Gå til innhold

Hva gjør man når en katt dør hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når katter dør hjemme....Burde de ikke da vært hos dyrlege og blitt avlivet forlengst?

Anonymkode: 0e32b...8a0

Synes du man burde avlive alle katter ved fødselen i tilfelle de dør plutselig av sykdom eller i en ulykke en gang? 

Anonymkode: 2b7b0...e6e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når katter dør hjemme....Burde de ikke da vært hos dyrlege og blitt avlivet forlengst?

Ofte er nok det tilfelle ja. Har opplevd en gang at katten døde av seg selv hjemme, den var gammel men var liksom i grei for og frisk og glad. En kveld/natt ble den ganske akutt dårlig, og døde før vi rakk å ringe veterinæren om morgene. En tung natt, vi lå på kjøkkengulvet ved siden av den hele natta.

Om den skulle vært avlivet før er et spørsmål vi aldri får svar på, men som har plaget meg endel i etterkant.

Ellers var det også et par katter vi hadde da jeg var barn/ung som døde hjemme, men ble avlivet av en nabo som er veterinær. Men den gangen ble det nok ikke registrert noe sted. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, ashera skrev:

Grav for Guds skyld dypt nok om dere begraver katten i hagen. Hos naboen klarte reven å åpne graven og løp rundt med en død kattunge i kjeften. ikke noe hyggelig.

Når mine vandrer (måtte det bli lenge til), skal jeg få dem kremert.

Ja enig, man må vite hva man driver med når man graver ned. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du man burde avlive alle katter ved fødselen i tilfelle de dør plutselig av sykdom eller i en ulykke en gang? 

Anonymkode: 2b7b0...e6e

Nei, du forstår nok hva jeg mener om du tenker deg om.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du forstår nok hva jeg mener om du tenker deg om.

Akutte ting kan tilstøte dyr like gjerne som er menneske. 

Anonymkode: 4ebcf...a99

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg graver de ned i hagen, -ligger ved siden av første bikja, -som måtte ligge på frysa til ett forkjøkken til våren. Var tele \ full vinter når jeg måtte skyte hu. Siste bikja fikk jeg ikke tatt sjøl, jeg lå skadd på sykehus. Skutt, -kremert av venner med fast system.

2 sekker ved i bunn av tønne, 25 kg. bikkje, 1 sekk ved på topp gir få knokkler i rest. Aske på kul plass, skog. RIP. Varg. 🐺 ... og resten av ¨flokken¨ ... PS. Egentlig ikke lov å grave ned selv, i Oslo...

Edit... Som nevnt over, dypt nåkk, -ett spade-skaft dypt, og steiner oppå...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde alle katter var/måtte være chippet?

-

Takker for alle opplysende svar, så hjelpsomme dere er!

Hvis jeg hadde katt ville jeg tatt den med for kremasjon selv om det er valgfritt.

Anonymkode: ee977...846

Skulle ønske chipping av katt var lovpålagt, det hadde forebygget mye lidelse. Dessverre er det ikke pålagt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akutte ting kan tilstøte dyr like gjerne som er menneske. 

Anonymkode: 4ebcf...a99

Du forstår nok at det ikke er akutt-tilfellene jeg tenker på hvis du legger godviljen til.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tvist skrev:

Skulle ønske chipping av katt var lovpålagt, det hadde forebygget mye lidelse. Dessverre er det ikke pålagt.

Chipping og kastrering...😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta den med til veterinæren for å kremere den. Felleskremering koster ingenting, hvis jeg ikke tar helt feil. Da blir den brent sammen med andre døde dyr, og man får naturlig nok ingen aske tilbake. Ellers kan man betale 3000kr (usikker på om den prisen er riktig nå lenger), og da får man en urne med asken i. 

Anonymkode: 17ed0...407

Koster rundt tusenlappen for felles kremering for katt.

Anonymkode: da796...94c

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle katter er langvarig syke før de dør. Noen får hjerteinfarkt eller hjerneblødning. Hjerteinfarkt kan skje uten at katten er overvektig på noe vis.

Anonymkode: 25fcf...e0a

• Liker 3
Skrevet

Jeg trodde alle katter var/måtte være chippet?

-

Takker for alle opplysende svar, så hjelpsomme dere er!

Hvis jeg hadde katt ville jeg tatt den med for kremasjon selv om det er valgfritt.

Anonymkode: ee977...846

Hehe, nei - det er de langt i fra. Utrolig mange katteeiere som ikke bryr seg om å chippe katten sin. Vanlige huskatter er ofte uten chip. 

Det BURDE vært en lov som forlangte at man som eier måtte gjøre det, men det må man altså ikke. Det er frivillig.

Det er heller ikke alle hunder som er chippet, men det er vel hovedsaklig blandingshunder. De fleste rasehunder chippes av oppdretter før de selges. Antar at det samme gjelder rasekatter, men jeg er ikke sikker på om katteoppdrettere gjør dette rutinemessig som hundeoppdrettere gjør?

• Liker 1
Skrevet

For en merkelig ting å si. Dyr kan da dø av en rekke akutte tilstander, akkurat som mennesker. Man kan ikke forutse dette. En katt som dør av hjerneslag eller akutt hjertesvikt for eksempel, kan man finne død om morgenen når man står opp.

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, ashera skrev:

Grav for Guds skyld dypt nok om dere begraver katten i hagen. Hos naboen klarte reven å åpne graven og løp rundt med en død kattunge i kjeften. ikke noe hyggelig.

Den tradisjonelle dybden for graver er seks fot. En mannshøyde, altså!

Skrevet
På 3.4.2019 den 14.11, Splittbinders skrev:

Ofte er nok det tilfelle ja. Har opplevd en gang at katten døde av seg selv hjemme, den var gammel men var liksom i grei for og frisk og glad. En kveld/natt ble den ganske akutt dårlig, og døde før vi rakk å ringe veterinæren om morgene. En tung natt, vi lå på kjøkkengulvet ved siden av den hele natta.

Om den skulle vært avlivet før er et spørsmål vi aldri får svar på, men som har plaget meg endel i etterkant.

Ellers var det også et par katter vi hadde da jeg var barn/ung som døde hjemme, men ble avlivet av en nabo som er veterinær. Men den gangen ble det nok ikke registrert noe sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...