Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ble ferdig med masteren min (samfunnsfag) før jul, og har søkt jobber siden. Jeg søker bredt, og vet at når jeg ikke har så mye relevant jobberfaring får jeg ikke drømmejobben med en gang. Men jeg får jo aldri noenting! Jeg har sendt ut sikkert 60 søknader, inkludert til vikarbyråer, og har kun kommet inn til ett eneste intervju. Hva gjør man? Søknadene blir skreddersydd, og lest gjennom av andre før jeg sender. Flere av dem har jeg fått hjelp av karrieresenteret til å skrive, og jeg mener selv at de rett og slett er ganske gode..Men akkurat nå føles det som om søknadene mine ikke blir lest en gang, og det er skikkelig demotiverene! Altså. Å ikke komme til intervjurunden en gang? Man føler seg jo helt mislykket 😫

Endret av Momseguri
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta noe mer kurs som gjør at du skiller deg litt ut fra mengden? Noe spesialiseringer, eller kurs i ulike verktøy som gjerne brukes i den typen jobber du søker på? 

Anonymkode: 8fd2a...82b

• Liker 2
Skrevet

Det eneste jeg ser at arbeidsgivere ofte etterspør er ePhorte, men jeg har ikke funnet noen kurs man kan ta som privatperson i det. Jeg har vurdert å ta noen av disse linkedin-kursene i typ excel, men jeg vet ikke om det er kurs man kan skrive om på CVen? Hvor ville du ev. anbefalt å finne kurs?

AnonymBruker
Skrevet

Alle kurs kan skrives på cv'en. Jeg aner ikke hvor man finner kurs til ditt fagfelt, jeg jobber innen noe helt annet. 

Er du med i en fagforening, kanskje? Fagforeningen min har en del kurs. NAV kan kanskje anbefale noe for deg? 

Anonymkode: 8fd2a...82b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte 150 jobber over 2 år før jeg kapret det som for meg er drømmejobben. Har vært på drøssevis av intervju da, men alltid noen andre som har fått stillingen. Men så plutselig klaffet absolutt alt, og nå er jobben min. Så, det kommer til å ordne seg for deg-men enkelte ganger tar det bare litt tid ☺️

Anonymkode: db927...87d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er relativt kvalifisert til jobbene du søker og ikke en gang blir kalt inn til intervju hos noen, så er det sannsynligvis noe du burde gjøre med CV-en. Men litt vanskelig å si hva når jeg ikke vet hvordan du har skrevet CV-en.

Anonymkode: eaee2...af7

AnonymBruker
Skrevet

Selv tok jeg bussen

Anonymkode: a8a49...726

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Momseguri said:

Det eneste jeg ser at arbeidsgivere ofte etterspør er ePhorte, men jeg har ikke funnet noen kurs man kan ta som privatperson i det. Jeg har vurdert å ta noen av disse linkedin-kursene i typ excel, men jeg vet ikke om det er kurs man kan skrive om på CVen? Hvor ville du ev. anbefalt å finne kurs?

Du kan drive selvstudium også, og føre det opp på CVen. Det kan nok variere om de som ansetter regner det som god fisk, men prøv.

Anonymkode: e76a7...ed3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er veldig mange om beinet. Dessverre er det vanskelig å kontakte bedrifter og høre hvorfor du ikke ble innkalt, de har ikke kapasitet til det. 

Noen ganger har jeg sjekket hvem som fikk stillingen og googlet vedkommende for å se hvilken utdanning og tidligere arbeidserfaring vedkommende hadde. Ofte ser jeg at vi har lik bakgrunn, men vedkommende har gjerne mer arbeidserfaring. 

Jeg ville nok prøvd å få en praksisplass 1-2 ganger i uka, og hatt en deltidsjobb ved siden av, hvis du har mulighet til det.

Anonymkode: b3b68...364

Skrevet
På 3.4.2019 den 18.33, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det er veldig mange om beinet. Dessverre er det vanskelig å kontakte bedrifter og høre hvorfor du ikke ble innkalt, de har ikke kapasitet til det. 

Noen ganger har jeg sjekket hvem som fikk stillingen og googlet vedkommende for å se hvilken utdanning og tidligere arbeidserfaring vedkommende hadde. Ofte ser jeg at vi har lik bakgrunn, men vedkommende har gjerne mer arbeidserfaring. 

Jeg ville nok prøvd å få en praksisplass 1-2 ganger i uka, og hatt en deltidsjobb ved siden av, hvis du har mulighet til det.

Anonymkode: b3b68...364

Jeg ser det samme; det er ofte noen med relativt lik bakgrunn som meg som får jobben, men med mer arbeidserfaring. Praksisplasser har jeg ikke sett noen steder, men om jeg ser det vil jeg søke. Jeg trenger jo penger (får ikke dagpenger fra NAV heller) så jeg søker på nærmest alt mulig. Jeg mistenker at jeg ikke får butikkjobber og andre deltidsjobber fordi det er ganske tydelig at jeg er overkvalifisert og ikke vil bli værende i jobben over tid. Samtidig får jeg ikke de jobbene jeg er kvalifisert for fordi jeg ikke har nok arbeidserfaring. :murvegg:

Skrevet
På 3.4.2019 den 16.29, AnonymBruker skrev:

Hvis du er relativt kvalifisert til jobbene du søker og ikke en gang blir kalt inn til intervju hos noen, så er det sannsynligvis noe du burde gjøre med CV-en. Men litt vanskelig å si hva når jeg ikke vet hvordan du har skrevet CV-en.

Anonymkode: eaee2...af7

CVen min er OK føler jeg. Den har et par nøkkelegenskaper, arbeidserfaring og utdanning, og er på 2 sider. Jeg har vurdert å betale for en sånn fancy CV mal, men har både hørt at arbeidsgivere liker dem og hater dem. Men hva tenker du bør være på CV da?

AnonymBruker
Skrevet

Gi faen er mitt tips, søk og gå på dagpenger.

Anonymkode: 0c17d...942

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gi faen er mitt tips, søk og gå på dagpenger.

Jeg får ikke dagpenger, så det er vanskelig å gi faen :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å ta kontakt med bemanningsbyråer..?

CV på to sider hørtes langt ut forresten, bør de ikke være på maks én..? 

Anonymkode: 88aa4...52c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, har ikke hørt noe fra dem heller. Det er vanskelig å få arbeidserfaring og utdanning inn på bare en side, da blir det i så fall veldig trangt og kort. Slik den er nå har jeg en side med utdanning og en side med erfaring..

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Momseguri skrev:

Jeg får ikke dagpenger, så det er vanskelig å gi faen :vetikke:

Med din arbeidserfaring å valg av utdanning så blir det jo ganske håpløst uansett.

Ville prøvd meg som eskorte en gang i uken, der kan du tjene 3000kr timen lett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Momseguri skrev:

Jepp, har ikke hørt noe fra dem heller. Det er vanskelig å få arbeidserfaring og utdanning inn på bare en side, da blir det i så fall veldig trangt og kort. Slik den er nå har jeg en side med utdanning og en side med erfaring..

En CV skal være kort. Jeg har vært i variert arbeidsliv i nesten 40 år, og har også utdanning. Min CV får helt fint plass på 1 side. 

Anonymkode: e6a60...fe8

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En CV skal være kort. Jeg har vært i variert arbeidsliv i nesten 40 år, og har også utdanning. Min CV får helt fint plass på 1 side. 

Anonymkode: e6a60...fe8

Rådene jeg har fått fra rekrutteringsagenter og karrieresenteret har tvert i mot vært at jeg burde utbrodere mer på CVen, og inkludere spesifikke arbeidsoppgaver, fag og karakterer. Siden CVen da vil bli på mer enn 2 sider har jeg valgt å la det vær, men det er jo interessant at dere mener den er for lang.

Hva har dere på CVen da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Momseguri skrev:

Rådene jeg har fått fra rekrutteringsagenter og karrieresenteret har tvert i mot vært at jeg burde utbrodere mer på CVen, og inkludere spesifikke arbeidsoppgaver, fag og karakterer. Siden CVen da vil bli på mer enn 2 sider har jeg valgt å la det vær, men det er jo interessant at dere mener den er for lang.

Hva har dere på CVen da? 

En CV skal helst være på en side, slik at den kan ses på med et blikk. Det er det tipset jeg har sett "alle" steder, og det jeg har gjort. Etterhvert som den er blitt lengre har jeg trimmet den litt, og tatt bort det som er minst aktuelt. 
Er det en CV generert fra feks WebCruiter eller noe du har laget selv? Min CV som er generert fra WebCruiter er feks 3 sider lang, så hvis jeg "bare" skulle hatt en kort CV hadde jeg nok ikke brukt den.

Jeg har alltid praktisert at CV skal være kort, og at eventuelle lengre utbroderinger som er relevante for stillingen tas i søknadsteksten. Er det formateringen som gjør at den blir lang? Feks at mellomrommet mellom linjene er langt? (Forskjellen mellom å trykke enter eller shift-enter)? 

Har i et par tilfeller vært i ansettelseskomiteer, og lange CV'er med mye luft, fylt med småjobber og småverv med ekstra tekst oppleves masete hvis de ikke er så relevant til akkurat denne stillingen. 

Anonymkode: 80b33...f57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som gidder å lese en CV på to sider. Her må du få alt på en side. Ikke utbroder det som er urelevant for den jobben du søker. 

Anonymkode: 9b9d7...ba5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...