skrevet 5. april 2019 #19 Skrevet 5. april 2019 12 timer siden, Hentacruel skrev: Helt feil, dette vet du lite om. Nei, desverre det gjør jeg ikke. Har en dement bestemor , en onkel og olderfar før han døde. Tilbrakte mye tid hos dem, og så mange andre. De verste var de som fra før hadde vært slemme mot andre.
megda Skrevet 5. april 2019 #20 Skrevet 5. april 2019 Den dårlige atferden er jo glemt neste dag uansett. Dette er jo bare noe du kan le av, egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå